söndag 8 april 2012

Bäddat och klart

Idag har det varit en sådan där njutardag igen, jag har bara haft det bra, hunnit med en massa och myst med mina små. Denna påsksöndag började lika kyligt som det visst måste vara nu för tiden, så i morse höll vi oss inne och jag pysslade lite med mina sådder. Jag har aldrig sått tomater förut men de verkar må bra under min nybörjarvård. Detta är små 'Black Russian'-plantor som förhoppningsvis ska få bo i mitt växthus så småningom, när det nu blir monterat. Snart, snart hoppas jag - det måste ju bara bli varmt nog så att grunden kan målas innan. Ja, ni vet...























Chilibebisarna trivs visst också. De som överlevde massakern alltså... Tage fick tag i miniväxthuset och drog ner det på golvet för ett par veckor sedan. Men det som inte dödar härdar, heter det ju, så detta borde bli ovanligt robusta plantor som fick en så tuff start i livet!




























Under förmiddagen steg temperaturen och framemot lunchtid blev det riktigt skönt och soligt. Resten av dagen var vi ute och jag ägnade mig åt att tömma pallkragarna på övervintrande gäster och placera dem på sina platser i den nya rabatten. Och försöka göra det så bekvämt för dem som möjligt, alltså rätt täcke och kudde till rätt planta!


Mest spännande var det förstås att äntligen plantera magnolian. Jag har läst och läst och blivit allmänt nervös över alla goda råd om denna känsliga skönhet, men nu hoppas jag ändå att jag har gjort vad jag kan för att den ska få det bra. Soligt skyddat läge, mycket vatten och så har jag gosat till det med mycket torv och ett tjockt lager täckbark ovanpå. Ja, som ett duntäcke, fluffigt och skönt. Den ser tyvärr bra tanig ut efter sin vinter i pallkragen och några blommor räknar jag inte med i år. Men ändå, jag har en magnolia och nu ska jag minsann fjäska rejält för den!

Jag försöker rotera odlingarna i mina pallkragar varje år för att inte trötta ut jorden, och idag passade jag på att föryngra mina kryddväxter lite. Dela, flytta, gödsla och blanda i lite ny jord. Nu ska de väl vara rustade för säsongen med nybäddad säng.

Min snälla man har kapat till en armeringsmatta till kortsidan på en av pallkragarna, som sockerärterna ska klättra på i sommar. I år tänker jag testa den nya svart-lila sorten 'Shiraz', som känns nästan för osannolik för att vara sann. Hoppas att ungarna kommer att gilla dessa lika mycket som de vanliga, för det är ju så mysigt att som liten kunna plocka sig en söt god ärta närhelst man känner för det. Nu är alltså även deras odlingssäng redo för inflytt, och de ska bli sambor med salladen är det tänkt.

Bakom fågelbogranen, där den gamla fula gjutna dammen var förut, blir det en ny liten rabatt i halvskugga. Jag har behållit en bit av dammens gamla betongvägg för att rotspärra granen och hoppas att det ska vara fuktigt nog här för mina höstsilverax 'Brunette' så att de äntligen kan få trivas. Jag har bäddat alldeles fel för dem hittills, men så har det knappt blivit några av de där ljuva blommorna heller. Här får de sällskap av kärleksörten 'Matrona' och röd alunrot. Och så några tulpaner 'Queen of night" som jag glömt bort tills de dök upp längst ner i en av mina nya kompostlådor. Hoppsan! Där kunde de ju inte stanna, så jag fick lov att flytta dem precis vid fel tidpunkt. Definitivt helt åt skogen bäddat. Jaja, går det så går det och alternativet hade ju varit att bli begravda under högar av trädgårdsavfall och gamla äppelskruttar!


Till sist en nykomling, en svårfotograferad sådan i all sin sirlighet. Någon som minns min kommunalkruka? Den ingick i husköpet och är misstänkt lik en sådan som man brukar se ute på stan. Men så jobbade tidigare ägaren på kommunen också... och "råkade" kanske få med sig den hem? Särskilt vacker är den då inte, men stor och bra och med lite svart färg blev den helt ok. När jag hittade den gömd i ett snår i det vildvuxna kaos som var vår nyinflyttade trädgård växte det rabarber (!) i den. Sen har jag testat lite olika saker till jag en kväll av sedvanligt bläddrande i trädgårdsböcker fick en vision om det gamla krukskrället. En dvärgsyren, så klart! Och så fick det bli, uppstammad och fin kommer den bli ett vackert litet insynsskydd framför uteplatsen. Redan full med knopp är den också. Här behövs det minsann inte knusslas så mycket med särskilda täcken eller extra fluffiga kuddar, på med standardvarianten bara. Sånt gillar vi trädgårdsamatörer!

En liten parantes: Nåt annat som jag gillar är när jag för över mina trädgårdsbilder från kameran och inser att på väldigt många bilder är det minst en leksak med i bakgrunden. Jag blir alltid glad när jag ser dem, för de visar ju att det minsann inte bara bor en trädgårdsgalen mamma här utan även två glada barn! Det roliga är att jag är så van vid dessa färgglada plastprylar så att jag oftast inte tänker på att de kommer med i bild och sen när man granskar den där bilden som man tyckte var lite konstnärlig sådär så inser man att det är en knallgul hink eller en illröd liten cykel i bakgrunden. Precis som det ska vara!

