fredag 29 juni 2012

Äntligen semester!

Hurra, då var semestern här! I fem långa veckor är sommaren bara min och familjens och en till synes oändlig räcka med lata dagar ligger framför oss och bara väntar på att fyllas med sovmorgnar, utefrukostar, badutflykter och så ett och annat litet trädgårdsprojekt förstås.

Ett sånt litet projekt har vi fixat redan innan semestern började. Pergolans vägg har blivit vit istället för ljusgrå för att matcha husets vita puts och det tillfälliga plasttaket har tagits ner. Tage är ju stor kille nu och sover inte längre i vagn. Det var för barnens skull som pergolan fick tak, så att de kunde ligga ute i vagnen och sova även i regn och rusk. Men nu är det definitivt slut på bebistiden och på tiden att blåregnet får bre ut sig istället! Den svarta rottingfåtöljen har stått i vardagsrummet och längtat efter sommaren hela långa vintern och nu har den till sist fått flytta ut. En vit gardin har också kommit upp som ett litet insynsskydd, den skymtar där till vänster.
























I min lilla köksträdgård strax intill har sockerärterna börjat blomma. I år har jag sått den nästan svarta sorten 'Shiraz' och blommorna är mörklila och så vackra. Det ska bli spännande att se hur ärtskidorna kommer att se ut.
























I den nya rabatten blommar spansknävan vidare, bolltisteln har just börjat och den första vita 'Iceberg'-rosen slagit ut. Det kommer att bli fint med det vita, rosa och blå.
























De vita solhattarna är också på gång, de är ännu en av mina många favoriter. Länge och väl blommar de och med sina robusta stjälkar står de pall för både sommarens slagregn och de första höststormarna. Och så har de så fina fröställningar som man kan njuta av långt in på vintern. Som sagt, de är mycket poppis här, hos både mig och humlorna!
























Och i zinkbaljan som jag fyndade i vintras porlar det till sist. Litet vattenspel och vattenhyacinter från den fina, fina butiken Ting Ute & Inne i Trelleborg. Ett riktigt drömställe för den som vill ha ett vattenblänk i trädgården.

Baljan har fyllts på idag, för min semester började minsann  med en riktig störtskur. Sedan klarnade det upp så att jag kunde få fira starten på ledigheten med ett glas vin och en bra bok i solstolen. I natt ska det visst fortsätta regna och ett ordentligt åskoväder är på väg in från Danmark. Ja, precis nu börjar det faktiskt smattra på rutan. Men vad gör lite blixt och dunder... jag har ju semester!

Ha nu en riktigt fin start på helgen! Och Viveka och Monica - välkomna som följare!

20 kommentarer:

  1. Vad härligt med semester, då får vi hoppas på sol och värme:)

    SvaraRadera
  2. Så skönt att sätta stopp för bebistiden! Även om de är små, söta och ganska behändiga (jämfört med en två-treåring med spring i benen...) så är det skönt när de blir lite mer självständiga. Vi bygger en lekstuga nu, som jag hoppas ska sysselsätta mina tjejer när jag vill påta lite. =)
    Ha det fint i regnet, och så hoppas jag att både du och jag får lite sol också på semestern! /Caroline

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder du visar!

    Ha det skönt i helgen, ,Marie

    SvaraRadera
  4. Äntligen semester. vad gör väl lite (mycket) regn då???
    Fina korgstolen har du också. Snyggt med vitmålad vägg bakom.
    Låter som en fin idé med ett fladdrade tyg som lite insynsskydd.
    Så fint, så fint!!
    !I morgon ska vi köra släp hela dagen lång. Hepp.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Så skönt med semester! Och fem veckor, bra! Så fint det blev under pergolan, jag är mycket förtjust i rottingstolarna (man kan sova i dem med!).
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Härligt med semester! Vilken fin pergola du har, mysigt med korgstolen ute. Mycket på gång hos dig, din nya rabatt kommer bli jättefin. Ska bli spännande att se Shiraz.
    Ha det gott och njut av ledigheten kära du.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Semester, så härligt. Jag börjar min om en vecka.
    Gillar stolen och suktar alltid efter en sådan när jag är på Ikea men har inte riktigt plats....fast det kanske man kunde ordna...hmmm....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. Tack för välkomnandet! Vilken härlig pergola du har! Förstår att det är mysigt att sitta där med en bok och jag kan ju gissa vilken...
    Hoppas att din första semesterdag bjuder på litet bättre väder än idag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Så fint ni har gjort i pergolan! Hoppas du får njuta där under många soliga dagar! En fördel med altan under tak är att man kan sitta ute även när det regnar... ;-)

    Själv har jag varit sjuk i en luftvägsinfektion som bröt ut lagom till midsommar. Ska jobba ett par veckor till, men sedan blir det 4½ veckors efterlängtad semester...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Så fint ni har där på uteplatsen!! Snyyyg rottingfåtölj och grön pall. GILLAR!! Skönt med semester :-)))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  11. Har Tage blivit så stor! F sover fortfarande en timme mitt på dan. Otroligt vackra bilder och jag är imponerad över hur mycket du hinner i trädgården. Hur får du tiden att räcka till? Iceberg så jag i Sissinghurst och jag ska utan tvekan ha den i rabatten framför eken.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Det blev ju en väldigt söt liten hörna! Och visst är det härligt med lite ledighet!
    Allt gott,
    Eva

    SvaraRadera
  13. Hei!
    Ønsker deg en kjempe fin sommerferie! Nyt hagen og kos deg!

    Klem

    SvaraRadera
  14. Det ser så skönt ut på dina bilder!Påta på i lagom takt och gör lite sådant som man INTE blir jordig under naglarna av också :)

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig utemiljö ni har fixat till! Den där svarta rottingfåtöljen känner jag minsann igen, - två stycken står på glasverandan här hemma. Supersköna att sitta och läsa i!

    Läsning, ja. "Hungerspelen" har jag också läst, och "Cirkeln" verkar minst sagt lovande. Underhållning förvisso, men även ett visst mått fortbildning för mig som är svensklärare. Det är alltid kul att kunna komma med tips på ny fräsch litteratur till eleverna.

    Ha en riktigt skön start på semestern!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. Önskar dig en finfin semester!!!
    /Linda

    SvaraRadera
  17. Härligt att fixa fint med rotting mm. Var tid har sina behov och prioriteringar.

    Vi fick en del regn i går och senare, nästan mot natten, kom två-tre knallar. En var riktigt nära men sen var det över igen.

    Hoppas att ni också haft en riktig sommardag idag.

    Kram

    SvaraRadera
  18. Snyyyggt det blev i din lilla hörna.Jag har oxå sått den mörka luktärten spännande :-)Vad roligt att vallmon är på G den är så fin så :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  19. Åhhh så härligt med semester, jag lkängtar men jag jobbar några veckor till, känns rätt så hår i år när jag har fjuttiga tre veckor när jag brukar ha sex, men så är det att byta jobb och det är bara att ta...
    Super fint i zinkbaljarn med vatten spelet.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  20. tack för välkomnandet:) Det ser verkligen helt ljuvligt ut i din trädgård!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...