onsdag 16 maj 2012

Ogräs från helvetet - vilket är egentligen värst?

Minns ni inlägget häromveckan om den mystiska fripassageraren som dök upp bland mina frösådda jättevallmoplantor? Jag fick många svar om vad det kunde vara, och igår damp det in en eftersläntrande kommentar från en anonym bloggläsare som löd så här:

"STOP! SLUTA GENAST! Släng den hemska växten i soptunnan INTE KOMPOSTEN. Förlåt, att jag skriker, men växten är ett ogräs vid namn strandfräne aka rorippa sylvestris. Nässla, kirskål och maskros är rena lyckan jämfört med den här. Seriously. Sprider sig både med rötter, frön och stamdelar. Tro mig och bli av med den!"



Oj, gissa om jag fick bråttom att förpassa den till soptunnan! Efter att ha tagit nya bilder av den förstås, man är väl trädgårdsbloggare? ;) Tänkte på detta sätt passa på att varna andra för denna ondskefulla växt och passa på att tacka den anonyma hjälten som hjälpte mig undvika att på eget bevåg plantera in något som jag sedan skulle fått ångra bittert. Själv måste jag säga att jag aldrig ens hört talas om den? Hu, vilken skräckis detta hade kunnat bli! Alltså: VARNING för strandfräne! Så här ser blomman ut i närbild, tack och lov att den inte hann gå i frö...



På tal om ogräs tänkte jag visa de garanterat mest oönskade växterna som finns i min trädgård. Här är mina tre-i-topp hatogräs.

1. Kirskål












Say no more... Här hade vi den i hela nedre delen av trädgården där den växte frodig som en djungel. En hel del försvann när vi grävde ur ordentligt för vår nya garageuppfart. Resten planterade vi gräs över och håller sakta men säkert på att utrota med gräsklipparen. Men inne hos grannen, där frodas det! Kirskålen sticker ständigt fram genom plankets spjälor och jag försöker hålla efter så gott det nu går. Ett evighetsjobb som aldrig tar slut...

2. Snårvinda












Ett riktigt hatobjekt som finns i min solrabatt. Bladen måste plockas bort successivt under hela sommaren, annars slingrar den snabbt iväg och trasslar ihop alla perenner till ett enda surr och kväver allt i sin väg. Riktigt jobbig växt som tydligen har flera meter djupa rotsystem och därmed känns omöjlig att ens försöka utrota. Suck!

3. Knölklocka

















Värst av dem alla enligt mig. Naiv som jag var när vi flyttade hit gladde jag mig åt "någon sorts blåklocka" som växte i rabatten. När vi på våren efter vår första sommar skulle gräva i samma rabatt hojtade jag glatt till maken att jag funnit något som såg ut som små vita morötter överallt. Ja, ni inser ju själva vad som hände sedan. Eftersom varje liten rotbit ger upphov till nya plantor hade jag genom mitt grävande sett till att sprida detta helvetiska ogräs över en mycket större yta. De perenner jag planterade där hade inte en chans utan blev fullständigt kvävda av knölklockorna. Det blev till att gräva upp hela rabatten, byta jord och lägga marktäckduk i botten. Visst kan man tycka att blommorna är fina, men tyvärr - efter allt dubbelt grävarbete hatar jag den lite för mycket för att kunna säga något som helst positivt om denna växt.

Alla ogräsbilder lånade från Den virtuella floran.

Ja, dessa är alltså mina tre besvärligaste ogräs. Det kunde alltså blivit ett fjärde monster som flyttade in, men tack och lov vilar den förhatliga plantan nu förhoppningsvis i magen på sopbilen. Så vik hädan strandfräne!

Lite nyfiken är jag nu på vilka ogräs som är värst enligt mina läsare? För att ta reda på det har jag gjort en liten omröstning längst upp till höger i bloggen. Så tyck till, ni har en vecka på er att svara. Hittar ni inte ert värsta hatobjekt bland alternativen där så skriv gärna en kommentar på detta inlägg och berätta. Inte för att jag tycker att ogräs är så kul, utan mest för att vi tillsammans kan göra varandra uppmärksamma på vad som till varje pris bör undvikas.

Ha nu en skön "fredagskväll". Här blir det vin, film och smågodis!

Kram från

24 kommentarer:

  1. Ja, här hemma är det utan tvekan kirskålen som leder ligan. Fast mina känslor är lite kluvna; i rabatterna vill jag naturligtvis inte ha den, men som marktäckare i den delen av trädgården som vi fortfarande inte har gjort något åt tycker jag att den är riktigt praktisk, hehe! Men nog är den ett smärre helvete att få bort... Inser att det nog får bli grävmaskin så småningom, puh!

