torsdag 7 juni 2012

Tredje gången gillt?

Alltså, jag börjar undra om det vilar någon slags lavendel-förbannelse över mig? När vi flyttade till huset 2005 var det rena betongöknen på sina håll, med en gigantisk stenläggning runt huset där det inte växte så mycket som ett grönt strå. Sedan dess har vi mjukat upp det hela genom att ta upp rabatter och bygga ett trädäck i den hörna som var stenigast av dem alla. Och sedan dess har jag också hunnit avverka två lavendelrabatter...



Närmast vårt fula gamla skjul har vi tagit upp två rundlar där det i den bästa av världar skulle vara som ett eget litet lavendelfält. Med formklippta små lavendelbuskar i djupaste violett och ljuva dofter som sprids så snart man passerar förbi. Så är dock inte verkligheten ut just nu...













Två gånger har lavendelplantorna dött för mig. Första gången fick jag skylla mig själv, jag och mina klippgalna sekatörsfingrar. Jag for ut och klippte ner dem alldeles för tidigt, sedan kom förstås en rejäl köldknäpp och katastrofen var ett faktum. Andra gången var nu i vår då hälften av plantorna hux flux har dött över vintern, trots att jag inte ens varit i närheten av att klippa innan vi var på den säkra sidan av våren. Varför?


Men skam den som ger sig! Jag vill ju så gärna ha lavendel där, så nu har jag skaffat nya plantor för tredje och sista gången. Klarar de sig inte nu så får det vara! När vi ändå var där och grävde passade vi på att sätta dit några överblivna plåtkanter från den nya uteplatsen, det blev riktigt bra tycker jag. Jag har fått frågor om dem, och de är köpta på Vellinge trävaror där de kostar 199 kr i tvåmeterslängder.

Till sist några bilder från "hemliga" trädäcket bakom huset, där mina vackra vita dahlior just börjat blomma.


I ena hörnet samlas krukor där bland annat mina plantor från årets trädgårdsspaning fått flytta in. Både flitiga lisan och fuchsiorna är på väg att börja blomma och ser ut att trivas bra. Fler rapporter om årets spaning kommer så småningom.






Och så blommar klätterhortensian som vackrast där i hörnan just nu. Jag är så förtjust i den! Vi satte den för fyra-fem år sedan och den var väldigt trög i starten, kanske för att den står helt i skugga. Men nu växer den för fullt och är så grön och grann.

Dagens glädjeämne här på bloggen är annars denna fina award, som jag fått av Elisabet med fina bloggen Tigers tassemarker. Tack snälla!


I awarden ingår att berätta sju saker om sig själv, och det kan jag väl göra. Hmm... så där ja!

  1. Jag är en tredje generationens trädgårdstok
  2. Jag är ölänning sedan många fler generationer tillbaka
  3. Jag älskar att cykla och gör det året runt i alla väder
  4. Hösten är min favoritårstid...
  5. ...och lördagsmorgnar min bästa stund i veckan
  6. Jag är en hundmänniska som har katt
  7. Min kaffebryggare är en av mina käraste ägodelar

Sedan ska man också lämna awarden vidare till så många som femton av sina favoritbloggare. Det känns som lite väl många för mig, trött som jag är så här på kvällkvisten, och dessutom vet jag att flera av de bloggar jag följer också fått denna fina award. Så jag nöjer mig med sju idag, och är glad att kunna dela ut awarden till:

Goda stunder & Tokiga idéer
Lill-Hasta Trädgård
Fröken Gröns Blogg
Humlans Lott
Lindas Trädgårdsblogg
Marinas trädgård
Vardag, trädgård & lite av varje

Ta gärna en titt in på dessa fina bloggar och ha en skön kväll allesammans!

13 kommentarer:

  1. Då får vi hoppas att dessa lavendelplantor ska trivas bättre. Men bra att du inte ger dig :-)

    Klätterhortensior brukar vara svårstartade men när de väl kommit igång så... En av de vackraste klätterväxterna tycker jag. Både med och utan blad!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nämen, vilken skön grön award!
    Jag tackar och bockar; vilket härligt sätt att avsluta en kall regnig torsdag i juni.

    Lavendel och klätterhortensia ja, - ytterligare två saker vi har gemensamt! =)
    Håller med Anna Vattenkanna om att hortensian var lite svårstartad, men efter lite omplantering i höstas ser det nu ut som om den tar fart.

    Önskar dig ett fint slut på arbetsveckan och en bra start på helgen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vet inte om de här är orsaken till dina misslyckanden med lavendeln, men kan du ha för bra jord? Tycker det på bilden ser ut att vara god, välgödslad (?) mulljord.
    Jag har mina plantor (odlade från frö då jag ville ha många) längs en mur och har då ca 20 cm sand närmast muren och sedan ca 50% jord + 50% sand (blandat) ytterligare 20 cm med lavendeln planterad på gränsen mellan de två. Har klarat sej över 10 år, aldrig fått någon gödsel, enda skötseln att bli nerklippt ganska hårt månadsskiftet april-maj. Blommar massor!! Bor i Finland i zon 1B, borde motsvara zon 3-4 i Sverige.
    Håller tummarna att du lyckas den här gången!!! Anna

    SvaraRadera
  4. Hoppas lavendeln tar sig denna gången. Jag har en gammal planta (15 år hos mig och dessutom 'fådd') som frösår sig något hysteriskt vissa år, så skulle du inte lyckas så vet du var det finns nya att hämta.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket fina du!

    Lavendel, ja, alla växter trivs inte över allt men jag hoppas verkligen du lyckas.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har inte heller nån tur med Lavendel, tror det är för fet jord hos mig...Den växer kanske bättre i mera sandliknande mylla...?Men jag fortsätter också tappert att köpa in varje vår nya plantor. I vår tiggde jag till mig stooora plantor, fula, risiga och fulla med ogräs i av svärmor. Hon ville ha bort dem.Inte slänga! Jag klippte ner dem, väldigt mycket, såg inte åstymmelse till liv först, men nu är de gröna!Kanske turen har vänt nu?
    ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Mina lavandel mådde inte bra tills jag lyft upp dom ordentligt i rabatten och använde jord med mer grus/sand i. Nu mår de fin, fint trots att de inte står i full sol.
    Jättefina bilder och klätterhortensia står på inköpslistan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Vilken otur du haft med lavendeln! Svårt att säga vad felet är. Önskar dig bättre lycka denna gång!
    Klätterhortensia är en växt som jag skulle vilja ha:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Gratulerar till awarden och det var kul att läsa mer om dig! Punkt 4 har vi absolut gemensamt! Hösten är bäst. Fast det är fint nu också.
    Lavendel, nu kommer det nog att gå bättre, men torrt och magert och soligt är väl det som gäller....tror jag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Just nu bestämde jag mig! Det får bli en klätterhortensia på framsidan i övergången till bksidan. Den här bilden med din stora gröna buske, sa allt, mycket vackert!

    SvaraRadera
  11. Tack snälla för awarden! Den kom verkligen som plåster på såren efter min trädförlust.

    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Förstår att du vill ha lavendel där, kommer säkert bli jättefint, för nu klarar de sig såklart :)!
    Har precis planterat en klätterhortensia och längtar så efter att den ska se ut om din!
    Kul att få veta mer om dig, ha en fin helg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. Tack Hanna för den fina utmärkelsen! Jag har haft fullt upp och varken trädgård eller bloggvärld hinns med...
    I kväll kanske jag hinner göra ett inlägg och läsa ikapp hos mins favvisar. Ha det fint!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...