onsdag 13 juni 2012

Invaderad!

Det är så torrt, så torrt här i Skåne. Gräsmattan är redan gul och stickig, en del växter slokar och här och var syns gula torra blad. Redan! Vi är ju bara i mitten av juni, vart ska detta sluta?

Jag tog en sväng i trädgården nu i eftermiddag och det var ganska nedslående faktiskt, för i torkan och värmen frodas inkräktare i mängder. Bladlöss på rosorna, bladlöss på bolltistlarna, bladlöss på hallonen, bladlöss på vinbärsbuskarna och till och med bladlöss på plommonträdet. Det har jag faktiskt aldrig varit med om förut.

Urk... även om jag vet att de inte är särskilt skadliga tycker jag de är bra äckliga. Kolla bara hur de frodas, de rackarna! Ser ni sumo-bladlusen där i mitten? Brrr, vilken läbbig en!



Mitt lilla skruttiga plommonträd har drabbats av pungsjuka. Ja, det heter faktiskt så, det har jag googlat mig till alldeles själv. Det har heller aldrig hänt förut, men nu plötsligt ser plommonen ut så här.


Fy sjutton! Tydligen ska det inte vara någon jätteallvarlig sjukdom, men plommonen ser ju verkligen inte kloka ut! Bläääää! Och vad hittade jag mer då? Jodå, rosrosten är tillbaka, med besked dessutom. Suck, och lite snyft, jag som kämpat emot så gott jag kunde... Snårvindan har kommit snabbt sista veckan och gör sitt bästa för att trassla ihop allt min solrabatt, och i pallkragen där krusbärsbusken bor kryllar det av myror. Medan jag gick denna föga uppmuntrande inspektionsrunda passade busungen Tage dessutom på att dra upp nästan alla små morötter...

Nej, idag var det inte min trädgårdsdag precis. Det var faktiskt inte min dag över huvud taget, riktigt jobbig har den varit från morgon till kväll. Och sådana dagar kan jag inte låta bli att bli lite ledsen över alla dessa skadedjur och ohyra, som trots allt skapar en massa extrajobb i trädgården. Jag är lite extra känslig för angrepp helt enkelt, oavsett om de kommer från bladlöss eller från folk som invaderar en med negativitet eller dumma kommentarer.



Men, men...  jag gör väl som jag brukar. Jag vänder blicken åt ett annat håll helt enkelt, mot det som gror och växer och är grönt och friskt. Eller som skiftar i ljuvaste ljusrött, som våra allra första jordgubbar för i år. Efter att andäktigt ha smakat på dem och hängt i solstolen en stund kom jag igen, blandade en ny flaska såpvatten och tog upp kampen mot krypen. Skam den som ger sig - jag tänker då inte göra det!

Jag hoppas att ni andra har haft en mer harmonisk dag än jag. Och inför morgondagen ber jag en stilla bön om ett rejält regn över Malmö snart som kan skölja bort alla löss, små som stora, all världens väg! Samt fortsätter att räkna ner till semestern. Bara några veckor kvar nu...

Kram från bladlus-antagonisten

19 kommentarer:

  1. Men du, vilka underbart fina jordgubbar. Här har blommorna precis övergått i små, små kart. Hoppas kvällen vänder och blir bra och att humöret förblir så!

    SvaraRadera
  2. Ja, dessa små otyg... Jag brukar säga att jag har fuldagar. Dagarna när jag bara ser allt som är fult. Tack och lov går de över och är ganska sällsynta. Imorgon är en annan dag och då kommer allt att ordna sig :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Det är himla tråkigt att längta efter regn men visst behövs det en rejäl rotblöta nu.
    Hoppas morgondagen blir bättre för dig...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Njut av dina fina jordgubbar och vänd ryggen åt odjuren:). Jag kollade snabbt över vissa rosor igår, och det är mycket löss. Man ser inte rosgrenarna:)). Jag klämde det värsta och sedan upptäckte jag de glupska gröna larverna. Hoppas du inte har dem, ljusgröna små larver som snabbt äter upp rosbladen och jag vet inte om de äter knoppar också, men det gör de säkert. Ser också att nävabladen har små små hål överallt. Och detta trots att vi haft en del regn nu det sista. Jag vill bara säga att du inte är ensam, klen tröst kanske, hoppas att odjuren försvinner från din fina trädgård och att du får regn snarast.
    Hoppas din morgondag blir bättre.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. Men du, det låter som en tuff dag för dig. Inte roligt och då kan vad som helst få en att tappa modet och fälla en tår eller två ganska enkelt. Händer nog oss alla då och då. Det borde ju inte behöva hända, det där med negativa och dumma kommentarer. Vet inte vad det är med folk ibland. Varför tänker folk elakt? Varför säger folk elakt?

