måndag 11 juni 2012

Stafettväxling

Lika slapp och härlig som vår lördag var, lika mycket måndag är det idag. Trots att det inte är långt kvar till semestern känns det segt, tycker jag. Kanske för att det varit någon slags "icke-väder" här den senaste tiden. Varken eller, liksom. Fint, men inte jättefint. Småregnigt, men inget som räcker för att ge växterna vad de behöver. Det är faktiskt snustorrt i min trädgård.

Medan vi väntar på sommarvärme håller de sista vårblommorna på att vissna bort. Det är slut på syrenfägringen för i år. Aklejorna har också snart blommar över, liljekonvaljerna har tackat för sig och min rhododendron likaså. Men som tur är står nya stjärnor redo att ta över stafettpinnen.  Nu är det tid att frossa i sommarblommor i både kruka och rabatt - och på min trappa är det faktiskt helt nattsvart för tillfället...


Minns ni min svarta petunia? Den verkar ha överlevt Tages brutala "nedklippning" och har just slagit ut sina sammetsblommor. Nästan overkligt mörka är de, tycker jag, men så vackra. 

Och i krukan bredvid är chokladblomman beredd på att slå ut vilken dag som helst. Lika spektakulär som petunian är i färgen är ju denna i doften, ja, tänk att en blomma verkligen kan dofta choklad!

 Min favorit 'Rozanne' har äntligen slagit ut sina första blommor för i sommar och jag står bredvid och hejar på som värsta landslagssupporten. Som jag avgudar denna blomma! Och den besvarar min kärlek med att blomma hela långa sommaren och långt in på hösten. Det ni, det kallar jag ömsesidighet!




'Rozanne' växer i lilla rabatten där armeringsväggen står, och där klättrar också klematisen 'Georg'. Han verkar dock desto mer svårflirtad, men jag hoppas att detta ska bli sommaren då mina klematis äntligen etablerar sig ordentligt så att jag slipper barnpassa dem hela tiden. Ett snyggt par tror jag de blir, Rozanne och Georg - årets "match made in heaven"!

Ja, min måndag har varit lite seg, men efter runda med kameran bland allt som knoppas och gror piggnar jag till som så många gånger förr. Och skulle det mot allt förmodan inte hjälpa är det bara att läsa lite kommentarer från mina fina bloggläsare så blir jag genast på gott humör. Välkomna ni som är nya, och tack till alla som kommer med goda råd, hejarop och komplimanger. Jag blir så glad av vartenda ord ni skriver! Och nu vet jag att min lavendel behöver lite mer sand i jorden samt att magnolian ska ha lite mer kväve för att bladen ska grönska igen. Ni är otroliga, bloggvärldens expertis kan man verkligen lita på!

Ha nu en fin kväll, med eller utan fotboll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...