tisdag 5 juni 2012

Godis och heavy metal

Tack alla för era fina kommentarer på gårdagens inlägg, nu känns det ännu mer som jag är på rätt väg med mina växtval till den nya rabatten. Idag fortsätter vi och tar en titt på det som växer på andra sidan, i den lilla rundeln närmast gräsmattan. Här har jag haft mycket svårare att välja växter, kanske för att det in i det sista var lite oklart hur det skulle se ut när stenar och kanter kom på plats.

Så här ser det ut från uteplatsen om man står med näsan mot huset. 

Närmast entrégången står barnens pallkragar och här gror det för fullt. Jag har satt dem här för att det ska vara lätt att komma åt från alla håll även för korta små armar och för att man ska kunna plocka sig en bukett blommor lätt som en plätt när man känner för det. Dessa pallkragar är hälften så stora som vanliga och därmed lite nättare att få plats med i en rabatt.



I Tages pallkrage närmast i bild växer det zinnia medan storasyster Astrid har planterat rosenskära med det sockersöta namnet 'Candy stripe'. De får vita blommor med rosa och röda kanter och hon är mycket nöjd med sitt val. Godisblommor!

Tages zinnia på tillväxt. Kom igen nu, lite sol och värme så de kan få ordentlig fart! Barnens sommarblommor är betydligt mer färgstarka än omgivningen, där mina blommor mest går i blått, vitt och ljusrosa. Det ska ju synas att det bor två färgglada barn här också och nu kommer deras blommor stå och lysa precis innanför grinden när vi kommer hem.



Mitt i rabatten har jag satt min lilla magnolia, som jag fick av min snälla granne i somras. Jag är glad att den lever efter en hård vinter placerad på undantag i en pallkrage, men den ser inte ut att må så jättebra. Bladen börjar skifta i gult - för lite vatten kanske? Eller för mycket?

Några plantor salvia stäppsalvia 'Caradonna' har jag satt, med röd solhatt 'Magnus' och vita violkungsljus som granne. De kommer också att bli fina ihop med lavendel och vit solhatt och allt annat i samma färgskala som finns på andra sidan grusgången, och som ni fick se igår. Caradonnan är så snygg med sina svartlila stjälkar, som förhoppningsvis också kommer att matcha den mörkbladiga rabatten tvärsöver uteplatsen. Ja, jg hoppas att allt ska kännas som en helhet, men säker kan jag ju inte vara förrän det vuxit till sig lite mer.



Bakom salvian skymtar det rostiga luktärtstornet. Åh, jag älskar luktärter! Men de är banne mig inte så lätta att föda upp. Årets variant hos mig heter 'Franciscus Cupani' och är tvåfärgade i lila och mörkrosa som jag hoppas ska bli fint ihop med resten. De flyttade ut från sin rangliga tillvaro inomhus för ett par veckor sedan, men sen dess har det banne mig inte hänt mycket...



Är det bara jag som har luktärter som inte vill klättra? Suck! Nu har jag toppat dem igen för att de ska bli buskigare och för säkerhets skull petade jag ner några extra frön i samband med utplantering. I värsta fall får jag väl hoppas på dessa eftersläntrare. Som sagt, knepiga växter, men så underbara i sin blomning att jag är beredd att fjäska en hel del för dem.

Till sist har jag satt ett gräs även här. Jag tycker det ger så fin kontrast mot perennernas blommor och liv i en rabatt med olika bladformer och strukturer. Detta är jungfruhirs Panicum virgatum 'Heavy Metal'. Köpte det framför allt till min man som är mycket förtjust i våra olika höga gräsvippor i trädgården och dessutom gammal hårdrockare, hihi. Med sina upprätta blågrå blad och rödaktiga skaft kommer det nog att bli stiligt ihop med ulleternell, lavendel och röda solhattar alldeles i närheten.

