söndag 13 maj 2012

Det finns alltid plats för en pallkrage till... eller två!

Äsch, det gick inget vidare med växthusbygget idag. Det visade sig betydligt svårare än vi trodde att få till sockeln på stenläggningen där det ska stå. Det blev väldigt uppenbart att marken lutar, om man säger så. Suck! Energin gick ur oss för en stund, men efter en kopp kaffe och lite muttrande fann vi annat att glädja oss åt istället.

Som att den första brunnävan slagit ut...























Och att syrenerna är på tur...























Sedan fick barnen måla pallkragar som ska stå i den nya rabatten. För visst får det plats några där också... Så här fina blev de! Och mycket kladdigt var det också. Ser ni Tages gubbar på lådan närmast kameran?

























Nu när det stundar en långhelg hoppas vi komma en bra bit på väg med den nya lilla uteplatsen. Med pallkragarna på plats fick jag ännu mer känsla för hur slutresultatet kommer att bli och det bådar gott. I dessa kragar ska vi så sommarblommor, ja, redan imorgon ska fröna i jorden. Zinnia och rosenskära blir det i pastelliga härliga färger. De flesta i olika nyanser av rosa, för här är det storasyster som valt i frökatalogen.



























Här är en som garanterat inte bryr sig ett jota om vare sig växthus eller pallkragar. Katten Klara håller en låg profil så här på vårkanten och vill helst sova ifred under blåbärsbusken. Så här indignerad ser hon ut när man väcker henne ur sin blåbärssömn.
























Förresten, minns någon mullbärsbusken som jag med mina klippgalna sekatörsfingrar råkade stympa av bara farten dagen efter att jag fått det av min mans snälla släktingar? Efter den chocken var jag säker på att jag tagit död på den stackars busken, och det har onekligen sett mörkt ut hela våren. Men se - plötsligt händer det! Det finns allt lite liv i de stackars pinnar som återstod ändå! Hurra!























Även mitt lilla fikonträd är på gång. Ja, sommaren är faktiskt inte långt borta!

Som ni ser blev det ändå en härlig trädgårdssöndag trots att vi inte kom så långt med växthuset. Det kommer att bli trixigt att få det på plats, men vi tar nya tag i helgen. Nu väntar sköna sängen och en bunt trädgårdstidningar.

Ha en fin start på veckan allesammans!

Kram från

12 kommentarer:

  1. Klart det finns plats för lådor!

    Det var ju trist att det blev knepigt med växthusbygget men visst är det viktigt att det blir rakt så inte rutorna spricker pga tryck sen.

    Lycka till nästa helg!

    Nu är det dags att krypa ner i sängen tror jag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara lådor och så rätt att barnen får måla dom :-) Bättre långsamt och rätt än bråttom och fel, ni kommer ju ha hela helgen på er. Vi ska till Öland on-sö och jag har redan trädgårdsångest. Du vet, allt man vill fixa med under majmånad. Nåja, jag har ju måndag och tisdagkväll på mig...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. En härlig söndag har det varit här med.

    Känner väldigt mycket igen mig i det där med att växthusbygget drar ut på tiden. Andas djupt och ta nya tag vid ett annat tillfälle.

    Barnens pallkragar blev toppenfina. Vilken bra idé. Det kommer bli så sommarfint - om nu blommorna får sitta kvar dvs ;-)

    Kram och godnatt.
    Åsa

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Söt kisse, roliga lådor, jättefint brunnävefoto. Och så kul att både ditt mullbär och fikon är på återhämtning
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där med att det tar tid för växthuset. I helgen har vårt fixande för själva växthuset legat nere, men nu finns det ledningar för el och vatten till det i alla fall. :)

    Vad långt era syréner har kommit. Här har inte fruktträden blommat ännu så vi ligger en bra bit efter!

    SvaraRadera
  6. Så mycket längre ni har kommit med utslagen syren och näva! Här är allt i blad stadiet än så länge:)
    Fina pallkragar med egna motiv!
    Katter är coola. Våra tittar lite trött på oss när far fram här med målarburkar och stegar:)
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  7. Men så krispigt ert hus ser ut - jag menar fasadens vithet mot den svarta grunden. Vackert! Och de söta odlingslådorna framför - underbart. Växthuset ska nog komma på plats vad det lider... Ni har ju hunnit med stordåd i trädgården redan denna säsongen så ett tu tre är nog även det där huset på plats.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Det ser härligt ut med Tages målade pallkragar. Här vill jag få till ett jordgubbsland för S, vi får se...
    Mullbärsbuskens gren ser ju ut som ett finger med en nagel :-)
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Här kommer en hälsning från en annan Clara till "Rarra mjau"

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Rarra mjau" blev väldigt glad över att uppmärksammas lite där hon bor under blåbärsbusken. Kom och hälsa på henne snart!

      Radera
  10. Underbara bilder! Jag köpte en liten brun näva i helgen, och blev glad när jag fick se din blomma, så söt den är! Och så långt syrenerna kommit hos dig, jag måste genast ut och titta till mina egna!
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  11. Så skönt att mullbäret tog sig!!! Och hälsa barnen att pallkragarna blev toppenfina :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...