torsdag 21 juni 2012

Plats på scen för bolltistlar och busungar!

Äntligen är de på gång, mina kära bolltistlar! Nu börjar de små taggiga kloten skifta i blåaste blått och jag tittar till dem varje dag, så glad att se dem igen! Bladverket är också så snyggt i sina grågröna toner.

Ni har säkert sett att denna favorit pryder min header och vet kanske också att den blev utsedd till Årets perenn 2012. Och det är den väl värd, för det här är en riktig tuffing i rabatten. Den bangar inte för torka, blommar hela långa sommaren och är en snygg kompis för blomstervänner som olika prydnadsgräs, solhatt eller rosor.





Jag satte mina första bolltistlar i solrabatten där de vuxit sig stora och brett ut sig rejält på bara några år. Här samsas den med anisisop, miskantus 'Kleine Fontäne', perovskia och isop. Blått är flott! Den kan drabbas av bladlöss, och det är precis vad som har hänt i år. Torkan över Skåne fortsätter och löss och annat otyg frodas mer och mer för varje dag som går. Det räcker nu, låt oss få lite regn någon gång som kan skölja bort dem!

Och till sist utlovas det faktiskt lite nederbörd- på självaste midsommarafton! Därefter ska det fortsätta vara fint. Lite dåligt planerat av vädergudarna kan jag väl tycka, men håller tyst och tänker att det finns värre saker än lite regn i blomsterkransen. Och kaprifolen som just ska till att blomma skulle nog uppskatta en dusch... Så bortsett från några timmar just vid Små grodorna imorgon hoppas jag fortfarande på en ordentlig rotblöta.























Idag har vi njutit av ännu en härlig kväll, med grillning och vin i det där mjuka varma kvällsljuset som man längtat så efter hela långa vintern. Skuggorna blir långa och på vårt skruttiga svarta plank utspelar sig den mest spännande skuggteater. Här en av kvällens huvudpersoner, vem kan det vara?

Jodå, virvelvinden Tage som faktiskt lät sig fångas på bild flera gånger under kvällen. Det är verkligen inte varje dag det händer, av någon outgrundlig anledning tenderar han att oftast att bli suddig...

Den rosa pelargonen är ett av mina forskningsobjekt i sommar då jag är trädgårdsspanare åt Riksförbundet Svensk Trädgård. Det fanns ingen färg i sortimentet som riktigt föll mig i smaken, så jag lät dottern välja. Och då blev det förstås den mest rosa av dem alla, ja, den är minst sagt tokrosa. Inte min kopp te egentligen, men i det här ljuset är den ju faktiskt rätt fin. Som en karamell!

Så gick solen ned bakom grannens tak, ett sista glitter i prismorna innan det är dags att gå in. Imorgon är det midsommar och den svenska sommaren börjar på allvar. Jag vill passa på att önska mina läsare en riktigt fin dag, hoppas den blir full av blommor, sol och kärlek - och kanske en och annan regndroppe!

Kram från
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...