torsdag 17 maj 2012

Grus vare här!

Härligt med långhelg och här har vi nu på allvar satt igång projekt ny uteplats. Minns ni när jag fick en vision tidigare i våras då jag efter mycket funderande plötsligt kom på hur det skulle se ut längs med västsidan av huset? Nu är vi på g och igår levererades sammanlagt fyra ton bärlager och singel till uteplatsen och gångarna. Mycket skottande blev det innan allt var på plats. Tippbilen var nämligen för stor för att kunna backa upp på vår uppfart och lade därför allt på grönområdet utanför. Således fick vi inleda vår grävhelg med att först skotta och släpa in allt på tomten. Snacka om dubbelarbete! Trodde att de levererade med mindre bilar i villaområden, men den som kom med våra varor var ju lika stor som vårt hus... Som tur var fick vi hjälp av Tage och hans syster som skyfflade grus med sina små sandlådespadar så det stod härliga till.













Tyvärr har ju dagens väder varit minst sagt mysko. Ena stunden sol, sedan regn, sedan en liten storm, därefter sol igen osv osv. Många turer in och ut har det blivit med barnen idag, men vid lunchtid var det fint och vi tände optimistiskt grillen. I samma ögonblick som vi grillat klart korven började det förstås regna igen så det slutade med att vi hade picknick i vardagsrummet istället.





Min snälla man har förutom ihärdigt skottande idag även tagit upp stenar vid entrén för att kunna gräva ner en kabel till den nya uteplatsen. Allt för att hans envisa hustru vill ha en vattenfylld zinkbalja med liten pump i... det är kärlek det!

Själv har jag grävt en ränna där vi ska lägga storgatsten i kant mot gräsmattan. Smutsigt, svettigt och tungt var det och dessutom är jorden full av rötter efter den gamla tallen som stod i närheten fram tills förra sommaren. En och annan svordom slank allt ur mig medan jag slet...

Så här såg det ut i förmiddags. Återstår att se hur långt vi kommit innan helgen är slut? Imorgon ska vi i alla fall hyra en padda, skotta ut bärlager och gräva ner plintar till den spaljé av armeringsjärn som ska stå mitt på uteplatsen. Hoppas att vädret blir mindre labilt, det blir liksom roligare om man kan fokusera i mer än 30 minuter åt gången...
Efter gårdagens inlägg om helvetiska ogräs kan jag konstatera att kirskålen har en förkrossande ledning i min lilla omröstning. Men ni som inte röstat än, gör det så vi får veta med säkerhet vilket som är trädgårdens värsta gissel. Nu ska jag titta in hos er andra och se vad ni haft för er denna Kristi Flygare-dag - ha en fortsatt fin kväll!

Kram från

11 kommentarer:

  1. Ja, det har verkligen varit ett underligt väder idag. Minst sagt. Eftersom jag är ensam med barnen några dagar = minimalt med trädgårdstid så var det ihärdiga regnandet ändå lite av en befrielse, om du förstår vad jag menar. Vi åkte istället till helsingborg och gick på tropikariet. Kan rekommenderas.

    Ska bli så spännande att följa uteplatsfixandet och stenarna och grusens väg;-)

    Kram åsa

    SvaraRadera
  2. Som ni ligger i - inte är det pims och finlir hos Tages inte. Tur att ni har barnen till hjälp med sina små skoffor. önskar er lycka till med det fortsatta arbetet. Vädret ska ju stabilisera sig sa de precis med 21 gr på söndag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket energi du har:)). Och vad mycket grus, roligt att komma igång med uteplatsen. När jag får se dina fina gångar senare, kanske jag vågar göra egna här också...
    Det är så roligt läsa om dina härliga projekt, din energi smittar av sig.
    Hoppas, hoppas på bättre väder i morgon.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Oj!!!
    Det låter jobbigt! Men samtidigt väldigt roligt. !
    Hoppas på bättre väder resten av helgen.
    Ska bli spännande o se när det är klart.

    SvaraRadera
  5. ååh så najs det blir! Älskar gatstenen, snygg avskärmning! Ska också ha den i trädgården.. letar lite på blocket! Vill ha dem små...
    Ja, detta vädret... va hände med sommar i maj????

    SvaraRadera
  6. Det blir fint på gården och snygga muskler till stranden av grusskottning :)

    SvaraRadera
  7. Jag tror det blir så snyggt och vad nöjda ni kommer att bli efter allt slit :-) Kirskål är en västanfläkt mot åkerfräken hävdar jag med bestämdhet ;-)
    Vi håller till utanför Löttorp, i Hagaby.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Vilket projekt! Kommer säkert bli hur bra som helst. Vädret här är inte heller det roligaste, känns bättre att sitta inne och läsa trädgårdsbloggar än att gå ut och göra något vettigt.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Idag är det underbart här i Kalmar så nu vill man inte vara inne! Det blir spännande att få se slutresultatet på erat projekt. Jag är själv glad åt grus. Har det vid växthuset men jag tror att det blir runt dammen oxå..
    Se till och belöna er riktigt när det är klart!
    /Sylvia

    SvaraRadera
  10. Oj, vilket jobb ni gör! Hur många projekt har ni på gång egentligen? Det känns som att ni jobbar dygnet runt i trädgården och hinner hur mycket som helst. (kanske för att jag känner att jag inte fick så mycket gjort idag?)

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Wow vad ni jobbar *applåderar* Hoppas ni haft en lika effektiv dag idag!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...