måndag 14 maj 2012

Med ögon känsliga för grönt

Det är ju så grönt som det bara kan bli just nu. Alla dessa ljusgröna nyanser precis överallt, det doftar och det spirar och man kan nästan höra hur miljontals små löv vecklar ut sig. Solljus som silas genom de gröna bladverken, skuggor som dansar i kvällssolen och plötsligt vågar man tro att sommaren verkligen väntar därframme. Så här frodigt grön är min skuggrabatt under fruktträden precis just nu. Eller rättare sagt för en dryg halvtimme sedan...











Härligast för dagen är att funkiorna börjat bre ut sig ordentligt och jag älskar hur de ger lugn och stadga i en rabatt med sina stora blad. Min mittrabatt är annars lite vild och kanske väl plottrig så här på väg mot försommaren, men funkiorna väger upp detta.























Jag har många olika funkior i min trädgård, men mest gillar jag nog de med vitkantade blad. För tillfället bryter de av så här fint mot den himmelsblå kaukasiska förgätmigejen, och snart får de sällskap av blommande allium.























Kärleksörten är nästan som vackrast nu tycker jag, som stora kuddar av grönt. Den där blågröna nyansen som den har är den alldeles ensam om.























En av mina nyplanteringar för i år är randgräs, jag tycker det är så vackert i vitt och grönt. Ja, över huvud taget är jag svag för vitkantade och variegerade blad som lyser upp i rabatten och ger så fina skymningseffekter. Randgräs är dock väldigt invasivt, så jag har grävt ner det i en hink för säkerhets skull.























Ljusgrönt och vitt och vitt och ljusgrönt. Det är samma tema om och om igen i Tages trädgård. Den vita kantnepetan håller just på att slå ut just innanför vår grind. Välkomstblomster!























Extra väl framträder det ljusgröna mot svart, här en krypkotula i en terrakottakruka som jag målat med svart krukfärg.

Allt detta gröna får mig att tänka på dikten "Ett grönt blad på marken". Minns ni er Fröding? Eller var det bara jag som den litteraturnörd jag är som var vaken på svenskalektionerna? Så här års fångar den verkligen med några få ord hur naturen exploderar där ute.

Grönt! Gott,
friskt, skönt vått!
Rik luft, mark!
Ljuvt stark,
rik saft,
stor kraft!
Friskt skönt
grönt!

Och så den grönaste av alla sånger ur den svenska visskatten. Fler än jag som alltid älskat den här låten? Här i en fin inspelning från 1975.



Ikväll vill jag passa på att tipsa alla fotointresserade bloggvänner därute om det stora internationella fotoeventet A day in the world som äger rum över hela världen imorgon. Aday.org uppmanar alla som vill, proffs såväl som amatörer, att fotografera sin vardag den 15 maj 2012. Bilderna laddar man upp på hemsidan, och därifrån kommer bilder att väljas ut bland annat till en bok och till utställningar på Världskulturmuseet i Göteborg och Kulturhuset i Stockholm. Det är bara att gå in och registrera sig och sedan greppa kameran imorgon. Jag ska vara med, hoppas att fler av er hakar på!



Ha nu en fin grön måndagskväll!

Kram från


10 kommentarer:

  1. Ser verkligen frodigt ut hos dig. Jag tycker det är svårt att få till bra bilder som verkligen visar det frodiga och helheten. Jag måste öva på det.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad grönt och fint du har det! Så lummigt redan nu! Gillar också funkia men det gör ju tyvärr mördarsniglarna också... Mitt randgräs grävdes också ner i en hink men det har ändå letat sig utanför nu tredje året efter plantering! Du ser ut att få plats med en hel massa i din trädgård som ju ändå inte är gigantisk, bra planering gissar jag!

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du skriver mycket fina inlägg, jag hinner inte med:)). Jag tappar andan vad underbart det är hos dig, så långt det kommit!! Första bilden är magisk tycker jag. Vilka ruggar med pioner. Så fint växterna täcker jorden, det behöver jag jobba lite mer med hos mig. Hmm, nu fick jag lite nya idéer hur jag skulle kunna göra vid mina äppelträd.. men det kräver en hel del jobb och flytt av rosor... får fundera ett varv till:)).
    Ha en fin tisdag!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Oj oj, så fin rabatt du har. Jättevackert planerad och planterad. Och det märks verkligen att du bor i zon I, stor skillnad mot min zon III. Här är det mesta ännu i startgroparna.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Så fint! Jag håller med Törnrosa :-) Vackert och välplanterad.
    Ha det gott!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  6. Härligt och frodigt i din skuggrabatt.
    Kul det där fotoeventet imorgon....ska nog haka på tror jag
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. javisst är det så vackert nu med allt det fräscha, friska, gröna. Din skuggrabatt är jättefin - de vitkantade hostorna har ju verkligen DET. Och så Tages lilla trehjuling, jag tycker att den är så fotogenisk! Många gånger är trädgårdsbilder vackra och så, i tidningar och på bloggar, men avsaknaden av människor och våra vardagliga aktiviteter blir ibland väldigt påtaglig. Bara en liten fundering och förklaring till min lycka över en trehjuling på bild :-)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Så vackert! Otroligt fint, blir alldeles inspirerad av dina bilder.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Følger din blogg hver dag, og er meget misundelig over så langt din have er fremme. Selv bor jeg i Nordjylland i Danmark og min have er slet ikke så langt fremme, men jeg glæder mig til at den er. Nyder at se på alle dine fine billeder. TAK for det.

    SvaraRadera
  10. Doften av vårgrönt, finns det något bättre!?

    Ha en finfin långhelg,
    Rebecca

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...