tisdag 19 juni 2012

En kväll i juni

Älskar kvällarna just nu. Det är så härligt att gå ut barfota och sitta i hammocken en stund och gunga litegrann, eller vattna lite, eller bara gå en sväng och lukta på blommorna. Den här känslan av att hela sommaren ligger framför en och väntar, alla semesterdrömmar är ännu intakta och hösten är så oändligt långt borta. Ljusa nätter, semester i sikte. Kanske är det som allra bäst just nu, innan det egentligen har börjat?

Det är ännu grönt och fräscht, trots torkan. Men regnskuren som kom igår förslog inte långt. Jag väntar och längtar efter smatter på taket och en rejäl genomvattning. Och efter ett ordentligt åskväder som kan rensa luften lite.

Vitlysingen som jag fick av mina omtänksamma kolleger i höstas har kommit så här långt nu. Jag ser fram emot att få se blommorna senare i sommar, de är ju så vackra.

Min doftfunkia är större än någonsin i år, och ännu är bladen så där härligt blanka och fina. Ni som inte har en sådan här skönhet redan, skaffa en! Blommorna är rent vita, istället för ljuslila som funkiablommor brukar vara, och doftar ljuvligt framemot sensommaren.

Gröna sköna nyanser som flyter in i varandra. Jag älskar daggkåpans blommor och blev så glad när jag såg hur stora buketter av den prydde borden under Victorias och Daniels bröllop för två år sedan. Ja, hela temat var ju försommarblom, minns ni?

Mina pioner står i halvskugga och därför har de ännu inte slagit ut. Tyvärr torkade fler än hälften av knopparna in för mig i år, snyft! Tror ni det bara beror på bristen på regn eller kan det vara något annat? Tur att det finns tillräckligt många kvar att köra näsan i. Lagom till midsommar hoppas jag.

Kaprifolen ligger också i startgroparna, ja, snart blir det nya doftkalas. 


 Denna mörkbruna skönhet köpte jag på Malmö Garden Show, men glömde skriva upp vad den hette. Någon som kan uppdatera mig? Snygg är den i alla fall.  Och i tekopps-krukan bredvid blommar nu den lilla söta klövern som följde med hem vid samma tillfälle.

Ett stilla litet vattenblänk att vila ögonen på. Från Löddeköpinge plantskola.

 Snötöreln är en av mina absoluta favoriter bland sommarblommorna, och den blommar troget hela säsongen. Ny för mig är denna mörkbladiga variant, så fin tycker jag. Men så är jag ju svag för allt vad mörka blad och blommor heter...






Till sist min lilla doftpelargon, vars ljuva doft sprider sig så snart man snuddar vid den. Ja, detta är dofternas tid, det är nästan berusande. Stråk av fläder- och schersmindoft när man cyklar genom vårt villaområde. Sommaren är så påtaglig då.

Men hörni, även här har jag missat vad den heter. Jag är ju hopplös... Någon som vet?

Ny skymmer det därute och försommarhimlen färgas i djupviolett. Dags att sova, och imorgon när jag vaknar är semestern ännu ett steg närmare. Sov så gott!

13 kommentarer:

  1. Visst är det ljuvligt ute just nu. Försöker få en timme eller två varje kväll för att bara vara eller stöka runt i trädgården. Det är med delade känslor jag ska åka och vara borta nästan en vecka :-) Jättefina bilder!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Den bruna blomman är en trumpetblomma, antagligen 'Chocolate Royal' - ettåring som vill ha sol. Den mörkbladiga snötöreln heter 'Breathless Blush' eftersom blommorna är något rosa i knoppstadiet. Dödligt läcker!

    Vad din pellis heter vet jag däremot inte...

    Exakt - junikvällar som den ikväll är underbara. Jag gick och mumlade "En sån skön kväll" likt ett mantra innan... plockade lite här, vattnade lite där, borstade voffse och allmänt fnulade - kom precis in.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, du är en klippa! :) kram!

      Radera
  3. Underbar läsning och bilderna likaså..kram Victoria

    SvaraRadera
  4. Ja tänk så härligt att ha all ledighet fram för sig. Har likadant:)
    En kväll i juni sången gillar jag också.
    Vitlysing är en ny växt för mig. Ska kolla upp den.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Brist på regn? Tänk att det kan vara så olika. Här har det regnat dagligen under en ganska så lång tid känns det som. Vissa perenner har vikt sig och det är dags att ge sig ut och stötta det som nu mer ligger längs med marken. Nu får gärna värmen komma och ett lite mer stabilt väder även om man önskar sig lite regn då och då, för växternas skull.
    Jag vet inte heller vad pellisen heter men fin är den!
    Ha det fint!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  6. Den mörka skönheten är kanske en trumpetblomma?
    Pionknoppar kan torka in om det är torrt och i synnerhet om plantan är flyttad eller ganska nyplanterad.

    Här är kvällarna visst ljusa men alldeles för kalla tycker jag. Men det blir kanske bättre, vi hoppas på det. Ljusare blir det ju inte men varmare kanske.

    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Så härlig trädgårds fägring du delar med dig av och drömmar inför sommaren!
    Jag har bara en dag innan semester... Härligt!
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  8. Jag njuter så av kvällarna. Gå omkring i trädgården, fixa lite, jaga sniglar ;-), klippa, rensa, fota, dricka te, lyssna på fåglarna.
    Idag ska vi mumsa en hel massa jordgubbar och fira att sommarlovet börjar på riktigt.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Håller med om att det är som bäst nu - precis som du beskriver! Härligt med kaprifol blomning att vänta på : )
    /Cika

    SvaraRadera
  10. Det är underbart ute nu. Jag satt ute en stund efter jobbet och njöt i solen:). Så fina bilder, den första gillar jag jättemycket. Jag köpte ingen snötörel till krukorna i år, ångrar mig lite nu när jag ser din bild.
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Jag skriver under uppropet att fler borde skaffa doftfunkia! Och tackar för dina fina bilder :)

    SvaraRadera
  12. Visst är det som bäst nu det tycker jag nog oxå.När det är så krispigt grönt o fräscht o allt härligt har man framför sig!
    Mina buskpion knoppar torkade in första året.Då läste jag mig till att man skulle gödsla med benmjöl tidigt på våren.Så det har jag gjort nu i flera år o det har inte hänt någon mer gång hos mig iaf.Jag strör lite kring alla sorters pioner.
    Trevlig midsommar!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...