lördag 19 maj 2012

Stentrött




Hej och hå, då var ännu en dag av uteplatsbyggande till ända. Och inte blev det något paddande idag heller, vi har haft fullt upp med att lägga klart storgatstenarna och gräva ner plintar. Efter att ha anlagt två gatstensgångar och nu detta inom loppet av bara några månader börjar både jag och maken utveckla en allergi mot granit. Sådan tur då att vi idag lade de sista stenarna på förhoppningsvis mycket länge. Undrar hur många lass med stenmjöl vi släpat hem? Hmm, vill nog helst inte veta förresten... Men stenarna räckte i alla fall precis - av de många hundra vi hade samlat ihop i trädgårdens alla hörn blev det bara några ynka kvar. Återvinning när den är som bäst!



Det skånska vädret har tyvärr inte varit på vår sida idag heller, det var först nu ikväll som solen kom fram. Det blev till att gömma paddan under zinkbaljan mellan regnskurarna, om ni undrar vad det är ni ser för knasigt på den översta bilden. Under de färgglada leksakerna döljer sig vassa plintfästen, som ska hålla uppe en spaljé av armeringsjärn. Nu ikväll började vi också banka ner plåtkanterna runt gångarna. De var mycket lätta att såväl banka ner som böja. Imorgon ska banne mig gruset på plats också, och fint väder är utlovat. Vi ska bara ha det på plats innan helgen är slut!


Mina pelargoner har fått flytta ut på dagtid. Efter goda råd från er toppade jag dem och nu är de så här fina. Krukorna med hängställning köpte jag till balkongen på min första lilla singel-etta för mer än tio år sedan, och de har hängt med sedan dess. Perfekt att pryda armeringsspaljéerna med innan klätterrosorna tar över. På tal om sommarblommor, när vågar man plantera ut luktärter och indiankrasse tror ni? Eller har alla andra skåningar redan gjort det?

Nu ikväll värker våra ryggar och vi är nog den smutsigaste familjen i Skåne. Och värre blir det!

Kram från

13 kommentarer:

  1. Smuts är fina grejer det :-) I synnerhet när det kommer från trädgården. Förstår att ni är trötta så som ni har slitit. Det kommer att bli så himla fint. Den böljande formen på gången framhävs verkligen av plåtkanterna. Och snyggare blir det när allt är klart, det är jag helt övertygad om.

    Dröm nu stenfria drömmar och sov sju kvart i timmen (som min mamma alltid brukade säga till mig när jag var riktigt trött)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Oj oj, vad ni ligger i. Och fint blir det. Hoppas ni inte är så trötta på granit så att ni inte vill se "eländet" sedan ;-)
    Ha det gott!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  3. Så fint det blir. Och så himla härligt när "nu-är-vi-klara-känslan" infinner sig ikväll.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Så skönt att ha ett kapitel i trädgårdsblivandet avslutat. Och snyggt blir det! Absolut värt att lorta ner sig och nöta muskel för! Låt nu kroppen vila och ta ut lite glädje i förskott och tänk på hur bra växterna kommer att trivas i sina fina bäddar.

    SvaraRadera
  5. Men vad ni jobbar, ni är ju värsta proffsen:). Det ser så snyggt ut, tänk när ni kan plantera. Älskar gatsten! Kanon med plåtkanter, det står högt upp på min lista.
    Hoppas vädret är med er denna söndag. Här ser det lovande ut, och vi är på väg till sonens A-slutspel i fotboll.
    Ha det gott. och jobba lugnt:).
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  6. Det blir så fint Hanna och tänk i augusti när ni har öppen trädgård hur nöjda ni kommer att vara med allt jobb ni har lagt ner! Jag planterade ut mina luktärtor innan jag åkte till Öland. Såg igår på nyheterna att det blir kanonväder framöver :-)
    Ser fram emot att se dina bilder på datorn när jag kommer hem, telefonen är ju så liten :-)
    Ha en härlig trädgårdssöndag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hold da op I knokler......og granitallergi .....jooooooodet kan man bestemt godt udvikle er jeg sikker på. Nu er det hårde arbejde snart klaret og den hyggelige del med at plante og stille an kommer - nyd det søde det bliver da så fantastisk hos jer ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  8. Jobb o slit men bra blir det säkert.
    Vi hade bara lite sol i början av dagen i går men idag hoppas jag på mer av den varan. Ser sådär ut ännu så länge.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, vad ni är duktiga!
    Hoppas ni hinner med det ni vill idag - om det inte är för varmt.
    Det där med luktärtor undrar jag också. Hoppas du får något bra svar som jag också kan förlita mig på.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  10. Vad fint det blir. Dom där kanterna verkar väldigt behändiga...man kanske skulle ha kikat lite närmare på dom. Håller dom gräsmattan på rätt sida tro?

    SvaraRadera
  11. Värsta anläggningsproffsen! Jag har sått mina indiankrasse på friland för flera veckor sedan och de växer och frodas. Alltså utomhus. Mina inomhusfrösådder har jag hållit på att avhärda och nu är alla ute. En del i backen, en del i krukor sedan någon vecka tillbaka. likadant med pellisarna - alla är ute nu sedan tre veckor tillbaka men de står i krukor så de går ju att ta in. Men jag tror inte på mer nattfrost här i södra Malmö - men någon garanti finns det ju aldrig.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilket otroligt jobb ni lägger ner. Men fint blir det och praktiskt också.
    En riktig drömträdgård för trädgårds besökare i höst.
    Jag ser verkligen fram emot slutspurten.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  13. De ser super ut - kommer bli fantastiskt! :)
    Var har ni köpt metallkanterna, rostar dom?

    Ha en skön söndagskväll!
    kramar
    sandra

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...