onsdag 23 maj 2012

Inget snack om saken...

...det värsta ogräs mina bloggläsare vet är KIRSKÅL! Denna vackra men ack så förhatliga växt som tar över allt i sin väg fick överlägset flest röster i min omröstning. Så här ser den fulingen ut när den försöker tränga från grannens tomt genom planket in till oss. Jag är där och rycker blad och har mig, men det är en kamp jag alltid förlorar och kommer att fortsätta förlora i evighet amen.

Hur kul är det här, liksom? Suck, grannarna bryr sig verkligen inte och på deras sida frodas kirskålen i godan ro.

Ser ni den lilla fjuttiga plast-spärren som jag satt bakom planket i ett lamt försök att stoppa invasionen? Moahahaha, jag kan riktigt höra hur kirskålen skrockar skadeglatt medan den lätt som en plätt forcerar den.
Men kirskål är ju samtidigt så vackert när det får växa vilt till exempel under ett lövträd i skogen. Och den vitbrokiga varianten är inte lika invasiv och kan absolut pryda sin plats i en rabatt. Så den är ändå inte allt igenom hatad.

Som god tvåa i min lilla omröstning kommer den besvärliga snårvindan, och på tredje plats hittar vi "annat". Här finns mer eller mindre kända kandidater som revsmörblomma, skelört, revsuga, kvickrot, våtarv och vresros. Fy så mycket trista ogräs det finns som kan invadera när man minst anar det.

Nej, jag tror jag vänder blicken åt ett annat håll... mot allium i solnedgång till exempel!

Tack alla som var med och röstade, och ha en fortsatt skön kväll!

Kram från

9 kommentarer:

  1. Jag är övertygad om att om fler hade åkerfräken i sin trädgård skulle den vinna :-) Sista bilden var helt underbar.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Finfina bilder!
    När ogräset tar över... en ny film på väg till en biograf nära dig...
    Tack för den trevliga omröstning - kul initiativ,
    Hej så länge

    SvaraRadera
  3. Det gäller att inget får chans att etalera sig...det är väl det som avgör hur illa man tycker om ett ogräs. på jobbet är det ju kirskål i mängder och hemma har jag snårvindan, och den är ju så himla jobbig att rensa utan att skada annat.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Allium i solljus - bra att ta till när ogräsen haglar. Bra "tänk", och fin bild.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Ja usch för såna grannar! Snygg sista bild!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  6. Vilken fin Bild på Alliumen :-D

    Var precis i England och där har de Kirskål med. Allihopa som vi besökte faktiskt.
    Men de ramar in sina rabatter med Buxbom och massor massor av växter, och då blir några Kirskålblad bara den del i det gröna... If you can´t beat them, join them!
    /Eira

    SvaraRadera
  7. Jag har också mycket kirskål, men jag tycker ändå att snårvindan är värre. Ganska nytt otyg hos mig som kommer från grannen där den klär in en hel jätte rododendron. Suck. Vilken magiskt vacker bild.
    Ha det gott i solen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Kirskålsligan här på Höjden bugar och bockar till vinsten ;-)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Pas på hvis I finder japansk pileurt i haven. Den vokser til 2-3 meter i højden på en sæson.Den spreder sig helt vildt

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...