    Nu hoppas jag att du får en mycket bättre dag i morgon och du, såpvatten kan göra under.
    Här är mycket torrt även här i Kristianstadstrakten.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är det torrt här i skåne... Jag vattnar minst 2 gånger i veckan för att gräs och blommor ska få tillräckligt med vatten. Hoppas att lössen försvinner och plommonträdet kommer igen. Kram Therese

    SvaraRadera
  7. Tycker synd om dig med alla bladlöss mm men jag som har haft häckande blåmesar i min trädgård ser ju att fåglarna äter av dem....vi har inte torrt här i Gbg men desto större problem med sniglar av alla slag. Mördarsniglarna har mumsat i sig alla nya blad mm på mina fina dahlior så idag har jag köpt en ny på Plantagen och planterat INNE i växthuset.....
    Blir nog någon rad om det på min blogg senare ikväll. /M

    SvaraRadera
  8. Lyllos dig som har jordgubbar =0)
    Heja dig och såpvattnet!! Må bäste människa vinna!
    Kram LInda

    SvaraRadera
  9. Attans skit också. Men jag meddelar något som slog mig sista plocket innan jag kröp inomhus. Var är alla sniglar, har bara sett en eller två, värt att fira:-)

    Kram på dig
    Anna

    SvaraRadera
  10. Jag gör som du... vänder blicken. Ena rosen på framsidan av huset ser ut att ha besök av rosbladstekel och vita flygare (tror jag att det är). Andra växter har haft annat otyg på besök och kronärtskockan som jag drivit upp sedan januari kunde ha sett roligare ut. Bladen är helt perforerade!
    Tiden räcker inte till att gå på stekeljakt och allt vad det skulle innebära för att bli av med otyget.
    Hoppas att du ändå kommer till bukt med dina växter.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Nej nej inget regn nu när vi ska ha student men sen i helgen typ på lördag eftemiddag är det fritt fram och jag håller med att det behövs för oj vad jag håller på och vattnar hela tiden.
    Du ska se att det vänder allt kan ju nog bara bli bättre nu.

    Kram Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Oj, här på Åland regnar det med jämna mellanrum. Hoppas du får ordning på plommonen, vi hade massor med plommonträd, men efter 6-7 år av pungsjuka sågade vi ner alla utom tre och ska se i år om det kommer plommon eller skrutt annars åker de sista med, då vi är rädda att de ska sprida sig till vårt nya träd från ifjol som står i andra änden av trädgården :(
    Mia

    SvaraRadera
  13. Låter inte som du haft någon bra dag! Hoppas ni fick en rejäl regn skur i natt. Det fick vi.
    Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
  14. Japp, det är mycket äckligt som krypar fram nu. Jag har, precis som du, löss på rosor och dessutom på allt möjligt annat inne i växthuset, får väl ställa ut dessa. Och så har jag fått vita flygare till förb... på mina änglatrumpeter Skit! Vi behöver onekligen få lite ordentliga regnskurar i Skåne - fast på nätterna förstås:-)

    SvaraRadera
  15. Ja, usch och fy! Ibland har man sådana där pestdagar helt enkelt. Och då blir det ju inte direkt bättre av att hitta en massa ohyra... :( Hoppas det kommer lite ihållande regn till er. Här småskvätter det bara så även här har vi gott om bladlössen.
    Men du... himmel va fint det blir i den nya rabatten! Så kul att få se. Och finfina växter har du valt också.
    Massa energirika kramar till dig!

    SvaraRadera
  16. Bläe för all ohyra!
    Jag lärde mina barn igår att när de hittar en nyckelpiga, ska de ta den försiktigt och sätta den på hallonbladen (där är gott om bladlöss).

    Torkan här i Skåne är trist. Det regnar ju men ytterst lite. Alla "karten" på mina svarta vinbär trillade av. De är så känsliga för torka just när de sätter frukt. Och dina plommon!!! Har inte sett den sjukan innan, är den permanent, dvs. blir det likadant nästa år? Du får glädjas åt dina härliga jordgubbar.

    Kram, Eira

    Ps. det blir kanske en studsmatta ändå... De tjatar ju, liksom. Och vi har ju platsen. Eller en djungel... Hmmm.

    Kram, EIra

    SvaraRadera
  17. Ja, äckelpäckel är det. Hittade också massor med bladlöss på några växter nu i kväll. Dock inga sumo-varianter. Tack och lov :)

    Då hoppas vi väl på en regnig helg dårå...

    SvaraRadera
  18. Här spöregnar det. Och bladlössen trivs i alla fall - märkligt att de alltid sitter på samma ros. Är det så att de övervintrar vid den på något vis? Och vårt körsbärsträd har blivit sjukt och måste tas bort helt och hållet. Det var vårt andra försök, så nu får det bli något annat - tyvärr. Skulle så gärna vilja ha ett körsbärsträd.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...