fredag 6 april 2012

Man tager vad man haver

Hej och hå, det börjar minsann likna en rabatt lite i ena hörnan mot entrén vid brevlådan. När kvällssolen kom såg det ut så här i det där tråkiga hörnet som varit rätt tomt rätt länge. Äntligen ändring på det!

























Hela dagen igår flyttade vi växter, och än så länge är alla sådana som jag hade på vänt i andra delar av trädgården. Jag har ju funderat och klurat hela vintern på hur jag skulle placera dem och det var så kul att se dem hamna på plats. Här i hörnan där den stora rabatten börjar står nu mitt fina hybridkejsarolovon som just blommat över, med spansknäva runt fötterna. Framför har mina två vita rosor ('Iceberg' har jag nu fått lära mig att de heter, och inte 'Schneewittchen'. Verkar råda en viss förvirring där, inte bara hos mig! :) hamnat, tillsammans med lavendel, blå bolltistel och perovskia. Bolltisteln är ju årets perenn 2012, men hos mig är den en ständig favorit!






















I hörnan närmast brevlådan satte jag två spireor som växte inklämda mellan några gigantiska idegranar när vi flyttade hit och som jag var mycket nära att kasta när granarna försvann. Men så läste jag ett inlägg i somras hos Maria med bloggen Almbacken om hur hon formklippt sina spireor till klot. De blev så fina och det är helt klart värt ett försök med mina buskar också. De ser inte mycket ut just nu, men förhoppningsvis blir det bättre när grönskan kommer. En chans till, de är de värda!






Några som däremot inte kommer igen är mina lammöron. Det är inte första gången jag misslyckats med dem och det bara är en torr livlös härva kvar när vårsolen tittar fram. Jag som trodde att det var en robust perenn som var lätt att odla, men hos mig har det i alla fall funkat dåligt. Någon som har liknande erfarenheter eller tips på vad jag gör för fel?



Hela dagen igår var det fint väder och vi var ute från morgon till sena eftermiddagen. Mot kvällen blev det riktigt kyligt och vi gick in och badade små smutsiga barn, skrubbade trädgårdsfingrarna rena från jord och sedan tände vi en brasa och sjönk ner i soffan med solblossiga kinder. En riktigt mysig skärtorsdag med andra ord!

Än så länge lyser solen här så kanske hinns det med en runda till därute idag innan det utlovade ovädret slår till. När det är långfredag ska man göra allting långsamt har barnen just fått lära sig på Bolibompa, så det blir till att ta det lugnt idag. Och om det nu blir så illa som väderleksrapporten såg ut igår, med blötsnö och iskalla vindar så passar det ju utmärkt. En dag som gjord för att börja så luktärter och indiankrasse, tror jag bestämt...

En fortsatt riktigt skön påskhelg vill jag önska mina fina läsare!

19 kommentarer:

  1. Du har virkelig stått på i hagen. Det er herlig når man kan jobbe med jord og planter igjen!

    Ønsker deg en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Blev ju fint i rabatten
    Det var soligt men kallt här åxå
    Usch ja busvädret har börjat här nu på morronen
    GLAD PÅSK
    önskar
    maggan

    SvaraRadera
  3. Ser jättefint ut Hanna! Vilken Skärtorsdag ni har haft. Det är ju helt underbart när man kan använda det man har i trädgården, blir billigare också... Ska nog också få luktärtor och krasse i jorden idag :-)
    Ha en underbar långfredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så fint det blir....
    Det är så himla kul att planera och plantera....
    Ha en riktigt bra påsk du med )

    SvaraRadera
  5. Som ni gnor på med trädgården - så roligt att få hänga med via din blogg! Kanske lammöronen står i för tung och fin jord? Har ju lite svårt att klara vintervätan.

    Det ser ut som om regnet ska komma nu i em och upphöra imorgon vid 9-tiden enligt DMI. Hoppas att vi slipper snön i a f.

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  6. Va fint det blir!!! Det är roligt att följa alla era trädgårdsprojekt! Önskar dig en Glad Påsk

    SvaraRadera
  7. Det är bra när man kan återanvända växter tycker jag. Det går liksom snabbar från idé till handling/reslutat då.

    Låter som att ni hade en mysig skärtorsdag. Här blev det god kaka och soffmys.

    Kram och glad påsk!

    SvaraRadera
  8. Det är så roligt att läsa om din arbetsglädje. Det är nästan så jag vill åka hem och sätta igång i min trädgård också:). Fast det dåliga vädret kan jag vara utan, i och för sig regnar det faktiskt här i Marina i dag också, men +15° är det.
    Jag hade tänkt måla växthuset nästa vecka, men det ville visst inte vädret...
    Ha en fin påskhelg.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  9. Så fint det blir i dina rabatter! Här har snön både kommit och försvunnit under förmiddagen, vindarna är iskalla! Inget trädgårdsväder i dag! Får passa på och mysa inne:))
    Önskar dig en Skön och Härlig Påskhelg!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack Hanna! Kul att du hittade till mig - och på det sättet gav mig chansen att hitta din blogg :) Blev plötsligt jätteosäker på om det verkligen är fiberkrukor jag har. Ett bättre namn vore lumpkrukor, för de ser ut att vara gjorda av just det. Typ äggkartong. Min erfarenhet hittills är att de är smidiga, men de möglar lätt - i alla fall när jag hade dem inomhus. I växthuset verkar de hålla sig bättre. Jag har tagit sönder dem när jag har planterat om, men min tanke är ju att jag ska kunna sätta ner dem hela – hoppas kunna göra det med lite annat så småningom när jag planterar ut i landen.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  11. så fint det blir! Och jag kan tänka mig hur vackert det blir när rosorna och lavendeln blommar!Glad PÅsk på dig!
    Ullis

    SvaraRadera
  12. Ser fram emot fler bilder när det vuxit vidare!
    Önskar dig också en skön helg.
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  13. Ser ut att bli väldigt bra! Jag har också problem med lammöron, du har kanske som jag lerjord? De vill ha lättare jord, kanske kan du blanda in grus i lerjorden.
    Glad Påsk!
    Kram
    Katarina, som håller tummarna för fler fina påskdagar

    SvaraRadera
  14. Vad kul med ny bekantskap att byta erfarenheter med:-) En riktigt glad påsk och vi hörs.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  15. Oj så flitiga och duktiga ni är och det kommer säkerligen att bli väldigt bra och fint. Det är kul med sådana projekt!
    Glad Påsk kram
    Agneta

    SvaraRadera
  16. Ser ut att bli hur fint som helst. Vilken flit dessutom:)

    Ja, spireakloten är jag verkligen nöjd med. Funderar faktiskt på att sätta fler.


    Glad påsk!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  17. Så härligt det ser ut med solen som strilar genom staketet. Det är ju superbra att kunna dela och flytta runt växter. Växtekonomi ;-)
    Idag vaknade vi upp på Österlen med snö som yr i vinden. Barnen är lite oroliga om påskharen har vågat sig ut i busvädret :-) Jag sa att den där påskharen allt är en tuff typ som säkert har jobbat på med att gömma alla påskäggen. Hoppas vi hittar dem nu...

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  18. Vilken skön bild! Solens strålar har fångats fint. Kul att se alla förändringar du gör. Älskar projekt, både hos mig och andra!

    kram louise

    SvaraRadera
  19. Vad roligt att läsa om din trädgård. Skoj när man får plantera och göra om lite. ha en fortsatt trevlig påsk!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...