onsdag 9 maj 2012

Om min komplicerade kärlek till klematis

Nu har klematis-säsongen startat, det har börjat blomma så smått och är fullt av knoppar överallt. En av försommarens höjdare helt klart!


Det här är min 'Albina Plena' som jag planterade i höstas. Den blommar så vackert och blommorna är som små ballerinor! Jag har misslyckats med den en gång tidigare men nu hoppas jag att det ska gå vägen. Granne på samma spaljé har en nyplanterad 'Georg' just börjat klättra. Den fick också en dålig start, ja, jag har inte haft någon större tur med mina klematis. På den här spaljén vill säga, där jag verkligen hade valt sorter och sambor med omsorg.

En bit därifrån däremot, i motsatta hörnet av trädgården, slängde jag ner en impulsköpt rea-klematis utan sortbeteckning. Och här, här frodas det minsann! Det blommar och det blommar, trots en ganska styvmoderlig behandling. Varför är det alltid så att det aldrig blir som man har tänkt sig?

Missförstå mig inte nu, för jag älskar verkligen dessa härliga växter med sitt slingrande och sina svävande blommor. Men de är faktiskt lite kinkiga, och sånt som är kinkigt brukar jag ha en tendens att tröttna på. Jag vill helst ha robusta och självständiga växter som klarar sig utan dalt.























Och klematis är allt rätt svårflirtade. Det är olika grupper med olika beskärningstider. Det ska vara grus i planteringsgropen, ingen sol på rothalsen och vindskyddat. Det ska gödslas och det ska pjåskas. Och så den fruktade vissnesjukan som ständigt hotar hela härligheten. Nej, det är nog helt enkelt egentligen inga växter för mig...

Men så slår förälskelsen till, och man är chanslös. Som den där oberäkneliga killen på högstadiet som man inte borde blivit kär i och ändå föll handlöst för efter ett enda hemligt ögonkast. Fyra olika klematis-plantor har jag trots allt skaffat och fler lär det säkert bli. För de är helt enkelt, i all sin knepighet, alldeles, alldeles underbara!

Kram från

18 kommentarer:

  1. Håller med dig precis... Köpte en Georg som fick vissnesjuka, men kunde ändå inte låta bli att köpa en ny. Hoppas den klarar sig.
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  2. :-D Ler stort och har precis samma hatkärlek till klematis. Fattar inte att det ska vara så svårt. Men skam den som ger sig! Precis som i fallet med att jag föll för hopplösa killar så hittade jag till slut min prins även om jag hann bli 35... Hoppas det går fortare med att få till kärlekshistorian med klematisen...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ler åt din liknelse... Men jag förstår. På det förra stället jag bodde hade jag President som drabbades av vissnesjukan. Köpte en ny, samma sak igen. När jag flyttade skaffade jag en miss Bateman o två Hagley hybrid o de funkar hur bra som helst! H h är en favorit som blommar läääänge.

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  4. Klematis är trädgårdens vackraste blomma! Så många sorter, så många varianter. Underbara!
    Hoppas du lyckas med dem nu!
    Min ´Wesselton´ har börjat blomma, en annan är på gång. Sen kommer de igång en efter en. I morgon blir det besök hos Cedergrens i Råå för att se om jag kanske behöver nå´n mer?
    Ha det bra.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  5. Ja, de är allt lite kinkiga,jag skyller allt på jag har sandjord... Planen för i år är faktiskt att mina tre klematis ska få lite extra omsorg och om jag känner mig själv rätt får de nog en klematiskompis oxå innan säsongen är över... Det finns ju som du skrev såå många rara varianter. Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. De ser ju iaf väldigt fina ut här på bilderna:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mmm, gillar också klematis och har köpt ett antal. Döm om min förvåning när jag lyckades övervintra en i kruka!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja det finns verkligen många fina....
    Summer snow är nog svår att ta död på om man misslyckas med andra :)))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Väldigt bra beskrivet om hur livet med klematis är:)). Jag tycker det tar några år innan man får ordning på sina klematis, de kinkar och man behöver pjåska för dem en del. Jag ser att min Madame Julia Correvon ser hotfullt vissen ut...har hon fått köldskador eller är det vissnesjukan redan... ?
    Ett tips är att gödsla med mycket hönsgödsel.
    Åh, vad fin din Albina Plena är! Vill Ha!!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Hihi.. vilket härligt inlägg. ja hur det kan bli! :) Förälskelsen slår till när man minst anar det. För ett par år sedan valde jag (ganska högljutt) bort gula blommor och pioner. Gula blommor var fula och pioner bara skräpiga. Nu har jag precis gjort en helt gul rabatt och kan inte tänka mig vackrare blommor än pioner. ;)
    Dina klematisar är ljuvliga. Och jag håller med. De är riktiga tjurskallar. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Först av allt... vad trevligt att ha fått ett ansikte på dig :-)
    Ja, klematis... vi har en alpklematis som följde med huset och den blommar och blommar. Sedan tog jag med mig en som jag hade i Stockholm på min lott. En storblommande rosa sak. Den ska säkert beskäras nu på våren vilket jag har gjort de tidigare två den har varit planterad här. Har den blommat? Nej. Antagligen har jag väl beskurit den så att blomanlagen har försvunnit. Om man nu kan det när den blommar på årsskotten. Ja, jag vet inte. Här lyser blommorna i alla fall med sin frånvaro.
    Lycka till med dina!
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Jag kan inte annat än att hålla med dig det är underbart med klematis. Så många olika sorter, färgen blommor ja så mycket som skilljer sig åt. Mina favoriter är som vanligt vita...

    Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Visst är det så! Kinkiga fast svåra att hålla sig ifrån:)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Det är ljuvliga växter när dom kastar sig upp i träd eller klätterställningar....och så alla dessa fantastiska blommor!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Albina Plena är ju så söt. En vill ha växt. tycker också det är svårt med klematis. Summer Snow är dock ett undantag. Ganska lättskött...

    Kram

    SvaraRadera
  16. Hi Hanna! I love you clematis photos. Sadly, most clematis cannot survive our very warm and humid Houston summers. I only have one clematis. It is called Sweet Autumn Clematis (Clematis terniflora). It blooms in the fall and produces wonderfully sweet smelling 1 inch white flowers.

    SvaraRadera
  17. Den där första var ju alldeles ljuvlig, vill ha! George E har jag, som blommar oförtrutet från maj fram till sommaren är helt slut. Inte så kinkig hos mig, den bara finns där! klipper inte ner dn alls, fast den ser väldigt risig ut nu innan den översållas med blommor. Annars ger jag dem lite benmjöl varje vår, lite koskit också ibland...
    Älskar Klematis!
    kram Lena

    SvaraRadera
  18. Mina alpklematisar är hur enkla och tåliga som helst. Kanske lite steklar som äter ibland. Beskär dem i princip aldrig, bara om något på dem är ivägen. Viticella klematisarna är inte heller svåra. Klipper dem tidigt på våren och sen blommar de gladeligen. Däremot kan jag hålla med dig om vissa storblommiga. De kan få vissnesjuka och det har hänt mig ett par gånger. Inte kul!
    Jag har alltså kluvna känslor gentemot klematisar.

    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...