lördag 10 mars 2012

Vilken är din bästa kombo?

Hos den norska bloggaren Anne med den härliga bloggen Moseplassen pågår just nu och fram till 17 mars en kul tävling. Hon efterlyser de bästa tipsen på samplantering, och jag tänkte vara med med en av favoritkombinationerna i min trädgård.



Vid min uteplats är den blå bolltisteln sambo med klätterrosen 'New Dawn' och jag älskar att se dem tillsammans. Den robusta och lite strama bolltisteln med sina svävande taggiga klot mot den yviga rosen i all sin romantik. Och så färgerna: Djupaste blått mot ljuvaste rosa. Alldeles, alldeles underbart och jag blir glad varje gång jag ser dem! Närmsta granne bakom dem är elefantgräset 'Kleine Fontäne' och det är minsann inte så dumt det heller, det blir en snygg fond med det mörkgröna gräset. Ja, jag är mycket glad för att just dessa växter fick flytta samman hos mig!

Den här bilden togs en kväll i juli förra året, då vi var med om ett magiskt väderfenomen här i Malmö. Plötsligt färgades kvällsljuset rosa och hela trädgården bäddades in i ett mjukt skärt sken. Det var otroligt fint, och jag har då aldrig sett något liknande. Helt klart var det ett av fjolårets finaste trädgårdsminnen för mig.


Passa nu på att gå in och titta på alla fina förslag på kombinationer som deltar i tävlingen. Klicka på bilden så kommer du direkt dit. Finalister utses den 22 mars, och sen blir det möjligt för alla som vill att vara med och rösta fram vinnaren. Häng gärna på i tävlingen också, det är riktigt fina priser.

Och ha en riktigt skön lördag! Själv ska jag gräva lerjord i dimma, tjoho!

Kram från

9 kommentarer:

  1. En fin kombo som du tävlar med! Den där varmrosa kvällen kommer jag såväl ihåg. Både jag och min make grabbade våra kameror och försökte fånga det ovanliga ljuset. Mina röda och orange blommor var alldeles glödande...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gah, vilken vacker kombination! Min New Dawn dog tyvärr förra vintern, och bolltistel har jag försökt så men det gick inte. Så varför inte pröva dem tillsammans på nytt:)).
    Jag ska kolla in tävlingen.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det er spesielt når lyset får farge. Magisk!
    Hyggelig at du er med på konkurranse :)

    SvaraRadera
  4. Det låter som en helt magisk kväll du beskriver.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Det var en virkelig flott sammensetning, nydelige farver sammen.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvaraRadera
  6. Otroligt läcker kombo och det där fenomenet låter helt fantastiskt.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Stemningsfullt! Blå kuletistel blir min store hit i år.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...