söndag 24 juni 2012

Månadsbild juni

Hmm... det här med månadsbilder är visst inte min bästa gren. Nu är det ju snart slut på juni, men å andra sidan var jag lika sen i maj, så det blir ändå ungefär en månad mellan bilderna...

Som ni ser kan vi ståta med norra Europas fulaste gräsmatta. Den ser fortfarande helt bedrövlig ut efter att högar med byggmaterial legat på den i många månader. Vi har gjort små insatser för att få den att må bättre, men har ändå prioriterat den nya rabatten i vår. Och där grönskar det som ni ser, mer och mer för varje dag.





Vart har trädgårdssoffan tagit vägen? Jo, den skymtar längst till vänster i bild, liggandes upp och ner i väntan på att bli målad. Färgburk och pensel fick fötter och ligger mitt på gräsmattan. En ledtråd till hur detta gick till kan vara de små röda skorna en bit därifrån. Tage lämnar inget åt slumpen där han drar fram, minsann!Med på bilden finns denna gång också vår trogna gamla Klippo. Den köpte mina föräldrar i början av 80-talet och den rullar än, med nöd och näppe men ändå. Jag är högst medveten om vilken miljöbov den är, men så länge den startar finns det alltid något annat att lägga pengarna på för en småbarnsfamilj.

I skuggrabatten under fruktträden är det grönt och frodigt nu, men däremot inte så mycket blommor. Jag har precis klippt bort alla fröställningar från akleja och förgätmigej, och nu är det en liten paus innan stjärnflocka och pioner står på tur.

Idag vräker regnet ner över oss, och min törstiga trädgård drar en suck av lättnad. Längre upp i landet ska det visst bli totalt regnkaos, så ut och skydda det som skyddas bör ni som bor lite längre norrut. Jag har förresten en granne som är ute och fäller upp ett stort parasoll över sin vackra buskpion varje gång det hotar att bli störtregn. Ja, vad gör man inte!

Ha en skön söndagskväll, och ni skåningar - glöm inte sydvästen om ni går ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...