fredag 20 april 2012

Solig skånsk fredag

Okej, det här vill ni säkert inte höra uppe i Mälardalen där jag vet att det har regnat ett iskallt regn hela dagen idag. Men här nere i södern har det varit en solig och skön dag, och vi har köpt årets första pinnglass och firat fredagen med på uteplatsen. Kunde inte låta bli att ta en runda för att föreviga våren som den ser ut hos oss just nu, för nu knoppas det både här och där och bara under dagen idag är det flera växter som har börjat blomma.

En favoritväxt är jätteramsen, som växer så fort nu att man kan se dag för dag hur den sträcker sig mot solen.


Rams är en jättefin växt att ha som fond i en försommarrabatt, med sina vackra börja stänglar som får små vita blommor. De hänger som ett pärlband under plantan. Jag har min rams tillsammans med flocknäva, akleja och stjärnflocka.


Mina plantor härstammar alla från några bortglömda stackars rams-stänglar som levde en tynande tillvaro bakom det gamla garaget som stod här när vi flyttade hit. Jag är glad att de fått komma fram i solen igen, gillar dem så mycket!


Pionerna är också högst älskade av mig. Nu börjar de veckla ut sina vackra blad och är som små konstverk i all sin rödskimrande prakt.


Blåaste blått bjuder den kaukasiska förgätmigejen på. Efter avslutad blomning är plantan rätt så trist, men nu... åh!























Den blekgula sockblomman slog ut sina första små blommor idag. Rätt så oansenliga kanske de ser ut, men när alla är utslagna svävar de som ett litet gult flor över marken. Efter blomningen som är rätt kortvarig kommer de blankgröna bladen, som är mycket vackra och delvis vintergröna. Den trivs i halvskugga under glesa träd och är en fin marktäckare som jag verkligen kan rekommendera för den som letar efter något skuggtåligt.

Knopp i aklejan! 

Och här kommer ännu en av mina favoriter, nävan 'Rozanne'. Ni som följde mig i höstas hann väl nästan tröttna efter alla inlägg där jag hyllade denna storblommare. Varning, nu börjar jag igen! ;)

Den lilla skuggbräckan med sina vackra bladrosetter är också på gång. Snart blommar den också med små ljusrosa blommor på smala stjälkar. En riktig liten skönhet, tycker jag. 

Sist ut i dagens bildkavalkad är ännu en älskling, mitt gamla äppelträd. Vi diskuterade idag vad vi var gladast för i trädgården just nu och jag svarade tveklöst "knopparna i äppelträdet". Snart blommar det och det är en av vårens höjdpunkter för mig. Fina gamla 'Ingrid Marie', undrar hur många vårar du har stått där och strösslat blomblad över trädgården?

Nu hoppas jag att solen behagar skina även längre norrut den här helgen, så att alla trädgårdstokar kan få sitt lystmäte ute i det gröna. En fin fredagskväll önskar jag alla så länge!

16 kommentarer:

  1. Hei! Så herlig å høre at du har hatt flott vær i dag. Det er deilig med slike dager, og plantene i hagen gror så det suser!

    Så flott som pionen kommer!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvaraRadera
  2. Alldeles riktigt... sådana där glada utrop om soligt väder vill vi inte höra här i Mälardalen idag ;-)
    Vilka fina vårtecken du bjuder på. Här spirar det också fast det är svårt att njuta av det hela i snöglopp och kyla. Brrrr.
    Fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hihi, min gula sockblomma slog också ut idag! Och ditt Rozannetjat har gjort verkan - idag hämtade jag ett paket från Odlarglädjen där det bl a var med en - just det - Rozanne. Ska stå tillsammans med Milium effusum 'Aureum' och gulbladig penningblad samt en gulaktig hosta. Det blir nog snyggt tror jag.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder! Själv är jag glad att det inte kom snö hos oss idag, det fanns ju risk för det. Nu kom det bara massa (iskallt) regn istället. Nu kan det bara bli bättre vad gäller vädret här:-)
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Vad sägs om regn hela dagen utan en endaste minut av uppehåll!!! Trotsade vädret och fotade mitt trädgårdsbekymmer i alla fall...
    Du ligger hästlängder före min trädgård, knoppar redan!! Vilken lycka:).
    Rozanne kan man inte sluta hylla, helt fantastisk.
    Så många vackra bilder som förgyller min kväll.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Underbart med allt som kommer. Här har det var riktigt ruggigt och jag är så glad att jag var ute och grävde igår. Ikväll har jag sått...massor. Man måste ju kompensera för det dåliga vädret.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hannah, I love your blog, because no matter the language you speak to a gardener’s heart. The way you describe your garden I can relate to each word. Have a fabulous gardening weekend!

    SvaraRadera
  8. Älskar redan nävor i allmänhet menhar ingen rozanne, ännu...
    Hoppas som du på bra väder till oss alla.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig dag du hade och härligt med alla blommor som kommer. Igår hade vi snöblandat regn hela dagen så jag tappade all trädgårdslust. Men idag är den tillbaka!! Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Visst var det en underbar dag, trots att jag var på jobbet hela dagen så blev det en kort promenad på lunchen och så blev det att gå lite tidigare så jag njöt av en god kopp i trädgården innan Alvin och jag tog en lång runda i skogen. Det ser lika lovande ut i dag och jag hoppas det blir så.
    Underbar kavalkad av växter.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Vilken fin mängd vårtecken. Klart det måste firas med glass:)
    Jätte rams är tjusiga.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. SÅ mycket fint! Jag gillar också ramsen mycket men ni står så illa till så den är alltid sen. Jag måste ta och flytta en bit till varmare ställe så jag kan njuta i två omgångar.

    Kram

    SvaraRadera
  13. ... ja eller i norrland :-))) Men jag njuter av din vår istället. I dag snöar det inte så mycket faktiskt. Men får vara glad för det lilla.

    Tack för härliga vårbilder - det behövs som pepp just nu!!!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  14. Hittade din blogg på Norrläge där jag nyligen "blivit med". Vilken fin blogg du har. Jätteroligt att kika in hos dig, det kommer jag att göra många fler gånger. Ha en fin lördag!

    Kram
    Kina

    SvaraRadera
  15. Jag blir sååå avundsjuk på söderns värme och grönska! Vi hade SNÖ igår! Och det är snart maj! Ha ha, så du har också hyllat Rozanne i dina inlägg? Jag har ju inte följt dig så länge, men jag måste erkänna att jag också har nååågra inlägg om denna ljuvliga rikblommande färgklick!

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera
  16. Ja vädret är verkligen ett kapitel för sig just nu, det snöar ju snart oftare nu än på vinter :( nåja, det är lite varmare idag men sol är att överdriva, jag antar att det kommer.
    Har också ett Ingrid Marie och förra våren blommade hon så det också såg ut som snö :) otroligt långt dina pioner kommit.
    Ha en fortsatt fin helg kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...