onsdag 25 april 2012

Vackraste vårregn

Idag faller ett ihållande regn över min stad och jag blev alldeles dyngsur när jag cyklade. Men det gjorde inget, jag bara njöt av den där vårluften som blir så klar och ren i regnet. Ja, jag älskar vårregn! Man kan riktigt se hur alla växter suger det i sig och det ljusgröna nyanserna fullkomligt exploderar överallt. Jag for förstås ut med kameran för att få några närbilder av den där otroliga växtkraften. När man ser dessa bilder är det svårt att fatta att trädgården var alldeles kal för bar några veckor sedan. Idag skimrar miljontals små vattendroppar hos mig och gör både mig och trädgården gott.


























Droppe på syrengren, och det regnvåta trädäcket blankt som ett dansgolv där bakom.

 Klätterhortensian, blankgrön och underbar!



Nyduschade klematisknoppar. Nu slår de ut när som helst!



 Den blekgula sockblomman vecklar ut sina vackra blad i regnet.


 Daggkåpedropp.


Aklejornas vackra blågröna färg förstärks ännu mer av regnet.


Ett par dagars sol på detta så blommar min tulpanrabatt!



Myskmadrans blad är så vackra och så härligt knallgröna.


I rabarberlandet börjar det redan likna en djungel, och årets pajpremiär gick av stapeln i helgen.


Även i jordgubbslandet grönskar det.

 Mörkbladiga växter framhävs också så fint av regnet. Här höstsilverax 'Brunette'.

Och här vattendroppar som diamanter i kärleksörten 'Matrona's bladrosetter.


























Droppar i plommonträdet och prismor i spaljén = glitter överallt! Och långt där bakom slår den enorma kastanjen på andra sidan gatan ut. Snart kan vi sitta på vår uteplats och lyssna till suset i den stora lövmassan, ett av sommarens bästa ljud i vår trädgård.

Ja, jag älskar regn! Jag älskar svalkande sommarregn och gråmurrigt höstregn, till och med snöblandat regn om jag får titta ut på det genom mitt fönster framför kaminen. Men frågan är om inte vårregnet är det allra härligaste? Sådana här dagar är jag extra lycklig över att ha en egen trädgård att regn-njuta i. Lyckliga jag!

19 kommentarer:

  1. Men jösses vilket underbart inlägg.
    Jag älskar att vara utomhus när det regnar. Särskilt i skogen eller på sommaren badande i havet.
    Idag har det regnat här också ett stilla snällt regn. Jag har bland annat promenerat i en gammal bokskog och njutit av dofterna och färgerna,
    Vi ses

    SvaraRadera
  2. Så skönt det låter! Men jag är ändå glad åt mitt torra och faktiskt ganska varma väder, som passar mitt trädgårdsbehov alldeles ypperligt! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  3. Idag har jag suckat över det envisa regnandet, den gråa och tråkiga våren. Men efter att ha läst ditt positiva inlägg känner jag att det kanske inte är så dumt ändå...
    För visst är det vackert, allt det glittrande, glänsande. Och växterna mår bra av vattnet. Till helgen ska det bli varmt, har jag hört, och då tror jag att det kommer att explodera. För våra växter behöver både vatten och värme, det får vi (=jag) inte glömma!
    Ha det bra!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också regn, varma, härliga, krispiga regn. Inte kalla från norr som tränger sig in överallt. Det är skillnad. Att sitta under veranda taket och njuta av smattret är underbart. Så vackra bilder du har tagit idag.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder på allt det spännande som händer i din trädgård nu!
    Tror verkligen att vi behövde detta regnet! Och lite sol på det, så kommer det att "explodera" i trädgården, tror jag!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Så långt våren hunnit hos dig:O Klart regnet inte stör när det blir så där fina bilder och värmen sägs vara här för att stanna!
    Framstegen går undan här också...trots att vi ligger på efterkälken:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Men hallå, bor vi ens i samma land! Du milde vad det kommit långt hos dig!
    Ha det gott /Ulrika

    SvaraRadera
  8. Men hon har ju min bild, var min första spontana tanke när jag såg din översta bild. Jättelik en bild jag tog häromdagen. Någon mer vattendroppe på min men väldigt lik. Konstigt!

    Jag blev blöt när jag sprang idag men jag kände mig så duktig så efteråt.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder!Välgörande regn för kropp o själ :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Det blev så väldigt grönt efter regnet idag tycker jag.Så det behövdes verkligen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Jag trodde inte jag bodde så långt norr om dig, men tydligen:). Helt makalöst vad det växer! Rabarbern är ju fullvuxen! Så vackra bilder, jag blir så glad!
    Ha det fint!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Och efter det där underbara vårregnet kommer den än mer underbara doften av vårregn och grönska. Aaahhhhh...

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  13. Jösses Hanna! Jag kan inte tro att vi bor i samma land! :) Så himlans långt våren har kommit hos dig! :) Vårregn ja, det är helt underbart. Vi fick spöregn i går precis när vi skulle ge oss ut på löpträning. Men det gjorde faktiskt inget alls.. för det var just ett vårregn och det doftade sommar av asfalten! Underbart!
    Massa kramar till dig!

    SvaraRadera
  14. Det riktigt känns hur naturen blev lycklig och regndroppsuppfriskad när jag tittar på dina härliga och vackra bilder. En sprödhet i luften, ett krispigt ljud av vår.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  15. Oh Hannah! I love the rain too! Last year our state suffered one of the worst droughts in history. Rain has become even more precious to me now. I love your photographs with the water droplets glistening! LOVELY!

    SvaraRadera
  16. Håller helt med!
    Och vad fräscht allting ser ut helt plötsligt!
    Superfina bilder, man vill bara springa ut i trädgården när man ser dem!

    SvaraRadera
  17. Underbara regndroppsbilder! Och vilken härlig syn att se så stora rabarber, hade hoppats på rabarberpremiär till Valborg, men då behövs nog mirakel...

    Ellinor

    SvaraRadera
  18. Oj, vad allt har kommit långt hos dig!! Ett riktigt härligt inlägg som fick mig att njuta av regnet istället. :o)

    Kramar

    SvaraRadera
  19. Härliga regnbilder! Ja, inte gör det nåt att det regnar här heller - nu smälter ännu mera snö :-)

    /Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...