fredag 25 maj 2012

I en annan del av Malmö


Det här är cykelvägen som jag tar till och från jobbet varje dag. Till vardags en ganska tråkig raksträcka, man tänker på annat och har fokus på att komma fram. Men nu... Tusen och åter tusen blommande syrener som tillsammans bildar en ljuslila tunnel. Och doften är så stark att den fullständigt tar andan ur en!




Synd att det inte finns doftbloggar, i så fall hade jag knockat er totalt med detta inlägg!

Det är en sådan underbar upplevelse att cykla där just nu att jag bara måste ta med mig kameran i morse. Men underbart är kort... de vita är redan på väg att blomma över och om bara några dagar är syrenfesten över för den här gången.

Min vackra cykelväg ligger i Sofielund i södra Malmö, ett område som har rätt dåligt rykte. Här finns många sociala problem som man på olika sätt jobbar på att lösa. Malmö är ju kontrasternas stad och det brukar vara antingen svart eller vitt när staden omtalas i media. Själv känner jag stor kärlek till staden som varit mitt hem de senaste åtta åren. Här finns allt, havet, parkerna  och naturen, kulturen och pulsen, närheten till kontinenten och mängder av sköna människor. Jag ångrar inte för en sekund att jag flyttade hit!



Det jag älskar mest med Malmö är nog just överraskningarna, som att stöta på den mest hänförande syrentunnel på en cykelväg när du minst anar det. Eller en potatisåker? I området håller man nämligen också på med flera olika stadsodlingsprojekt. Fastighetsägare och boende har bildat ett odlingsnätverk där man använder odling som mötesmetod. Folk i alla åldrar möts i lusten att odla ekologiskt och allas kunskaper och erfarenheter tas tillvara i de olika aktiviteter som arrangeras för de boende. Man planterar, flätar pil, bygger staket och verkar ha allmänt kul tillsammans.



Den här fina köksträdgården, Potatisåkern kallad, anlades förra året och växer ständigt. Den passerar jag också varje dag, och hoppas varje gång att de ansvariga ska vara där så att jag kan få veta mer. Hittills har de inte varit det, men så fort jag träffar på dem så kommer det ett inlägg om stadsodling - jag lovar. Jag tycker det är så spännande med de nya odlingsmetoder som testas för att kunna ge även människor mitt i en storstad tillgång till egenodlade grönsaker. Det som ser ut som ett fotbollsmål i bilden nedan är en fantasifull spaljé som står som ett konstverk mitt i odlingen.

Visst är det fantastiskt? Bara några hundra meter härifrån dundrar Ystadvägen förbi med intensiv trafik dygnets alla timmar, men här råder lugn och ro. Och som det växer, i höstas stod här en skog av två meter höga solrosor som blommade långt in i september. Här odlas också potatis och bärbuskar, bland annat. Förra året odlade man 300 kg potatis här!




Det är bostadsbolaget MKB som är ansvarig fastighetsägare och man har också satsat på att anlägga gröna tak i hela området. Taken täcks med sedummattor som hjälper till att förbättra stadens miljö, som här på taket till ett sophus. I Augustenborg som ligger nära Sofielund, har Malmö stad på taket till en tråkig industrilokal anlagt en 9500 kvm stor botanisk trädgård som är unik i sitt slag. Genom att låta taken grönska bidrar man till en mer hållbar stadsutveckling, där Malmö idag är en av de främsta städerna i världen på området. Augustenborgs botaniska takträdgård är öppen för allmänheten på vissa tider och även därifrån ska jag se till att skriva ett inlägg så småningom. Eller så drar jag ihop ett gäng med Skånebloggare och ordnar en visning. Skulle ni vara intresserade av det?

Ja, det är sånt här som gör min stad till ett så spännande och dynamiskt ställe att bo på. Jag är glad att ha fått visa er en annan sida av mitt Malmö och kul att ni följde med på cykelturen!

Kram från

8 kommentarer:

  1. Trevligt med din hyllning till "vår" hemstad! Många, som överhuvudtaget knappt satt sin fot i staden och ännu mindre i de "omtalade" bostadsområdena, har väääldigt många åsikter om staden, och oss, dess invånare. Hmmm... Här finns mycket bra, mycket gott, är allt annat än en liten inskränkt småstadsankdamm vilket jag är stolt och glad för och innerligt tacksam för att mina barn INTE har vuxit upp i.

    Augustenborg är ett härligt projekt - både de gröna taken och dagvattenhanteringen. jag har varit på studiebesök på båda ställena men tittar gärna in igen på visning. Intressant och även applicerbart hos oss villaägare - vissa delar i a f.

    Oj, långt men jag är engagerad även i sådana här saker - inte bara blommor och blad :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har många gånger tänkt att det skulle vara intressant att besöka "Augustenborg-taket" men kommer liksom inte till skott. Så jag hänger gärna med om det blir en bloggrunda dit!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara syrener! Kan nästan känna doften ända till GBG...../M

    SvaraRadera
  4. Oj, oj, just den där cykelvägen har jag minsann cyklat X antal gånger alla åren jag gick på Musikhögskolan. Det var ett tag sen jag såg den sist.... ;-)

    Den där potatisodlingen får mig att tänka på de små stadsträdgårdarna jag såg i new york där människor sluter upp i staden och odlar tillsammans vilket skapar gemenskap och samhörighet i bostadsområdet. Spännande.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Låter kul med en bloggrunda, är i krokarna v 28, så skulle det bli då är jag absolut intresserad. Drömmer om ett eget grönt tak i miniformat på lekstugan... Kram

    SvaraRadera
  6. Det var en syréntunnel som heter duga! Jag bodde på Lönngatan i mer än 11 år och har också en speciell plats i mitt hjärta för Sofielund. En speciell plats, som onekligen har mycket mer att komma med än allt trist som media fokuserar på.

    Ha en riktigt fin pingsthelg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Jag kan skriva under på allt det du säger om Malmö! Jag har bott här i sju år och jag älskar "min" stad och har inte heller ångrat att jag flyttat hit. Augustenborg skulle jag gärna vilja besöka.

    Tack för en trevlig och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  8. Jag har bara varit i Malmö ett par ggr men har också slagits av hur mysigt det är. Det är ju inte den bilden man får av media direkt!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...