måndag 4 juni 2012

Hur står det till i den nya rabatten?

Dags för en liten lägesrapport från min nya stora rabatt. I stort sett hela långsidan mot gatan har gjorts om och ni som har följt mig ett tag vet hur mycket tankemöda och muskelkraft vi lagt ner på att få ramen som vi ville ha den. Nu är rabattkanter, grus och trädgårdssoffa på plats, men vad har vi egentligen planterat? Det har helt klart varit en utmaning, inte minst för att ytan som skulle planteras är så stor. Men ännu mer för det där med kompositionen... Man vill ju så gärna att det ska bli fint, att perennerna ska avlösa varandra i blomning ända från tidig vår och in i oktober och helst också stå sådär stiligt bredvid varandra utan att skymma eller trängas. Tack och lov är trädgårdsdesign på hobbynivå en ganska förlåtande sysselsättning - blir det fel kan man ju flytta, eller dela eller helt tänka om!

Så här ser i alla fall ut just nu i den första delen av jätterabatten. Vid bredvlådan högst upp till höger i bild är grinden in till vår trädgård och där växer nu två minst sagt tufsiga spireor som jag hoppas kunna klippa till klot, två vita rosor 'Iceberg', blå bolltistel, lavendel och perovskia. 


Strax där bakom har jag flyttat mitt kära hybridkejsarolvon en bit in, till vänster i bilden ovan, och satt alla mina spansknävor runt fötterna på den.

Jag är nöjd med att de bildar som en kudde av små rosa blommor och just nu dominerar de medan allt annat  är på tillväxt. Bakom dem har jag satt några av mina första frösådda plantor av myskmalva.

De knoppas för fullt just nu och jag är så stolt över att ha dragit upp dem hela vägen från frö till planta. Det återstår att se hur de går ihop med nävorna i färg och form och jag hoppas att det inte ska bli för plottrigt.
  

Sen har vi en annan nykomling som jag varit sugen på länge. Gillenia, eller trebladsspira, blommar med rosavita skyar på sensommaren och de röda bladskaften kommer att bli fina ihop med hybrid-kejsarolvonets rödaktiga blad. Fina höstfärger ska den visst också få, så här är förväntningarna stora!


Näst på tur är mina egensådda jättevallmoplantor 'Coral Reef' som väl inte kommer att hinna blomma i år men som har kraftiga och fina bladrosetter. Jag hoppas att deras rosa färg ska matcha spansknävan vad det lider och helst inte skära sig fullständigt...



Fortsätter vi en bit till så närmar vi oss snart den lilla carmencitarönnen som står ungefär mitt i den långa rabatten och som skymtar med sin plastskyddade stam till vänster i bilden här ovanför. Här får gillenian sällskap av ett stort sjok av vit solhatt 'Alba' som är ännu en av mina favoriter. Bakom den två plantor av vitbrokigt tuvrör Calamagrostis 'Overdam' som kommit en bra bit på väg sedan jag satte dem i april. Framför dem ulleternell och i kantern mot uteplatsen en rad med småbladig funkia som inte blir så hög. 


Knopparna i solhattarna skymtar redan och jag är så spänd på att få se hur det kommer att bli när allt vuxit till sig. Än så länge är det mycket bar jord och ser lite kalt och trist ut, men nu hoppas jag på en varm men inte alltför het sommar med lagom mycket regn så att allt får växa och må bra.


Här är rabatten från andra hållet. Imorgon tar vi en titt på det som jag har satt på andra sidan, i anslutning till barnens pallkragar som skymtar högst upp. Hänger ni med?

Gissa vad jag ska göra nu? Jo, det är dags att beställa höstens första lökar! Har man en kär kollega med löklista från Botaniska i Göteborg är man förstås inte sen att haka på! Många nya allium står överst på önskelistan. Och det passar kanske ganska bra nu när vädret faktiskt liknar höst mer än försommar? 

Kram från

10 kommentarer:

  1. Tack för din otroligt rara kommentar, blev alldeles glad :-) Den rabatten har jag haft i sex år och det var först förra året som det började falla på plats. I år plockade jag bort alunrot med riktigt mörka blad och vips så fungerade rabatten så mycket bättre. Queen of Night förgyller nu i maj, början på juni och snart blir den avlöst av alla vita rosor och riddarsporrar. Jag tycker era rabatter ser jättefina ut och har du tur blommar Coral Reef senare på säsongen. Kanske inte när den ska blomma men första året jag satte den så kom blomningen i september :-) Det kommer att bli kanonsnyggt med nävan. Älskar era gångar, ser så inbjudande ut. Hoppas Tage repar sig. Fabian har blivit lite bättre och imorgon hoppas jag på en utflyktsdag, en stillsam utflykt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Oh så snyggt och proffsigt allt ser ut med gångar och så!! Det är så roligt att planera och plantera nya rabatter - även om det kan ge en del huvudbry som du säger. Och det är väl för himlarnas tur att man kan flytta om tills man blir nöjd :-))

    Stor kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Det ser bra ut och gillenian kommer du inte att bli besviken på - jag lovar. En underbar växt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så snyggt Hanna! Gillar de fina kanterna i järn och stenarna. Nävor är en favorit här:)
    Ser fram emot nästa inlägg!
    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Håller med Merja, så fina kanter och gångar, Rabatterna kommer slå världen med häpnad... SKall bli kul att se hur dina sådda plantor blir. Det är verkligen något visst med det där egensådda...
    Lycka till med löklistan
    Vi ses

    SvaraRadera
  6. Det blir så fint! Jag älskar dina grusgångar. Jag funderar på att göra det också, istället för att ha en nedtrampad gräsmatta. Hur bred behöver en gång vara? 90 cm?

    SvaraRadera
  7. Gah, vad du får till allt så bra!! Ser jättesnyggt ut, tänk när det är lite mer uppvuxet och frodigt! Gillenian är en önskeväxt. Grattis till de fina malvorna, extra roligt med egensådda plantor.
    Du får inte ha för höga förväntningar på min trädgård, då blir jag nervös:)). Har mailat dig.
    Nu ska jag prova att göra rabarbersaft och så blir det nog en paj också:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Så himla fiiiint det blir. Älskar när det ser så där nytt och städat ut. :) Blev toppen med kanterna till grusgången också. Och gatstenarna. Och nävorna! Och gillenian! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Jättefint.. älskar gångarna. Så rent o fint. Så kreativ o duktig du är. Kram från gamla grannen

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Vilken fin trädgård du har. Tycker om det rena och fina till skillnad från min vildvuxna trädgård som bara väller över. Nu fick jag inspiration härifrån :) Behövs alltid när man har en trädgård.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...