tisdag 29 maj 2012

Mamma, är sommaren slut nu?

Det undrade dottern i morse och det kan man verkligen fråga sig. Över natten sjönk temperaturen tio grader, solen gick i moln och ett kallt duggregn drog in norrifrån. Brrr! Det var bara att dra fram jackorna och lägga sandalerna på vänt, tills sommaren bestämmer sig för att återvända. Och det ser tyvärr inte ut att bli än på ett tag om man ska lita på väderprognoserna...

Tur att Tages födelsedag igår var solig och fin och tur att jag hann gå ut och fånga den varma försommarkvällen med min kamera, så jag kan värma mig och mina läsare med några riktiga sommarbilder idag också.


Katten Klara fick fnatt medan jag var ute och fotade och flög upp i äppelträdet. Det händer inte ofta, i vanliga fall är hon en sansad medeålders katt-dam, men när sommaren kommer blir vi ju alla upplivade och lite mer spontana än vanligt. Semester-feeling för både folk och fä, helt enkelt!



I söndags var jag och min nya Nikon på introduktionskurs, där jag fick många tips på hur man som nybliven systemkamera-ägare kan komma igång och börja använda alla finesser. Här har jag försökt fånga det vackra höstsilveraxet i motljus, inte helt lätt. Det var kul att träffa en massa andra fotoentusiaster i alla åldrar, och det är perfekt att Nikon erbjuder detta gratis till alla som köper någon av deras systemkameror. Nu letar jag efter en lämplig fördjupande sommarkurs, vill ju så gärna lära mig mer nu när jag har en så fin kamera! Någon som har tips på sådan i Skåne i sommar? 


I min lilla köksträdgård fortsätter det att växa så det knakar. Rabarberna och jordgubbarna i pallkragarna längst bort börjar få det trångt. Sedan är det en pallkrage med morötter, sockerärter och dotterns dagisodlade majsplantor, en med sallad och lök och en med kryddor. Här har jag laborerat med fokuspunkten utan att lyckas sådär jättebra. Än, ska tilläggas!


Här är en högst oväntad nykomling bland mina sommarblommor och ett klockrent exempel på hur jag börjat omvärdera växter i takt med att mitt trädgårdsintresse växer. Tagetes var länge bland de tråkigaste sommarblommor jag kunde tänka mig med sina grälla färger. Min fina mormor drog upp dem från frö varje vår, i mängder. När sommaren kom delade hon ut dussintals till min mamma som tog emot den utan någon större entusiasm. Men som vanligt visste mormor vad hon gjorde. Hon satte sina tagets ihop med rosorna, och motverkade med detta gamla husmorstips jordtrötthet som annars kan uppstå när man odlar rosor länge på samma ställe.


Den storblommiga sorten 'Vanilla' tycker jag riktigt mycket om, och den karaktäristiska doften påminner mig så mycket om mina barndoms somrar med mormor och morfar. Riktigt gott doftar de tycker jag! Här har jag testat att använda blixt i motljus, även detta utan att få till det riktigt. Men huvudsaken är att jag är igång och testar och tillämpar VVA, som var min fotokursledares motto: Våga Vägra Auto!


"Prinsessblommorna" har börjat blomma. Den första slog ut i fredags och inom ett dygn syntes de klarrosa blommorna överallt på sin nya plats under olvonbusken. Min dotter är mitt i prinsessåldern, och visst är det ett passande namn på den söta spansknävan? Skärpan är inte där den borde här heller... men det kommer!


Fotokursen gav en massa bra tips på hur man kan tänka när man komponerar sin bild. Som att alltid gå lite närmare motivet än man tänkt, och sedan ännu närmare. Och att försöka hitta oväntade vinklar. Här är till exempel min lilla carmencitarönn sedd underifrån. (Visst ser den ut att ha klarat flytten fint, eller hur Maria?)



Sedan gick solen ner och den sista varma försommarkvällen på ett tag var slut. Nu blir det väl till att fota regndroppar ett tag framöver...

Hoppas att ni sluppit frysa alltför mycket idag!

15 kommentarer:

  1. Roligt med introkursen. Mitt tips är att göra något liknande som jag var med om i början på maj. Ha en fotohelg med bloggvänner och någon som håller i kursen. Det ger så mycket att få en genomgång gå ut och testa och sen titta på bilderna. Sen, en ny genomgång osv.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Om jag får säga vad jag tycker så verkar det som om du har snappat vartenda ord på fotokursen - för jösses vilka fina bilder du tagit! Jättefina! Och motljuset är med, helt klart. Underbart, visst är det roligt!
    Och vad det växer!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Ja, det är verkligen ett väderomslag som heter duga. Brrrrrr.

