onsdag 27 juni 2012

Kaprifoltider

Nu blommar min kaprifol! Det är en kortblommande sort (det kanske alla kaprifoler är förresten?) som ger oss endast en ynka vecka av sin väldoft och skönhet varje år.




I år är blommorna fler än någonsin, och doften mer intensiv. Jag älskar den cremevita färgen och är så glad att jag räddade den där lilla plantan som jag hittade vid foten av plommonträdet när vi flyttade hit. Intrasslad i snåren som växte här då såg den inte mycket ut för världen och jag visste inte vad det var för något, men lät den vara kvar.

Idag täcker den hela stammen till trädet och svingar sig upp i kronan där de första blommorna slog ut för några dagar sedan. Den kastar ut sina nya skott som sirliga girlander, så vackra i kvällsljuset. Nu fyller doften hela min trädgård och jag är så glad att vi fick en fin grillkväll ikväll, trots kyligt väder de senaste dagarna, så jag verkligen kunde njuta av den. Redan till helgen kan det ju vara slut på härligheten...

Men ikväll och några få timmar eller dagar till äger kaprifolen hela mitt trädgårdshjärta. Sedan blir det till att vänta ett helt år tills det är dags igen. Och spara den i doftminnet så länge, som en skatt att ta fram när den mörka årstiden kommer. Men där är vi inte, nu är nu och nu är kaprifolens tid... och jag tror bestämt jag måste ut och ta mig en sniff till innan det blir läggdags!

Kram från

 

16 kommentarer:

  1. Såå vackert! Du har en helt underbar trädgård! kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Underbart är kort. Vilken tur att du inte drogs med i någon nyinflyttar-städnings-iver utan lät den vara kvar.
    1 vecka kan vara en lång tid om den fylls med ljuvligheter som varar i minnet ett helt år tills det är dags igen.
    Ut och sniffa - NU!!!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Helt ljuvlig! Så fina bilder, den tredje är magisk.
    Ha det gott.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Ikväll är en riktig kafrifolkväll! Vi får väl ut och dra in lite ljuvligheter innan sängen kallar :-) Min blommar också just nu...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken fin trädgård du varit i! Det är så inspirerande att hälsa på hos andra.

    Det finns kaprifoler som blommar i princip hela sommaren. Har tyvärr inte skrivit ner namnen på mina så jag vet inte vilken som är vilken. Kanske du kan få hjälp på en plantskola?

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att den fick vara kvar. Det är inte lätt i början att veta vad som är bra eller inte....synd att kvällarna inte är så varma ännu.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Mmmm, kaprifol...
    Njut så länge det varar!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  8. Doften av kaprifol ...mm...har ingen just nu:O Måste genast skrivas upp på Ha-listan;)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Underbart mina är också stora i år. Doften är fantastisk! Plus att den är så vacker med sitt djungelliknande sätt att växa. Me like ;)

    SvaraRadera
  10. Kaprifol er en fantastisk flott plante som sprer utrolig god duft i hagen! Kjempe fine bilder!

    Ha en fin dag. klem

    SvaraRadera
  11. Innan jag åkte så var vår kaprifol full med knoppar, mer än någonsin. Ska bli spännande att se om den blommar när jag kommer hem. Så fina bilder!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Hej Hanna! Det var jättekul att träffa dig idag på författarmötet och visa dig runt i dotterns fina trädgård1 Alltid lika roligt att träffa en trädgårdsentusiast!
    Nu har jag kollat litet i din blogg och tänker fortsätta att titta in här!
    Kram från en annan trädgårdsentusiast!
    Monica (Vivekas mamma)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jahaja, tänkte nog att jag skulle hitta dig här...

      Radera
  13. Har en sticklingsförökad från förra året (från skogen) som växer så fint i en kruka och i år är planen att sätta fler för jag gillar verkligen denna nästan vita kaprifol. Mina sticklingskvistar har inte kommit längre än till en vas men nu blev jag inspirerad att ta tag i detta lilla sticklingsprojekt! Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  14. Jag älskar också kaprifol, men har inte lyckats med någon i min trädgård. Får nog försöka igen!
    Kram och tack för att du kom igår!

    SvaraRadera
  15. Min kaprifol blommade redan i början av juni, men nu är jag på gång att skaffa en sort till, en som blommar lite senare. =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...