tisdagen den 3:e april 2012

Klara, färdiga, gräv!

Hujedamej, vilken kall vår vi har! Här hos oss är det just nu påsklov och maken och jag har givit oss på att gräva bort gräsmatta för att ge plats åt den nya rabatten, trots kalla nordanvindar och frusna fingrar som stelnar runt spaden. Mycket grävande blev det, för det är en stor yta som ska bli rabatt. En liten uteplats ska det också bli plats för ungefär mitt i.



























Det är tungt att gräva bort gräs och det tog fyra lass till tippen innan allt var väck. Här kan ni se hur den runda formen ska bli och alla de stora gatstenarna till vänster ska ner i marken och bli kant mot gräsmattan. Ungefär mitt i utgrävningen ska det gå en gruslagd trädgårdsgång. Vi velar just nu om den ska få kant av rostig plåt eller om vi ska köra på gatsten här också. Vad tycker ni?
























Jag har börjat plantera och flytta perenner också trots kylan. Under carmencitarönnen står nu två stycken vackra gräs, vitbrokigt tuvrör Calamagrostis 'Overdam'. Tack snälla Törnrosa för tipset! Grannar blir vit solhatt och så småningom ulleternell. Det blir nog fint vad det lider och det ska bli skönt med lite mer grönska mot staketet.























I kröken bredvid den nylagda gången har vi gjort någon slags stenparti av överbliven sjösten från den nu borttagna gamla dammens planteringar. Just nu ser det lite väl stenigt ut, men mellan stenarna har jag petat ner skuggbräcka som snart kommer att bre ut sig och blomma på försommaren med små skyar av rosa blommor. På andra sidan gången ska jag sätta ner några små vitbladiga funkior som just nu står och vantrivs i en annan rabatt.

 Även i pallkragarna har jag grävt. Förra sommaren fick jag ju en massa läbbiga larver på min krusbärsbuske som i princip åt den helt kal. Det var inget kul och efter att ha läst att larverna kan övervintra som puppor i jorden grävde jag bort det översta jordlagret, täckte med tidningspapper och sedan ett nytt lager jord och täckbark ovanpå. I pallkragen bredvid växer vinbär och där petade jag ner några smultronplantor av sorten 'Snövit', så nu blir det förhoppningsvis även vita smultron att mumsa på i sommar.























I en av mina allium-plantor är det knopp redan! Hoppas verkligen att kylan ger med sig snart så att de små liven klarar sig. Det är plågsamt att se alla små gröna blad överallt när man vet att det är fler kalla nätter i antågande. Men de är ju som tur är oftast mer robusta än man tror...























Till sist några små nyinköp som ska få förgylla vår trädgårdssommar. Från Löddeköpinge plantskola kommer detta fina lilla vindspel av bambu. Maken har redan utnämnt det till störande element, själv gillar jag ljudet jättemycket och tycker det är rogivande att lyssna till. Vi får väl se om han vänjer sig...


Och den här söta lilla fågelholken ska vi sätta på lekstugan. Är den inte för gullig? Frågan är väl om någon liten småfågel vågar sig i närheten av mina vilda barn, men med lite tur får den en hyresgäst så småningom.























Ja, detta är vad vi pysslar med dessa dagar. Idag var temperaturerna drägliga och det blev till och med fika ute. Imorgon ska den kalla blåsten visst återvända. Jag är trött på kyla nu, ge oss våren tillbaka!

Nu blir det ett varmt bad för att tina frusna fingrar och mjuka upp en trött rygg efter en hel dag ute. Kanske en brasa och ett glas vin på det? Ja, så får det bli!

Kram från grävgalna

21 kommentarer:

  1. Det är lite kul att tänka att vi gått i våra trädgårdar och donat, inte jättemånga mil ifrån varandra.
    Jag har nog mest varit i trädgårdslandet idag men en del annat har också blivit gjort. Inget stor men mycket smått kan man nog sammanfatta dagen med.
    Jag tror det blir bra med vilken kant ni än väljer. Vet du var man kan köpa plåtkant utan att bli ruinerad?

    Jaha, så det ska blåsa i morgon igen. Det var ju inte så kul.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letar också efter plåtkant till ett hyfsat pris, men hittills är det Rappne-priser på det jag hittat. Hojta gärna till om du hittar någonstans!

      Ja, vi är ju rätt nära varandra. Hoppas att vi kan ses någon gång! Kram Hanna

      Radera
  2. Wow vilket jobb ni gjort, kommer att bli gör snyggt! Och så gillar jag den svängda gången jättemycket! Vitbrokigt tuvrör och vit solhatt låter vackert1

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hu ja, vilken kyla men det verkar som du gräver och jobbar dig varm ändå för wow vad du hinner med!
    Det skulle vara snyggt med både gatsten och rostig kant men kanske rostig kant håller växterna från gången bättre, blir spännande att se hur det blir, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Oj, vad flitiga ni varit i kylan. Ett "störande element" av något slag ska jag också ha - i vår berså. Har de många i Lödde?
    Hoppas ni får några små söta hyresgäster i er lilla holk.
    Önskar dig en trevlig påsk.
    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har många olika i Lödde, i bambu, metall och keramik. Några av dem är med på bild i mitt förra inlägg. Gillar dem skarpt! Hoppas du hittar ett fint du också. Ha en fin påsk! Kram Hanna

      Radera
  5. Här händer det saker minsann. Gräva bort gräsmatta är verkligen inte roligt - och tungt. Skönt att ni kan hjälpas åt.
    Krusbärsbuskar tänkte jag köpa i år också. Vi hade det när jag var liten och jag kan fortfarande längta efter krusbärsriset som min farmor brukade laga till mellanmål till oss barn ibland. Och krusbärsmarmelad. Mums.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  6. Du verden som dere har jobbet! Og jeg er helt enig i at det er tungt å måke vekk torv!

