måndag 7 maj 2012

Den fula ankungen?

Jag har handlat och sålt mycket på Tradera genom åren, och tidigt i våras köpte jag för första gången frön därifrån. Inspirerad av Pilgrim med fina bloggen Bland rosor och bladlöss blev jag så sugen på att skaffa några plantor jättevallmo och till min glädje har jag nu lyckats dra upp några egna små exemplar av den vackra korallrosa sorten 'Coral Reef'. De ser faktiskt ut att ta sig riktigt fint och ska snart få flytta ut i rabatten. Men mer om dem senare, för nu handlar det om en oinbjuden gäst i fröpåsen.

Ganska snart såg jag att en liten planta avvek från de andra helt och hållet, med sina småflikiga blad. Någon som har en aning om vad detta kan vara för gökunge?
























Jag har låtit den vara för att se vad det skulle bli av den, och tycker det ser ut som en annan variant av vallmo. Det är en gul blomknopp på gång, ser ni den där i mitten?
























Hmm... vid närmare eftertanke ser det kanske inte alls ut som en vallmo? Är det rentav ett ogräs jag närt vid min barm? Nej, jag tror jag sätter mina vänner bland blogg-detektiverna på den. Skriv gärna en rad om du vet vad detta är, så att jag kan avgöra om det blir komposten eller finkruka för min ankunge.

Kram från

11 kommentarer:

  1. Tja jag kan tänka mig att du drivit upp en liten renfana (Tanacetum vulgare L.)...
    När jag är osäker på ogrässituationer så tittar jag på http://ograsradgivaren.slu.se/
    Jag har drivit upp flera skräppor i år så du är i sällskap om så är fallet....

    SvaraRadera
  2. Är inte helt säker men det ser inte ut som mina vallmo i alla fall. Kanske troligt att de tär ogräs?
    Jag har i alla fall odlat ogräs mer än en gång. Sådant händer.

    Hoppas något "riktigt" frö tar sig också.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hihi, jag vet inte vad du odlar...kanske blir det en svan:)). Men någon vallmo är det nog inte.
    Vad roligt att dina 'Coral Reef' växer så bra, spännande att få se dem sedan.
    Ha det gott.
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Nja kan vara nån sorts fibbla kanske?
    Ett år var jag så stolt över att jag fått vit mjölkört att gro efter många försök.Efter ett tag så vart jag tveksam minst sagt!
    O joddå det vart en fibbla med gula blommor...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. :-) Vad roligt att vallmon tar sig! Har ingen aning om vad det är du har närt...spännande. Fin bild på dig i profilen :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Det ser spännande ut, men är nog ingen vallmo:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ingen vallmo i mina ögon.
    Blomman blir säkert gul ser det ut som . Men du får vänta och se.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Kæmpevalmuerne er fantastiske og ganske imponerende Hanna. Det ser spændende ud med din lille overraskelse fra frøposen - iblandt sker der mærklige ting - og ofte er det gode overraskelser ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  9. Jag har ingen aning om vad det kan vara, men det ska bli spännande att se!!!
    :-)

    SvaraRadera
  10. Vallmo låter härligt, gul okänd blomma...tja jag lägger min röst på komposten.. Sorry men gula blommer och jag går inte ihop oavsett om det är ogräs eller inte.

    kram Anna

    SvaraRadera
  11. STOP! SLUTA GENAST! Släng den hemska växten i soptunnan INTE KOMPOSTEN. Förlåt, att jag skriker, men växten är ett ogräs vid namn strandfräne aka rorippa sylvestris. Nässla, kirskål och maskros är rena lyckan jämfört med den här. Seriously. Sprider sig både med rötter, frön och stamdelar. Tro mig och bli av med den!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...