    Kul med fotokursen. Bra att få tips och sedan är det bara att öva och öva och prova sig fram.
    Ses på fredag. Hoppas temperaturen hoppar upp lite och att solen tittar fram igen.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Du lärde dig tydligt en hel del på kursen, ja inte för att dina bilder var dåliga tidigare heller! Men VVA låter bra, det borde jag också tillämpa...
    Och sommaren är INTE slut, den har bara börjat, hälsa dottern det!
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Att få till riktigt bra bilder är inte alltid lätt men man blir desto gladare när man väl verkligen får till en bra bild. Gillar dina!
    Jag gick en fotokurs på fem tillfällen i våras och det var givande.

    Sommaren tog nog en paus. Lite bra ändå tycker jag eftersom allt blommar över så fort när det är riktigt varmt. (Visst gäller det att kunna hitta det positiva i allt!?)

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Hello, grattis till HusoHemTrädgårdsVykortet som jag såg i helgen! Jag blev ombedd att vara med i julinumret, vilket var jättekul tycker jag. Den tidningen är riktigt bra! Lite mer ungdomlig än AoT, kan jag tycka och det kändes fint att ha ett alternativ till AoT:-)

    Fina bilder med kamerakompisen, jag känner igen det där med att inte få fokus, jag har dålig syn, så jag måste ta många bilder och hoppas på det bästa. I datorn rensar jag sedan bort 80% eller mer ibland... Men deet gör ju inget:-)

    Kramkram H.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder, och så vacker köksträdgård du har! Känner igen mig i dina kommentarer om tagetes, det är en blomma även jag börjar omvärdera, om än lite försiktigt. I år har jag satt frö från kryddtagetes, där man kan äta de gula blommorna. Tyvärr syns det inget liv i jorden där jag sått fröna så vi får väl se hur det går...
    Ha en fin kväll!
    Ullis

    SvaraRadera
  8. Åh Hanna. Du har det så fint i din trädgård. Och bilderna är fina.
    Jag gick på Fridhems fhsk i Svalöv för många år sedan och de hade massor av sommarkurser. Jag surfade förbi där och tada... Sommarkurs i digital fotografering. Kanske kan vara något?
    Ha det fint och lycka till med fotograferingen.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Såååå fint du har det! jag blir avis på dina fina "kökslådor" - gott, trevligt och snyggt!

    Så kul med den där snabbkursen....den skulle jag minsann behöva just nu. Jag är tillbaka på auto eftersom jag inte kan få bort en inställning med extremt lång slutartid. Nu tvingas jag nog läsa instruktionsboken...

    Åh, så fin lilla rönnen är - det glädjer mig verkligen.

    Kram, kram
    Maria

    SvaraRadera
  10. Tycker dina bilder blev riktigt bra! jag fotograferar numera bara med mobilen! Kan inte bestämma mej för vilken kamera jag ska köpa! Har tittat på några stycken men men......är en riktig velpotta! Gillar också tagetesen som är ljust vaniljfärgad, det gör tyvärr också mördarsnigeln!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  11. Så många fina bilder! Jättefin katt du har! Ser nästan ut som om Tiger har varit och hälsat på i ert träd. ;-) Han kommer nämligen gärna i full fart och närmast flyger i jätteskutt upp i träd, speciellt när han blir glad för sällskap i trädgården.

    Vi hoppas verkligen att sommaren kommer tillbaka snart! Grattis i efterskott till Tage!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Jag är också väldigt förtjust i de vaniljfärgade tagetesen! Inte lika förtjust i de orange-gula:)

    Ha det gott i grönskan,
    Rebecca

    SvaraRadera
  13. Dina bilder är super fina men visst förstår jag att man vill testa och få fram anndra vinklar och vrå från vår akära trädgårder. Jag har just avslutat en grundkurs och det kan jag varmt rekommendera även om det känns väldigt rörigt fortfarnade, det var som Annika Christensson skrev till mig , häng inte upp dig på att man måste ställa in allt manuellt, bilderna idag blir bra ändå.
    Fasr jag ska nog rekommendera att läsa lite i instruktionsboken för det finns massa roliga inställningar också som man inte vill missa.

    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  14. ... jag glömde (igår) skriva att din trädgård har blivit så fin med allt jobb ni gjort i den. (Oj - nu undrar jag plötsligt om jag HAR skrivit det häromdagen...) Sorry om jag är lite bloggdement, ofta kikar man och hinner inte skriva och igår när jag skrev gårdagens kommentar så blev det nåt vajsing mitt i, och kommentarsrutan försvann - för att sedan komma tillbaks lika plötsligt, och idag fick jag ett Postmaster-failure-medelande från blogger om min kommentar till dig. Oj, nu blev det mycket.. Sorry igen;-)

    SvaraRadera
  15. Vilken superfin köksträdgård du har! Verkligen mysig.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...