tisdag 26 juni 2012

I Katarinas trädgård

Idag har jag varit på trädgårdsfika hemma hos Katarina i Lund. Så kul det var att få se hennes fina trädgård i verkligheten! Jag har läst hennes blogg ett bra tag och beundrat alla vackra bilder och det var så spännande att få se alltsammans på riktigt. Jag säger bara: Wow! Vilken fantastisk trädgård detta är, så genomtänkt och full av överraskningar. Katarina och jag har helt klart många gemensamma favoritväxter, och jag bara njöt av alla vackra kombinationer och färger. Jag tog massor av bilder, och många av dem kommer här. Det var helt enkelt omöjligt att begränsa sig, så här kommer en lång härlig bildkavalkad.


Små vackra stilleben överallt.

Den undersköna rosen har jag redan hunnit glömma namnet på, men den fick mig verkligen på fall. Mer romantiskt än så här blir det väl inte?

Det roligaste med att besöka andras trädgårdar är ju all inspiration och alla nya infallsvinklar man får. Själv hade jag nog aldrig fått det briljanta infallet att rama in hela trappan med skiraste snötörel, men det fick Katarina. Så enkelt och ändå så effektfullt, som en mini-allé som leder vägen in. Varför köpa bara en eller två fjuttiga krukor av en älsklingsväxt?


Så många nyanser av grönt och alla dessa vackra bladformer. Och så de lila blommorna som återkommer här och var, här allium och stjärnflocka. 


Och här stäppsalvia 'Caradonna' och kantnepeta. Också de mörkbladiga växterna återkommer runt om i trädgården och skapar djup och dramatik i rabatterna. 



Underbara färgklickar att bli glad av. Jag bara älskar mötet mellan den djupröda klematisblomman och solfjäderlönnens klart lysande gulgröna blad. 



Många platser att slå sig ner för att fika, läsa eller bara vara finns det också. Jag åkte hem och konstaterade att jag vill sprida ut lite fler stolar även i min trädgård, för att kunna betrakta den ur nya vinklar. Det finns ju alltid något nytt att upptäcka.

Vacker grågrön liten marktäckare som jag missade att fråga vad den hette. Och så det mörka ormskägget som sticker upp mitt i alltihop. Så läckert!

Egenbyggda vattenbad i betong som leder regnvatten i ett litet vattenfall. Mycket, mycket snyggt.


Ännu ett stiligt betongfat i förgrunden. Och så många silvergrå toner att vila blicken på. Häckarna i och runt trädgården skapar en tydlig fond för alla bladverk att avteckna sig mot. Lugnt och skönt.























Vackert litet vattenblänk vid entrén.





Katarinas samling av myrtenklot är som en liten sagoskog med sina runda former.


Även de guldgula bladverken återkommer här och var över hela trädgården. Som hos det fantastiska korstörnet och det vackra lilla hakonegräset. Jag började genast fantisera om en gul färgklick någonstans i min trädgård, som en egen liten sol. 
Ännu fler stilleben, ja, överallt fanns det något vackert att vila blicken på. 



Katarinas fina kisse var också en trevlig bekantskap.

Men vänta nu? Vad är det här för typer som smyger omkring i grönskan? Jo, Åsa och Ann-Charlotte som var också med idag, liksom Anna Vattenkanna. Så kul det var att träffa er alla och få prata trädgård med några som är lika tossiga som jag.

Jag kom hem glad och varm i trädgårdshjärtat och med huvudet surrande av en massa idéer att spinna vidare på. Tack fina Katarina för att du bjöd in oss och  för den goda tårtan. Och tack ni andra för en kul träff! Jag ser redan fram emot nästa möte, och vem vet - kanske kan det bli här hos mig?

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...