fredag 4 maj 2012

Goda grannar i Slottsparken

Jag fortsätter mitt parktema, för igår var jag i Slottsparken här i Malmö och det var omöjligt att låta bli att ta lite bilder av allt som grönskar där. Visst är det så att det är min egen trädgård som står i fokus på min blogg, men det är ju under besök i parker och andra trädgårdar som jag samlar inspiration till den egna täppan. Just nu spanar jag efter vackra och roliga kombinationer, och jag hittade minsann en sådan precis vid västra entrén in till parken.


En alldeles ljuvlig skuggplantering i vitt med mängder av Thalia-narcisser. De gröna nyanserna fördjupas i skuggan och lökväxternas blågröna blad fångas upp av murgrönans mörkgröna. Så vackert!


Under narcisserna kommer den ljusgröna myskmadran och jätteramsen är på väg upp.


En lite sämre bild, tyvärr, men man ser ändå att denna vårrabatt även innehåller vita löjtnanshjärtan som svävar över hela härligheten med sina sirliga blommor. I bakgrunden en buskmagnolia som redan håller på att blomma över.

Ett stenkast därifrån har detta stora träd börjat grönska i den där ljusgröna nyansen som är överallt just nu och som är så fullkomligt oemotståndlig. Jag tror att det är en flikbok, och visst är den mäktig där den står?




























Mitt inne i parken ligger Slottsträdgården, som är en öppen ekologisk odling mitt i stan. För er som brukar titta på Trädgårdsonsdag - det är här John Taylor är trädgårdsmästare och i trädgårdscaféet som ligger så fint nere vid ån är det Tareq Taylor som basar över köket. Igår när jag var där serverades bland annat en vårlik risotto med sparris och spenat som var fantastisk god och grön!



























Tulpanerna blommade i hundratal och masseffekten är verkligen slående. Och vita också, min favorit!





























Ett av de små fruktträden har fått en extra utsmyckning i form av en gerilla-stickning. Synd att jag inte kan sticka, jag skulle gärna klätt in mina äppelträd i en färgglad halsduk!

Det var gårdagens lilla trädgårdsexkursion. Nu är jag fulltankad med intryck och hoppas kunna ta med en del av all inspiration hem till min egen trädgård. Och nu lovar jag att hålla mig hemmavid i kommande inlägg!Förresten, en sista bild från parken vill jag faktiskt ha med. Precis vid bordet där vi satt växte den här snöklockan. Men det är nåt lurt... dels har snöklockorna blommat över här för länge sedan och dessutom har den ju alldeles för långa skaft. Liknar nästan mer en högskaftad narciss i växtsättet. Är det någon som har en idé om vad det kan vara? Grymt fin är den i alla fall!



Sist ut idag en kamerafråga. Jag skulle så gärna vilja hitta en liten smidig systemkamera som inte väger flera kilo och har en enorm väska som man måste släpa med sig. Bilderna ovan har jag tagit med min lilla kompaktkamera och de funkar ju hyggligt, men ibland vill man kunna krypa nära och ta lite bättre bilder äve när man är ute och flänger. Jag vill gärna bli en bättre fotograf och behöver en riktigt bra kamera. Vi har en jättebra systemkamera i familjen, men den är som sagt stor och otymplig att ha med sig. Och dessutom börjar maken tröttna på att jag ständigt lånar den... Så kom gärna med bra tips, jag vet ju att det är många av er som är riktigt bra på att fotografera och det vore kul att veta vad ni använder för prylar.

Ha nu en riktigt fin fredag!

Kram från
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...