    Ha en fin Kristihimmelfärdshelg!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Sitter i bilen på väg till Öland, tänker alltid på dig när vi ska dit :-) Ser inte listan på mobilen men jag vet vilket ogräs som är utan tvekan värst...

    Åkerfräken! Den är omöjlig att utrota. Deras rötter byggs i våningar och finns ner till fem metersdjup. Rötterna är sköra och går sönder när man drar i växten. Ska ma försöka utrota den med att täcka marken med svart plast måste man minst ha marken täckt i två till tre år men oftast kommer den igen efter en säsong eller två. Den sprider sig med rötter och frön. Varje planta har tusentals frön.

    Vi har den överallt! Nu till och med i gräsmattan. Den tröttas aldrig hur mycket jag än plockar och rensar....
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ha det nu så fint och hälsa "min" ö! Du får rösta när du kommer hem, din åkerfräken är helt klart värd sin röst så hemsk som den låter. Kram Hanna

      Radera
  3. Usch, usch, här är det vindan (jag brukar säga att det är åkervinda, men det är bara som jag gissar) som är värst, brrr! Jag har även kirskål och knölklocka, men jag vet var så jag brukar rensa där lite och då och det räcker. Men på min odlingslott...ojojoj, där har jag vinda, tistlar, kvickrot, maskrosor osv osv.
    I trädgården har jag planterat(!) kirskål, alltså den brokiga, den är jättesnygg!
    Ha det bra i helgen!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Alla ogräs du har med i din omröstning är tråkiga att ha med att göra.
    Vi har ett annat tråkigt ogräs som heter skelört. Fina gula blommor, ludna blad, sprider sig ordentligt, bla genom att fröna ser ut som myrägg och därför blir runtsläpade av myrorna...
    Inte heller den vackra jättebalsaminen gillar jag. Vacker, ja, men sprider sig som ogräs den också. När frökapslarna är mogna exploderar de och sprider sina frön långt bort. Svår att bli av med när grannen tycker att den är fin att ha i tomtgränsen...

    SvaraRadera
  5. Hos mig är det revsmörblomman som gör mig galen. Den kastar sina långa tentakler överallt o tar över rabatterna på en sekund om man inte är efter den. I gräsmattan är det mer revsmörblomman än gräs. Den sprider sig med frö o utlöpare. Usch!

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  6. Hjääälp för snårvinda och knölklocka!! Utrotas eller rädda det som räddas kan. Tror du att jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg blomman till snårvindan på rosenbågen förra sommaren!! Fram med spaden illa kvick.
    Jag har problem med knölklockan vid ena sidan av rosenbågen och snårvindan vid komposten, där den kommer från grannen.
    Kul med omröstning! Vill inte vara påflugen, men omröstningen är till höger och inte till vänster som du skrivit. Inte för att det spelar någon roll, men bara så du vet:)).
    Fredagsmys här också, vin och rabarberpaj:). Försöker hålla igen lite på det söta, men det är svårt.
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, nu har jag rättat det. Snårvindan är hopplös... ja, knölklockan likaså... Ha en fin kväll!

      Radera
  7. Jag har grannar som knappt vet skillnad på rosor och maskrosor och förra sommaren hade de stora tistlar i rabatten, tydligen tyckte de att det var fint:( Det är bara ett staket som skiljer deras rabatt från min och nu får jag jaga tistelplantor som sticker upp överallt, ja ända ut i gräsmattan! Kommer att bli ett elände med dessa tistlar i sommar då rötterna går djupt och bara går av då jag ska få bort plantorna, inte kul alls! Maskrosorna i gräsmattan känns inte alls lika jobbiga!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  8. Har gjort samma misstag med knölklockan, för 30 år sen och den finns fortfarande kvar, tillsammans med massor av annat okrytt! Men jag kämpar på!!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  9. Jag har ju ganska nyligen stött på kirskålen och den verkar ju inte så kul. Men jag klipper ner den i gräsmattan och rensar bort den i den rabatten där den har börjat försöka ta över. Jag djupgräver en bit i taget och rensar bort alla rötter jag bara kan hitta. Än så länge är den hanterbar, tycker jag. Den växer dessutom i skogsgläntan bredvid oss så jag lär aldrig kunna bli av med den... Men den är snygg tillsammans med lupinerna där! :)

    I rucklet slåss jag ständigt mot revsugan. Jag avskyr de där små jäkla blå blommorna och alla revor! Morr!

