lördag 2 juni 2012

Njutlördag

Sol och regn, skurar och blänk, glitter och skuggor, sån är vår lördag idag. Dramatiska skiftningar från en stund...


...till en annan...



Jag och kameran tar en sväng mellan två skurar. Plötsligt är solen jättestark, regndropparna blänker på rentvättade blad och jag känner hur vardagslyckan bara väller över mig. Glädjen i att ha en trädgård, att det är lördag, allt som blommar, barnen som leker och sommaren som ligger där och väntar framför oss. Så mycket att vara glad för!

Som att daggkåpan slagit ut, en av mina verkliga favoriter i trädgården som jag aldrig tröttnar på. Mer ljusgrönt kan det knappast bli...



Och första blomman i schersminen som jag fick av grannen förra sommaren. Vackra lilla knopp, välkommen!

Det blommar och blommar i skuggrabatten. Frodigt och härligt och lite som det vill.




Mina många funkior är som finast just nu, mängder med gröna blad som bara väller fram. De vitkantade är helt enorma i år, men så har jag också varit flitigare än vanligt med gödsel och kompost. 

Allium-bollarna sjunger däremot på sista versen...




...liksom syrenen där vi njuter av de sista dagarna av blommor och väldoft. Den nedre bilden visar blomman hos min nya dvärgsyren 'Palibin', som bor i kruka, är liten och söt och doftar underbart.


Pionen står på tur efter syrenen... myrorna är lika förväntansfulla som jag.

Och inom några veckor kan vi nog njuta av årets första egna jordgubbar. Köpte annars första litern svenska  igår, och det var helt rätt sätt att fira årets första sommarmånad med. Sommar i en liten pappkartong!



Jag har den stora turen att ha koltrastar i min trädgård, där familjefadern just nu sjunger av hjärtans lust hela dagen lång. För mig finns ingen vackrare fågelsång än denna, den låter som sommar och den låter som barndom och det är så fint så att ögonen tåras i försommarkvällen när jag lyssnar på honom. Idag satt han och sjöng i plommonträdet bara någon meter från mig där jag kravlade omkring med kameran och bättre sällskap kunde jag ju inte få. Ser ni honom där bland löven?

Vår nya smygstig börjar nu bli inbäddad i grönska och kantas av spetsmössa, flocknäva, daggkåpa och så den lilla skuggbräckan under granen som blommar sedan några dagar tillbaka med sina skira blommor på smala små stänglar.

 Visst är den väl för söt?


Vi har också hunnit med att koka rabarbersaft idag och här står den och svalnar på trappan. Färgen är så härlig tycker jag, och det smakar så mycket sommar. Ja, tänk - nu är faktiskt sommaren här på riktigt! Medan jag har skrivit detta har ännu en skur dragit förbi, och nu skiner solen igen. Bäst att skynda ut för ett glas av den där goda saften i solen med en trädgårdstidning innan nästa skur. Precis så här ska en njutlördag vara när den är som allra bäst...

Hoppas att ni också har en riktigt fin dag!

Kram från

16 kommentarer:

  1. Här vräker det fortfarande ner och det blåser otroligt mycket. Vilka härliga bilder du bjuder på. Älskar den med rabarbersaft. Ser så fram emot den dagen när vi kan skörda vår rabarber. Håller med dig om daggkåpan, älskar den. Visst den är vanlig men den är vacker hela tiden och perfekt för att buska till rabatten lite.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det är allt lustigt det där med myroroch pioner....alltidärdet någonmyra påknopparna. Undrar varför?
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  3. Här har vi inte fått regn idag men i natt hade det kommit lite. Soligt men blåsigt idag så jag har varit en hel del i Lugnet.

    Det finns nästan alltid något att glädjas åt i trädgården och de tär underbart. Helt gratis (om man bortser från vad det kostat att köpa växter, jord o annat material. Inget inträde i alla fall!)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt!
    Hoppas du får en njutsöndag också!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Så mye flott å se på! Her kan du nyte og kose deg, og samtidig ta deg en forfriskende rabarbrasaft!

    Klem

    SvaraRadera
  6. Vad lyxigt med rabarbersaft, rabarber har jag men ingen saft blir det:)). Så läcker bild!!
    Åh, vad jag gillar din smygstig!
    Jag hade en liknande upplevelse med koltrasten här om dagen:).
    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Underbart vackra bilder! Jättedaggkåpan är en favorit här också. Har huuur många plantor som helst. :) Och de är så tacksamma att dela så vips har jag ännu fler.. ;)
    Mums vad gott med rabarbersaft! Min rabarber är ett monster så du gav mig verkligen ett tips på hur jag ska tämja "vilddjuret".. ;) Saft får det bli. Kram, kram!

    SvaraRadera
  8. Åh, så många vackra bilder! Härligt med sommar hos er! Här har det varit grått, regnigt, 5-10 grader och halv storm. Inte särskilt njutbart alls...

    Dvärgsyrenen var väldigt fin! Här har vi bara vita och vanliga blålila bondsyrener. Så fint ni har där längs smygstigen också!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Härligt allt ser ut & jag börjar ändå längta lite hem till katt & trädgård trots det underbara livet på bortaplan.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar dag och i en underbar trädgård! Så mycket grön och skönt och knoppar som är så fint. Daggkåpor är verkligen härliga och jag tycker om att sätta dom i mina buketter som jag ständigt plockar.
    Saften ser supergod ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Du och jag verkar ha absolut samma smak när det gäller växter i trädgården; mycket av det jag ser på dina bilder finns också här. God smak Hanna, hihi!

    Jag gillar er lilla smygstig. Tycker att sten överhuvudtaget är ett trevligt inslag i trädgården. Ska nog se till att det blir mer av den varan här hemma också framöver.

    Rabarbersaften ser ljuvlig ut! Här hemma går nästan alla rabarberskaft åt till paj; tror vi har ätit det fyra helger i rad nu, mums!

    Hoppas du får en fin söndag och en bra start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Vardagslycka vilket bra ord!Det ska jag bära med mig inombords :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Ja, visst är det härligt! Jättefina bilder! Och jag blir sååå sugen på rabarbersaft som är den absolut godaste saften!

    Ha det!

    SvaraRadera
  14. Men visst är hela trädgården extra vacker precis EFTER att det regnat! Tycker jag i alla fall..

    SvaraRadera
  15. Hej Hanna. Kul att du vill vara med i min utlottning. Vad roligt om vi kunde ses, vad glad jag blir att du skulle vilja komma förbi här:). Det känns ju som om vi redan känner varandra:)). Vi får ta detaljerna via mail.
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra bilder...och jag måste inflika med att jag älskar smygstigen väldigt mycket. har precis gjort en mindre variant av en smygstig..fast egentligen är det en latmansgång för mannen..nu ska det bara växa upp och planteras klart runt om den.
    rabarbersaften ser väldigt god ut!!

    Kram
    K

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...