Trots alla dessa växter som nu kommit på plats är det fortfarande ytor där jag ännu inte vet vad jag ska plantera. Där har jag bestämt mig för att vänta och se hur det ser ut när allt vuxit upp lite mer. För att slippa rensa ogräs där har jag istället sått sommarblommor, som i kanten på dagens rabatt där jag sått grekisk lövkoja. Det är ju en rätt obetydlig växt rent utseendemässigt, men doften! Så jag hoppas kunna sitta där på min bänk i sommarkvällen och känna hur dofterna från lövkoja och luktärt blandar sig medan svalorna flyger ovanför och jag sippar på ett glas rosé... Ack ja, den drömmen känns tyvärr lite avlägsen idag när jag tog fram vantarna igen för att inte frysa fingrarna av mig när jag cyklade till jobbet. Vi får verkligen hoppas på lite mildare temperaturer till nationaldagsfirandet imorgon!

Till sist en bild på det sötaste lilla fynd man kan tänka sig, från besöket på Malmö Garden Show i fredags.


Detta är en vitblommande sandoxalis, en liten stenpartiväxt med grågröna blad som fått flytta in min tekopp. Är den inte gullig?

Nej, nu är det dags att bänka sig i soffan med en bra film och låtsas att det är fredag! :)

 

9 kommentarer:

  1. Heavy metal, godis, färg, doft.... Locket är på brunnen och du kan unna dig mer än ett glas rosé och luta dig tillbaka, njuta och låta allt det fina i rabatterna få gotta till sig. Det är så inspirerande att få läsa och se allt som händer och har hänt hemma hos dig. Heja!

    Idag mötte jag Tages (alltså min Tage :-)) ena förskolefröken som kom påpälsad med tjock mössa och vantar. Mycket passande om jag får säga det själv.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Precis så gör jag också, väntar med att plantera perenner och sätter ettåringar så länge. Plus att jag sätter sånt jag har överflöd av och kan byta ut. Det ser så mysigt ut i er trädgård.
    Ha en trevlig fredag ;-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Caradonna tillsammans med Magnus låter klockrent. Du gör det så bra, matchar färger med harmoni.
    Själv sliter jag mitt hår med detta. Njae, luktärtor är inte helt lätta, jag har inte vågat så på några år.
    Min sambo gillar också gräs och vippor:)). Ska kolla upp 'Heavy metal':)).
    Du är så väl värd att sippa på ett glas rosé.
    Jättegullig stenpartiväxt.
    Ha en fin nationaldag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder!
    Jag hoppas att våra luktärtor sätter fart så snart värmen kommer åter. Jag hade samma sort för några år sedan och tyckte de var lite tröga, men vilka underbara blommor! Klart värda att vänta på!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina pallkragar:) Blir garanterat tjusiga odlingar!

    Ha en finfin ledig-mitt-i-veckan-dag imorgon,
    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Ny rabatter tar ju ett tag att få fylliga och fina men du är ju helt klart på god väg redan.
    Magnolian kan jag inte hjälpa dig med för min växer inte och blommar inte. Är därför fel person att råda.

    Nog kan du väl tjuvstarta med roséglaset bara för att känna på liksom?

    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Du verkar ha en del täckbark runt magnolian. Om så är fallet, tar barken kvävegödning när det förmultnar och då behöver du nog ge din magnolia lite extra kväve för att få grönare blad igen. Kväve finns naturligt i gräsklipp (lägg 1 dm tjockt lager runt magnolian), hönsgödsel och urin bl a. Du kan vattna med blötlagd hönsgödsel, det går snabbt för växten att ta upp. 1 del gödselvatten till 10 delar vatten.
    Lycka till med magnolian.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  8. Så fint det kommer att bli i de nya rabatterna! Jag brukar ha svårt att få luktärterna att ta sig och klättra. Jag har i stället rosenvial som är en perenn som liknar luktärt. Tyvärr utan doft, så den saknar jag...

    Jag vill gärna ge dig en award för din fina blogg. Den finns att hämta hos mig!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Åh, va fint det blir i din trädgård. Kan tänka mig att barnens lådor kommer att blir alldeles "outstanding" lite längre ut på sommaren!
    Ingrid

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...