lördag 16 juni 2012

Ett förtrollat sommarlov

Och så var det sommarlov för Tage och hans syster. Med en pappa som är lärare blir det många veckor ledigt från förskolan, och nu ligger hela sommaren framför oss och bara väntar. Ja, den där sommarlovskänslan, den sitter allt i oavsett hur gammal man blir med sin blandning av vemod och förväntan. Minns ni? Sommarlovet var ju så oändligt när man var liten, åtta förtrollande veckor som kunde förändra livet helt... och när man kom tillbaks till skolan så var man en annan. I år vill jag verkligen försöka gripa tag i den där magiska känslan igen och låta den här sommaren bli en paus från allt där vad som helst kan hända...


På tal om magi, i trädgården hände något fängslande igår när min första myskmalva slog ut. Mina små frön som jag sådde i januari och plantorna som jag ömt pysslat om hela våren, nu får jag verkligen lön för mödan. Jag var osäker på om de skulle bli vita eller rosa och svaret är: Både och! 

Så underbart fin och den passar så bra ihop med de ljusrosa spansknävorna som växer bredvid. Tänk så härligt när något för en gång skull till och med blir bättre än den rätt hyfsade plan man hade från början. Jag är så glad för detta nytillskott så det är inte klokt. Och så älskar jag namnet... myskmalva... visst är det vackert?

Även min nyplanterade salvia 'Caradonna' har slagit ut och blommorna är verkligen nästan självlysande mörkblå mot de svarta skaften. Så snygg den är, och även den en högst välkommen nykomling. 



På trappan blommar mina vaniljtagetes vidare i sin bildäckskruka, som små maränger är dom! Tänka sig, tagetes på första parkett på min trappa, vem hade kunnat tro det?

Fler nya påfund: I år har jag för första gången klippt ner mina penséer istället för att kasta dem när de börjar se trötta och rangliga ut. Och se, bara två veckor senare blommar de om med full kraft. Beundransvärt tycker jag, särskilt med tanke på att de startade sin säsong med frostnätter och isande vindar. 



De är helt klart värda en chans till, dessa små tuffingar!


Det är alltså gott hopp i min trädgård, och jag tror det finns hopp även för mig trots förra inläggets lätt uppgivna ton. Nej, nu tar vi och kickstartar sommarlovet alldeles oavsett bladlusinvasioner och trots att jag själv jobbar ett par veckor till. Den här sommaren kommer att bli fin, det känner jag på mig, både för mig och för trädgården. Mycket nytt som är planterat och som väntar på att få blomma!





Den vackra lilla rosenskäran växer för fullt, mitt i solen och bortskämd med det gottigaste nässelvatten. Snart kommer den att slå ut sina rosa kronblad och hylla sommaren genom att bara finnas till. Själv vill jag passa på att hylla alla ni som skrev så fina svar på det förra inlägget - tack för att ni finns där även de mindre roliga dagarna. Och sedan dess har det faktiskt fallit några droppar regn även över Malmö...

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...