    SvaraRadera
  10. Håller med dig om snårvindan och knölklockan. Hemska! SOm tur är har jag inte precis kirskål men har ändå ogräs så det räcker och blir över. Både snårvinda, knölklocka och en massa annat jag inte vet namnet på.

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Strandfräne - huuu! Plantskolornas fasa - ja vi trädgårdsägare vill ju inte ha in denna fruktade växt hos oss heller.

    I min gamla trädgård hade jag både kirs, åkervinda och knölklocka. Alla var sååå jobbiga men åkervindan var lömskast. Som du skriver, den bara slog den upp sina stryptentakler och snärjde in de stackars perennerna och buskarna på nolltid. Usch och fy och blä.

    kram

    SvaraRadera
  12. TRO DET OM DU VILL: MEN INGET AV DESSA OGRÄS HAR JAG SÅ MYCKET AV,SÅ ATT JAG BLIR FÖRTVIVLAD! KNÖLKLOCKAN KALLADE MIN KOMPIS PAPPA FÖR "JÄMJÖ OGRÄS", LITE HAR JAG, MEN INTE UTAN ATT DET GÅR ATT HANTERA. DRAR BORT SÅ FORT JAG SER EN BLADROSETT! SNÅRVINDAN FINNS VID VÄGRENERNA. FINA TYCKER JAG. KIRSKÅLEN HAR JAG INGA PROBLEM MED, TACK O LOV!
    SÅ JAG ÄR GLAD ÖVER MINA OGRÄSFRIA PLANTERINGAR!(SKRYT LAGOM, SÄGER DU NOG)
    HA DET GOTT!
    KRAM LENA

    SvaraRadera
  13. Mmm knölklockemisstaget har även jag gjort... och nu har jag svart plast över tredje året och hoppas verkligen jag kan få den att försvinna. Tungt!

    SvaraRadera
  14. Vilken fin blogg, hittade hit via The secret garden, och kommer att återvända :) Och ang ogräset...den där strandfränen har jag aldrig hört talas om men jag rensade bort en liten rosett som faktiskt såg ut som den där. Vet att jag vände och vred på den och undrade vad det var...ligger i komposten nu, tur det var en liiiten planta utan blomma.

    SvaraRadera
  15. usch å fy! här har vi kirskål så jag blir snart galen och åkerfräken så jag baa vill riva håret av mig!! Men ännu har jag inte gett upp hoppet - däremot har ryggen sagt stop redan i form av ryggskott.

    SvaraRadera
  16. När jag var liten hade vi knölklocka i rabatterna och snårvinda (åkervinda brukar jag kalla den?) som klätterväxt intill huset. Vi tyckte de var fina! Idag gillar jag dem lika lite som du! Vindan är mitt hatogräs. Tyvärr har jag spridit den till flera ställen i trädgården sen jag flyttade hit. Usch och fy och blä! På andra plats kommer kvickrot. Kirskål har jag gott om, ibland hinner jag ta dem, ibland (som i år) tar dom över...

    SvaraRadera
  17. Ja, Kirskålen leder nog ligan tyvärr och sen kommer maskrosen. På min kolonilott är det maskrosor av mastodont storlek, verkligen. Rötterna är gigantiska... Men jag har accepterat dem i gräsmattan, ingen annanstans!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  18. Kirskålen är ett litet helsicke. När vi flyttade in för två år sen, fanns bl a en hel slänt med BLOMMANDE kirskål. Jag för en ständig kamp mot detta rottrassel. Just nu är jag lite i överläge.

    SvaraRadera
  19. Våtarv är värsta ogräset här hos oss! Finns överallt i skuggan, smått och svårt att få tag i och blommar även under milda vintrar vilket ger upphov till nya plantor... en ständig kamp!

    hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  20. Knölklocka ska jag definitivt rösta på som värstingogräset. :(

    Jag har suttit och beundrat din otroligt fina skuggrabatt, å vad jag gillar den!

    SvaraRadera
  21. ååå hjelp den grusomme greia har dukket opp hos meg og, men hjertelig takk for tipset!

    Jorunn

    SvaraRadera
  22. Jag har en ruskigt taggig vresros-häck. Den får stå några år till tills jag komit på ngt bättre, det är helt ok. Vad som däremot inte är ok är alla småskott som dyker upp i gräsmattan intill och under buskar och träd....
    /Linda

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...