lördag 9 juni 2012

En bra dag

Vissa dagar vill man stanna tiden och idag var en sådan dag. En spontan utflykt till Skånes djurpark, två överlyckliga barn, fint väder, en massa spännande djur på riktigt nära håll och bara så mysigt. Och på vägen hem en oväntad trädgårdsupplevelse som jag tänkte jag skulle dela med er. Precis utanför Höör gjorde vi en tvär inbromsning när jag den här skylten dök upp. Tur att jag själv satt vid ratten, maken har annars en tendens att trycka på gasen istället när han ser ordet plantskola... fler som varit med om det?

Jag har hört talas om Klinta kryddor och att bara åka förbi utan att kolla in detta ställe var det alltså inte tal om. Så vi tog en sväng och jag insåg snabbt att det var ett riktigt guldställe vi kommit till. En liten men naggande god plantskola och ett mysigt trädgårdscafé, men mest var det ändå trädgården jag föll pladask för.


Min nya kamera var med förstås och jag började knäppa bilder lite förstrött... och sen med mer och mer koncentration, för här fanns det mycket att upptäcka. Ljuva aklejor i mängd till exempel. Som små ballerinor!

Och de härligaste allium. De vita är så fina, och det tycker bestämt herr Humla också.



De största bollarna var större än storasysters hand. Och helt oemotståndliga, man bara måste ju känna på dem.

Fingerborgsblommor, som små konstverk på stängel.

Sibirisk korkek, en mycket trevlig ny bekantskap och ett vackert litet träd med snygg skrovlig stam.

 Ja, vi blev kvar... och blev kvar. Länge. Drack lite saft, lekte lite, vilade i gräset...

 Vandrade på romantiska grusgångar med det rätta knastret.



Lupinernas tid är just nu. Romantiker de också, hela bunten.


En sagoek fanns det också, i ljusgrönaste försommarkostymen.

Nu börjar även nävornas tid, och jag bara älskar dem. Titta bara på dessa kompisar, så fina tillsammans. Och brunnävan på bilderna nedan, som en skir skog.

Jag hoppas att den rosa jättevallmon vi fann idag är 'Coral Reef', som jag planterat här hemma i rabatten. I så fall har jag gjort dottern glad, för hon blev alldeles betuttad i dessa prinsesstårtor.

Och titta här, vilken ljuv kombination med jättevallmo och brunnäva. Försommaren i sitt vackraste flor.

En bit av England hade visst också fallit ned här, mitt i Skåne.



Den vackra bokbersån hade jag gärna suttit och druckit afternoon tea i, med en Jane Austen-roman som sällskap...


Fyra små sockertoppsgranar bland frukkträden. Lugn och harmoni. Svårt att tro att en hårt trafikerad väg passerar precis bakom stängslet. Fast ljuden av motorer försvann fullständigt i allt det gröna sköna.


Fina Skåne, så glad jag är att jag bor just här och kan få upptäcka ett sånt här ställe en helt vanlig lördag. Som alltså visade sig bli en ovanligt bra en.



Hoppas att er dag har varit lika fin som vår!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...