söndag 6 maj 2012

Tillåt mig presentera...

...en ny kompanjon i trädgården som jag hoppas ska bli en trofast vän i vått och torrt. Vad pratar jag om? Jo, jag har äntligen gjort slag i saken och skaffat en egen systemkamera! Som jag skrev i inlägget häromdagen ville jag ha en liten smidig sak som inte är tung och otymplig att släpa på. En av modellerna jag spanat på är Nikon D3000, och så plötsligt händer det. Specialpris på Siba och jag slog till!


Efter en hektisk helg har jag nu ikväll med stor iver varit ute och testat den för första gången, och det bådar gott så här långt. Än så länge använder jag mig av auto-funktionerna men jag vill verkligen lära mig mer. I sommar ska jag försöka hitta någon bra fotokurs som kunde passa. Det blir hur bra som helst!

Här är några testbilder på mitt ljuva lilla äppelträd där knopparna hunnit bli sådär knubbiga och gosiga under helgen.
























Blåregnet i pergolan är också på gång.























Och så fick vi äntligen vårt nya trappräcke nu i veckan! Det var det allra sista, nu är bygget helt och hållet klart. Helt overkligt känns det! Hela processen från det att vi bestämde oss till anlitande av arkitekt, ansökan om bygglov, offerter från en hel rad med olika byggfirmor och till sist byggstart och en lång byggperiod har tagit nästan tre (!) år. Det har varit otroligt jobbigt mellan varven, men såhär i efterhand så var det värt allt stök och varenda krona. Nu har vi fått vårt drömhus och jag slapp flytta från trädgården!

Så småningom ska vi nog måla räcket svart, men enligt firman som levererade den ska man vänta ett par år så att metallen hinner ruffa till sig lite och färgen fäster bättre. Inte mig emot, det är tillräckligt mycket på gång i trädgården den här sommaren ändå. Men det är fint som det är nu också, tycker jag.



Ja, det var flera glada nyheter på en gång! Och förutom dem känns det tydligt i kropp och själ nu att sommaren är i antågande någonstans inom en inte alltför avlägsen framtid. Det blir liksom så mycket lättare att leva!

Nu ska en lycklig systemkamera-innehavare bänka sig framför finalprogrammet av Trädgårdstoppen med en bit rabarberpaj och en trött kisse. Håller tummarna för att det är någon av bloggvännerna som vinner... Hoppas ni får en lika skön kväll!

Kram från

13 kommentarer:

  1. Grattis till inköpet!
    Kul med en systemkamera. Vi köpte ny Nikon systemkamera för några månader sedan. Då ingick en kamera-introduktions-föreläsning. Gratis! Den var jättebra! Leta bland alla papper så kanske du också hittar en liten biljett. Annars kolla på nikons hemsida, om den inte ingår kan man betala för att komma dit. Och som sagt - vi uppskattade den verkligen. Snabb men grundlig översikt av alla inställningar.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Kul och spännande med ny kamera! Tänk att äppelträdet blommar hos dig redan, på mitt har löven bara börjat slå ut!
    ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Grattis till kameran! Jag har D3100 och är supernöjd. Det hoppas jag att du också blir med din högst snarlika modell.
    Kursen jag gick arrangerades av Medborgarskolan. Är glad att jag gick.

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Grattis till nyförvärvet! Roligt med ny kamera, men lite jobbigt om man måste läsa tjocka manualer. Men du verkar inte behöva det eftersom bilderna blev så bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Grattis till nyförvärvet! Roligt med ny kamera, men lite jobbigt om man måste läsa tjocka manualer. Men du verkar inte behöva det eftersom bilderna blev så bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt med en ny kamera. Grattis! Jag önskar mig också en ny, min är ok, men går inte att ta fina närbilder då blir det suddigt. Jättefina bilder du visar.
    Och grattis till att er husrenovering är klar! Måste kännas kanonskönt. Snyggt räcke.
    Kul att 'se' dig, jättefin bild.
    Ha en skön söndagskväll.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  7. Så himla roligt att vara klar med byggandet. Vi ska fixa lite på entrén i sommar är det tänkt och bara tanken gör mig trött!! Men förhoppningsvis går det lite fortare än tre år. Grattis till nya kameran, det ser ut att vara ett finfint köp av bilderna att döma.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis, både till den nya kameran och till att bygget äntligen är klart!
    Kan riktigt leva mig in i hur gott du mår just nu!

    Fotokurs är verkligen att rekommendera. Jag gick en grundkurs och en fortsättningskurs i Medborgarskolans regi för något år sedan och tyckte verkligen att jag lärde mig massor.

    Hoppas du får en fin start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Så underbart att ha ett sånt bygge i ryggen, vi har skjutit vårt på framtiden, får se när vi orkar...Så kul med ny kamera - jag kör med sambons Nikon 3100 som är bra men lite klumpig, din såg mindre ut... Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  10. Har också en nikon och är nöjd....
    Snyggt med räcket som det är tycker jag.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt med en bra kamera. Jag har alltid haft Nikon och jag älskar dem!
    Grattis också till räcket och att bygget är färdigt. Då kan ju sommaren få börja med trädgårdsprojekt och solvärme. Ser att ni har fått lite försmak redan, med äppelblom och gröna blad. Här får vi allt vänta lite till på sådana finesser.
    Ha det bra.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  12. Vad härligt med en ny kamera, grattis Hanna! Dra ihop några stycken så kommer jag ner och håller i en grundkurs :-D Det är ju så roligt att ha en kamera som man kan leka med och framför allt hitta roliga objektiv till.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  13. Grattis till din nya vän! Har en Nikon D60 som jag tar mängder med kort med...fast kör fortfarande med auto...har bara haft den i några år. En fotokurs vore jättekul!
    Lycka till!! Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...