måndag 9 april 2012

Lyckligt gifta eller blir det skilsmässa?

Annandag påsk, regn hela dagen och vad kan då passa bättre än ett boktips? Idag vill jag tipsa om en ovanlig trädgårdsbok, som jag fick efter att ha varit med i en marknadsundersökning för några år sedan. Trädgårdshandboken: Den enkla vägen till en lättskött trädgård av norrmannen Tor Smaaland.


Det här är något så ovanligt som en hysteriskt rolig handbok. Nog för att jag älskar att läsa trädgårdsböcker, men ärligt talat är det ju sällan jag sitter och storskrattar medan jag läser. Men det gör jag varje gång jag återvänder till den här boken. Och det vill jag göra ofta, för den innehåller dessutom en mängd bra tips på allt från beskärning till bevattning, ohyra till gräsklippare.

Idag fastnade jag för kapitlet om köksträdgården och en lista över vilka plantor som trivs eller vantrivs i varandras sällskap. Plantor som antingen hjälper varandra upp och fram - eller ned och bort. Perfekt för mig som vill lära mig mer om grönsaksodling och inte kan min bondepraktika. Jag tror att fler än jag kan ha nytta av detta så jag delar med mig av författarens lista.

Under rubriken "Nästan garanterade plantäktenskap" hittar man:

  • Bönor och kål
  • Ärtor och rovor
  • Morot och purjolök
  • Jordgubbe och gurkört
  • Kål och dill
  • Lök och sallad
  • Rädisa och körvel
  • Rödbeta och lök
  • Solros och gurka
  • Tomater och persilja
  • Sockermajs, ärtor och gurka
  • Blomkål och blekselleri
  • Ärtor och kummin
  • Morot och bönor
  • Rotselleri och blomsterböna
  • Kål och tidig potatis
  • Rosmarin och morot
  • Sallad och jordgubbar
  • Spenat och jordgubbar
  • Tomat och sparris

Däremot kan man räkna med skilsmässa om man försöker tussa ihop:

  • Fänkål och tomat
  • Pumpa och potatis
  • Isop och rädisa
  • Kål och jordgubbar
  • Vinruta och basilika
  • Scharlottenlök och ärter
  • Gurka och potatis
  • Gladiolus och bönor
  • Vitlök och ärter
  • Blomsterböna och potatis
  • Rödbetor och bönor

Ja, de flesta växter mår bra av att bo i kollektiv, konstaterar Smaaland. En del plantor trivs särskilt bra ihop och skyddar varandra från angrepp av ohyra och svamp. Andra skyr varandra som pesten. Så här fint sammanfattar författaren detta: Jag begriper inte varför det är så, men plantor är väl ungefär som människor. Vi förälskar oss knappast i allt och alla, men i några få, då och då. En del är det omöjligt att leka med. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

För att ni ska få ännu mer känsla för hur kul den här boken är kommer här några fler citat:

Om kanter:
I alla trädgårdar slåss de olika materialen om platsen: gräset vill in i gruset, gruset vill in i gräset. Använd därför ett tredje material för att skilja dem åt, så blir det mindre jobbigt att sköta. Om man sätter kantsten mellan de stridande kan man lugnt ägna sig åt annat.

Om beskärning:
Att beskära träd blir ofta fel för att du tycker för mycket om trädet för att skada det, eller hatar det så djupt att du lemlästar det. Det blir inte enklare av att grannens uppfattning av trädets storlek är motsatt din egen.

Om gräsmattan:
En korrekt anlagd, vattnad och gödslad gräsmatta blir ändå en tidstjuv till sist. Det är självklart bra träning att klippa gräset. Det kan också vara trevligt att promenera runt i trädgården med gräsklipparen ett par gånger i veckan. Om du gillar att göra samma sak om och om igen, år efter år, så är gräsmatta perfekt. Men om du behöver variation i livet bör du ha så lite gräsmatta som möjligt och hellre hitta på något annat. 

Och om problem med densamma:
Gräs gillar inte urin. Gula och runda fläckar i gräset avslöjar att hunden (eller grannen?) urinerar på gräset. Fångar du hunden i gärningsögonblicket kan du hälla en hink vatten över det, och den, innan urinen lämnar något märke. Det sätter stopp för hunden. Är det grannen som ligger bakom? En hink vatten kan lösa även det problemet. 

Som ni ser på bilden är boken utgiven av Plantagen och kanske finns den fortfarande i deras butiker. Tyvärr finns den inte hos de stora nätbokhandlarna, men kanske kan man ha tur på Bokbörsen. Själv hade jag förutfattade meningar om denna bok, som sedan skulle visa sig bli en favorit i bokhyllan. Värd att leta efter alltså, tycker jag!

Hoppas ni får en fortsatt fin avslutning på Annandagen!

8 kommentarer:

  1. Roligt! Får erkänna att jag fnissade till bara av de rader du bjöd på, så det är nog en gilla-bok även för mig! =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  2. Samma här, jag fnissade också:)). En superbok helt enkelt!
    Tack för uppställningen av vilka grönsaker mm som passar ihop.
    Ha en fin vecka.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Men den verkar ju hur rolig som helst! Den måste jag leta efter, tack för boktipset. Hoppas du får en härlig vecka, det ska bli varmare har jag sett.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Den saknas här hos mig. Verkar vansinnigt kul! Får hålla ögonen öppna...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hihi, ja den verkar vara en trädgårdsbok utöver det vanliga, måste jag kika efter!!
    Till dess skriver jag ut gilla/ogillalistan, så bra!
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Härligt med folk som skriver som de pratar - de blir liksom mer liv i böckerna då! Och bra med sambotips! Majs, ärtor, gurka skrev jag om i en annan skepnad (majs, bönor, squash) - de kallades tydligen De tre systrarna och användes flitigt i Nordamerika på den gamla goda tiden. Så redan då hade man koll minsann :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. verkar vara en superbok! Helt i min smak, och dessutom lärde jag mig en hel del nytt, tack för att du delar med dig.
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  8. thanks for sharing..

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...