Jaha, och med detta är alla mina befintliga buskar och plantor vars placeringar jag klurat på hela vintern på plats som jag tror jag vill ha dem. Bäddat och klart, alltså! Nu hoppas jag på värme och mer sol så att de små bebisarna härinne kan växa till sig och bli redo att flytta ut och göra dem sällskap därute. Det är ju så underbart kul att se sina idéer ta form, de där som man vänt och vridit på medan trädgårdsböckerna klistrats fulla med postit-lappar...

Hoppas att fler har fått njuta av en riktigt skön dag i trädgården och att snö och annat elände hållit sig långt borta!

13 kommentarer:

  1. Skrev du trädgårdsamatör???
    Nej, jag läste nog fel.

    Tomaterna kommer säkert bli både kraftfulla och ge mängder av tomater, sa den verkliga amatören.
    Om man misslyckas med allt annat, lyckas man alltid med tomater!

    Jag är också inne på att ha en dvärgsyren i kruka i min lilla trädgård, kanske borde jag plantera en nu och ta med i flytten?

    Ha en fortsatt fin påskhelg!

    kramar

    SvaraRadera
  2. Här har det varit för kallt för trädgårdsarbete, eller rättare sagt rabatterna är fortfarande stenhårda. Kul att vi båda är nybörjare på tomater och jag har också satt Black Russian :-) Jättecharmigt med leksakerna i bild. Jag har dock fått en son som har städmani...han älskar att plocka undan efter sig! En av hans roligaste lekar...just nu. Får se hur det blir när han blir 15. Har ingen aning vem han brås på när det kommer till den här egenheten.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Finbäddat!

    Jag har ju inga leksaker längre som råkar komma med på bild men väl en stor luudetuss (voffse) vars stora och yviga svans brukar synas både här och där eftersom han är där jag är... Gulligt faktiskt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt mycket du har hunnit med.
    Och bra det där med leksakerna....det ska ju finna splats i trädgården för alla....under tiden när jag hade dagbarn plus mina egna fyra var det inte mycket till gräsmatta hos oss För den blev jämt nersliten. Men å andra sidan hade jag inte speciellt mycket tid till att sköta trädgården så då var det viktigare att leka ute än att hålla superfint.....
    Nu ska jag väl inte direkt påstå att gräsmattan är superfin när det inte längre leks så mycket på den men det beror nog på att jag hellre pysslar med annat som växer än just gräset...hihi..
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  5. Oj, vad du har hunnit med!
    Allt klart - det är imponerande!
    Hoppas din måndag blir lika bra som söndagen. Här är lite grått & mulet just nu.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  6. Om inte den där magnolian kommer att blomma med de ljuvligaste av blommor nu när den fått "special-treatment-deluxe" så vore det ju bra underligt ;-)

    Ha en skön måndag.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  7. Det blir nog tuffa plantor efter sonens behandling.

    Ja, i går var det lite bättre väder igen. Jag var ute och fick en del gjort känns det som. Köpte en ny klematis och planterade den. Grävde bort en död buske och satte en annan där. Tänkte ut var några andra krukade växter ska stå och lite annat smått och gott. En bra dag!

    Önskar dig lycka till med magnolian. Min vill inte blomma och växer dåligt. Den står på den lugnaste platsen vi har tycker jag men trivs ändå inte. Sånt är livet...

    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Dina tomat och chiliplantor ser ju helt perfekta ut, kommer nog att bli mycket gott på dom1 Magnolian måste ju belöna dig med fantastisk blom så mjukt det är bäddat åt den! Otroligt vad mycket du hunnit med, här har det varit skitkallt så på vissa ställen går det inte få ner spaden i jorden än, hoppas på ändring denna vecka då jag är ledig!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  9. Din magnolia kommer trivas som en prinsessa hos dig, så väl som du tar hand om den och allt annat hos dig.
    Vad du jobbar och står i, jag har sagt det förr du har en sådan arbetsglädje:). Leksakernas tid i trädgården är förbi, nu är det 'bara' studsmattan som är kvar. Till min lycka såg jag att en bit av rosenhäcken blivit så hög så kanske kanske den skymmer studsmattan lite i alla fall:)).
    Ha en fin måndag.
    Här kan vädret inte bestämma sig fr om det ska regna eller snöa!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Så skønt Hanna når haven er klar til nye grøntsager.....det bliver en god sæson mon ikke ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  11. Heisann!

    Dette blir fantastisk. Jeg henger en del etter fordi jeg klarer bare gjøre en ting om gangen, men nå er det snart slutt med stress og oppussing. I mai er det havens tur!
    Søndag er det Blogger's Sunday Walk, blir du med denne gangen også---- og få med flere ;:OD)

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Vill gärna höra mer om magnolian och hur det går för den, jag skulle gärna vilja hitta en plats i vår nya trädgård då jag inte har någon nu.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...