fredag 1 juni 2012

Sneak peek från Malmö Garden Show

Sol, vind och vatten är temat för dagen i Malmö idag. Ömsom sol och ömsom skurar och därtill en kraftig blåst. Välkommen sköna sommar...

Jag och trädgårdsvännen tillika kompisbloggaren Åsa tog en sväng till Malmö Garden Show i Slottsträdgården och där var det fullt ös med många fina visningsträdgårdar, växtförsäljning och massor av folk. Och sol dessutom just när vi var där! Tyvärr fick min nya finkamera stanna hemma, och nu när jag har den är det inte lika kul att visa bilder tagna med lilla kompaktkameran, men låt gå! Så många blev det inte heller eftersom vi hade fullt upp med att prata, titta och fika.

Bland de stora visningsträdgårdarna föll jag för bidraget från Kommunteknik/Malmö stad, "Från det ena till det andra". Den blev också vald till Best in Show 2012, och det är välförtjänt tycker jag som Malmöbo som också sett så många andra av deras fina planteringar i stan. Ett snyggt litet cykelskjul med ett härligt grönt tak passar ju finfint eftersom Malmö är en verklig cykelstad!

"Från det ena till det andra" symboliserar en cykeltur genom Malmö, från skuggiga innergårdar, genom lummiga parker och vidare till strand och hav. 


Gatsten i olika storlek och mönster ger liv åt den vackra gången som slingrar genom den lilla trädgården, kantad med funkior, hasselört och ormbunkar. Över huvud taget fanns där många gröna nyanser och bladformer som jag gillade mycket. Blå blommor och så några orange utropstecken mitt i alltihop. Så snyggt!


Ett litet vattenblänk vid cykelparkeringen med blå iris och näckrosor. På baksidan en smidd spaljé av armeringsjärn i oregelbundna former som grönmålats. En sån vill jag ha! Dags att gå en svetsarkurs kanske?


Detalj av spaljén med slingerkrasse. Det är svårt att göra den rättvisa på bild, märker jag.


Trädgården har en lummig och lite vild känsla och jag hade gärna flyttat den rakt av hem till mig!

Åsa föll i sin tur för en underbar citybalkong skapad av Hanna Grindal för Malmöbutiken Bara Blommor

På den här balkongen blommar det hej vilt, färgerna är glada och det hade man nog själv också varit om man fått sitta där och njuta!



Loppisfyndade kaffekannor kantade bakongräcket, en jättefin idé som jag nog bestämt kommer att kopiera!

Det växer och det spirar, upp genom soffans ribbor. En vacker kudde gjord av kronblad som fästs samman kröner det hela. Verkligen jättefint det här också, tyckte vi.




Det fanns mycket, mycket mer att se, och bland övriga snyggträdgårdar fanns "Flotte i grönt" av Anders Mårtensson för Plantskolan i Vellinge...



...och miniträdgården "rum mellan rum" av Vi tre & trädgård




































Ja, det är kul med så fina trädgårdsarrangemang och särskilt när man får gå dit med någon som tycker det är precis lika kul som man själv! Visst shoppade vi lite också, och vad det blev får ni se i helgen. Tack Åsa för en mysig stund, det gör vi om!

Ha en skön fredagskväll alla!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...