tisdag 1 maj 2012

Hemma är det ju sommar!

Jösses, här var vi borta från trädgården ett par dagar och när vi kom hem i eftermiddags var det bara att konstatera att sommaren hade kommit medan vi var borta. 20 grader varmt, all vårblomning fullkomligt exploderar och överallt knoppas det. Ett par dagar till med sådant här väder så kommer syrenen att slå ut...



Jag kan inte låta bli att bildbomba er idag också, så här kommer ännu en ljusgrön kavalkad. Funkian är ju för läcker när den vecklar ut sina blad, som gröna små strutar. Just den här med vita bladkanter är en av mina favoriter. Kul att se den igen!

Plommonträdet hade också gått i blom, hur är det möjligt? Fyra ynka dagar var vi borta men det känns som fyra veckor när man ser allt som skett i trädgården. 

Jag har visat den blekgula sockblomman flera gånger den senaste tiden. Här är den igen, nu i full blom och med späda nya blad. Visst är de vackra? Det är mest för bladen jag har den faktiskt. Blommorna är fina men kortlivade.

Tulpanerna som jag och dottern satte i höstas blommar så här fint i lila och vitt.



Och så häggmispeln igen. Precis som jag trodde blommade den för fullt när vi kom hem. Och jag suckar lyckligt, den är ju så fin!


Lilla carmencitarönnen som jag adopterade från Maria i oktober ser ut att ha klarat sin första vinter hos oss alldeles utmärkt och så här skir och vacker är den nu i sin ljusgröna skrud. Jag ser verkligen fram emot att se den blomma!

I skuggrabatterna är det också full rulle. Den kaukasiska förgätmigejen är som allra vackrast nu. Tyvärr är den inte lika fin efter blomningen, då bladen lätt får mjöldagg och ser allmänt trista ut. Sprider sig som ett ogräs gör den också och jag har funderat på att gräva bort den helt och hållet. Men titta på den nu, detta härliga blå gör det ju värt allt det andra. Nej, den får allt stanna ett tag till!


I min nya lilla skuggrabatt knoppas det i myskmadran, fyndad med 70 % rabatt på plantskolan i höstas. Mycket välfyndat, verkar det som.  

Även i lilla köksträdgården har det hänt grejer. Det är fullt av knopp i jordgubbsplantorna, och jag hoppas på många söta gubbar i år. 


Det ser ut som det kan bli en del blåbär också, för blåbärsbuskarna är översållade med knopp. I år kanske de räcker till att frysa in lite också, om inte allt hamnar i Tages lilla mage igen...







I rabarber-lådan är det någon slags rekord, det väller ut över alla kanter. Jag plockar och plockar och har dessutom grävt upp en del av plantan för att ge till grannen. Men det märks inte över huvud taget, helt otroligt vad det växer! Ikväll blev det smältrabarber med glass till efterrätt och i veckan ska det bli rabarberkräm. 

Ja det var ett härligt grönt välkomnande vi fick när vi kom hem. Som vanligt så här års skulle jag vilja trycka på paus-knappen, för nu händer ju allt underbart på samma gång och i ett sådant tempo att det är omöjligt att hänga med på alla små skiftningar. Är det fler som känner likadant, måntro?

Vinnaren av min utlottning kommer jag att presentera här på bloggen imorgon kväll. Eftersom jag är trött efter resan skjuter jag alltså upp dragningen tills imorgon, och ger er som missat att vara med några timmar till. Ett fint vindspel kan bli ditt, så passa på att vara med!

Nu är det dags att krypa ner i sängen, med solblossande ansikte och klorofyllfyllda lungor...

Kram från

14 kommentarer:

  1. Pausa - absolut! Hur ska vi gå till väga?
    En del har kommit lika långt här som hos dig men en del inte. Rabarbern är inte lika stor. Den är alltid sen. Häggen är inte utslagen men i knopp. Körsbärsträdet däremot är utslaget idag och en del tulpaner. En del annat också. Det är så fint och jag vill så mycket. Har mycket kul att göra i trädgården och vill samtidigt bara sitta och njuta av allt det gröna.

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Otroligt! Vi ligger lite efter här i Stockholmstrakten men jag njuter så av dina bilder, och dina rabarber,wow! Hoppas våra små plantor som vi köpte i helgen blir lika stora och fina.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Ledigt från jobbet 1 maj till slutet av september hade varit lagom:)). Det är verkligen en explosion hos dig, så vackert. Man blir helt pirrig:)). Så mycket rabarber du har, de trivs hos dig. Jag hoppas kunna göra paj till helgen.
    Jordgubbsknopp redan:).
    Ha en fin onsdag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Oj vilken explosion!
    Här dröjer det några veckor till innan vi har kommit lika långt som i Skåne men visst går det undan. Allting har skjutit i höjden på bara ett par dagar och i gräsmattan slår det ut nya vårlökar hela tiden.
    Jag kan bara säga en sak... Underbart!
    Hoppas att dagarna på Öland var fina!
    Kram!
    Anna

    SvaraRadera
  5. Oj, vad mycket längre våren kommit hos er än här hos oss. Och ändå skiljer det bara 3mil.
    Men varmt har vi haft hät också - ack så skönt!
    Ha en fortsatt skön vecka!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Jag gillar bildbombningar! Det får du gärna göra ofta! Vad långta allt har kommit hos dig! nu sätter det verkligen fart med den sommarvärmen son var i dag, det går nästan för fort, det gäller att hänga med!

    kram louise

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar bild kavalkad.....det kan aldrig bli för mycket bilder. Det har verkligen hänt massor på kort tid nu och det är den bästa tiden på året när det är som just nu.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Bildbombning är bara kul. Nu finns det verkligen mycket att fotografera och njuta av på annat sätt.

    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Jag förstår helt din känsla och kommer säkert känna likadant när vi kommer hem. Här i N.Y har våren/sommaren kommit lite längre och allt grönskar och står i full blom. Härligt. Och så en hel massa människor, ljud, aktiviteter och trötta fötter på det. Vår vecka har bara precis börjat...

    Kram åsa

    SvaraRadera
  10. Bra med våriga bilder till en som glömmer bort att njuta av våren. Tack!
    Här har inget börja blomma än men mycket är på G så snart springer även jag med kameran.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder jag njuter av alla.

    Jag ser i nedre inlägget att ni varit på Öland. Nu blir jag längtansfull det är så länge sedan vi var där en fantastisk ö.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Hanna, I love the delicate blue flowers you showed in this post. Very Pretty! I am very fond of blue in the garden!

    SvaraRadera
  13. Ja, nu är det så gott som sommar! Det är så härligt med allt som växer och grönskar och du har dokumenterat det så fint med dom jättefina bilderna!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Nästan svårt att hinna med alla underverk som händer just nu.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...