    Lykke til videre med prosjekt!

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj vad ni står i. Roligt att läsa om era projekt.
    Jag vet inte hur det har gått till men om jag tyckte att jag hade lite tid för en månad sedan så har jag ännu mindre tid nu. Kanske för att lille J är vaken mer och mer?
    Ska bli roligt att se hur det artar sig hos er framöver!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så snyggt det kommer att bli. Jag älskar ju gatsten men rostig kant är också ursnyggt... kan inte välja... det ska bli roligt att se resultatet.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, vad flitiga ni är! Jag blir nästan lite avis, - med tanke på att vi hade nästan ÅTTA grader kallt i morse så känns trädgårdsarbete aningen avlägset i min del av Skåne...
    Passar på att önska dig och de dina en fin påsk.
    Happy gardening!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Svårt val...men jag tycker det är snyggt att få in lite blandning på material, inte för många men gatsten och rost låter snyggt ihop. Det ser verkligen jättesnyggt ut och jag blir så avis på er som kan gräva och fixa med era projekt. Vill verkligen få värmen tillbaka! Ska bli så roligt att se hur ert projekt fortlöper.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Jag vet precis vilket jobb det är att gräva en sån där stor rabatt :-))) Och hur mycket gräsmatta det blir att forsla bot också :-))) Men när väl allt sånt tråkjobb är gjort är det ju såå läckert att få fixa i ordning själva rabatten. Så mysigt att göra en liten sittplats också mitt i. Jag tror det blir lite 'lättare' med en kant av annat material än kantstenen kring gången.

    Här går det definitivt inte att gräva i marken. För kallt och fryset ännu tyvärr. Men jag längtar.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Ojoj vad fint det kommer bli! Och vad härligt att ha en hel rabatt att redan börja plantera i! Ser fram emot att se fortsättningen!

    SvaraRadera
  13. Det är så roligt att följa din projekt, de är så genomtänkta och det blir så bra. Imponerande! Så fina växtval. Gatsten vs rostig kant är svårt, jag tror jag kommer satsa på båda hos mig. Det är ju verkligen en smaksak, dina gångar är ju så fina. Vill du ha in rostiga kanter också kan du ju rama in vissa rabetter med det.
    Sännande att följa detta.
    Ha det gott. Förstår att ni fryser.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Å roligt att välja växter till en så stor rabatt, låter som väldigt bra val, så fint det kommer bli, och redan är med gatstenen och de andra stenarna :-)!

    Glad Påsk!
    Annika

    SvaraRadera
  15. Vi har en fågelholk vid entrén som hamnade där mest av en slump för att det fanns en krok och där brukar små söta fågelungar titta ut varje vår trots att platsen är långt ifrån lugn. Rabatten kommer bli kanon... Jag har bara påbörjat min och skyller på att det fryser till varje natt nu. Men borde verkligen ta tag i grävandet för växterna har redan anlänt... Glad Påsk!

    SvaraRadera
  16. Så helt otroligt härligt att få göra en sån stor plantering på en gång! Och det där med stenhörnan - ursnyggt! Dölj inte sjöstenarna, det blir inte rörigt eftersom du har tre former på sten: gatustenens kvadrat, sjöstenarna, den stora bumlingen. Samt den vackra formen på barrisen där över. Hur snyggt som helst.
    Jag skulle föredra järn mot den grusade gången, då får du ett lugnare intryck med växterna runt omkring. Det kan gärna bli lite "randigt" annars, tror jag. Men börja med att lägga ut lite kantsten när gången är på plats, då ser du hur det ser ut.
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera
  17. Jag är ju tokig i sten så jag hade valt kantsten, jag har plåtkanter också på några rabatter men det är nog mest för jag inte har orkat bära sten...
    I vilket fall ser det ut att bli väldigt fint....ska bli kul att se hur det ser ut till sommaren när allt har växt upp.
    glad påsk

    SvaraRadera
  18. Vad många roliga projekt och planer du har på gång. Måste kännas skönt att vara igång med grävandet, även om det är kallt. Här är det FÖR kallt, dvs marken är frusen så det inte går att gräva. Trist, för jag vill verkligen komma igång.

    Den lilla gången av gatsten är jättesnygg. Tycker du ska fortsätta på det temat.

    Ha en skön påsk. Kram Karin

    SvaraRadera
  19. Vilken alldeles underbar smågatstensgång!

    Hoppas att du får en finfin avslutning på påskhelgen,
    Rebecca

    ps. kika gärna in och tävla hos mig, om frön till cremefärgad tagetes låter lockande:)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...