söndag 18 mars 2012

Vårnytt till trädgården

Nu har startskottet för årets trädgårdssäsong gått även i varuhus och butiker. Ikea lanserade sin nya kollektion med sommarmöbler för några veckor sedan och på byggvaruhusen ligger staplarna med påsjord prydligt på plats i stora högar.

Jag tycker alltid det är kul att kolla in nyheterna och visst är det roligt att köpa något nytt till trädgården så här på vårkanten? Idag har jag varit en sväng på Rusta för att kolla in deras planteringsbord som visade sig vara riktigt fint. Jag har länge saknat ett bra bord att stå och dona på och brukar hålla till ute på gräsmattan med mina jordpåsar och krukor. Det fungerar sådär, så jag har letat efter ett fint bord länge nu. Och det här blir nog alldeles utmärkt. Jösses, planteringsbord och växthus på en och samma helg. Plötsligt händer det verkligen!


Jag har länge varit förtjust i de där svarta gummikorgarna som man ser lite här och var sedan några år tillbaka, och har redan en stor som jag förvarar ved i. Rusta hade krukor i samma stil i olika storlekar och för en billig peng. Några sådana blev det minsann också denna unnandets helg. Tänk så snygg min chokladblomma ska bli i en sådan, för att inte tala om hur fint det kommer bli att låta fjolårets favorit snötörel  med sina små skira blommor välla över kanterna. Återstår bara att göra några hål för avrinning i botten. Ja, nu blir det vårfint i min trädgård och jag kan inte vänta tills det går att plantera ute!


























Annars har det varit en rätt grå dag här idag också, och ungarna har tillbringat exakt hela dagen i luven på varandra vilket i sin tur gjorde mina insatser i trädgården klart begränsade i förhållande till vad jag planerat. Ibland tänker jag att man borde skicka småbarnsmammor att medla i världens krigszoner, för om det är några som kan lösa konflikter så är det dem!

Sist idag vill jag passa på att hälsa mina senaste följare alldeles extra välkomna hit, tacka Cesar så mycket för den härliga tvålen jag vann i hennes fina utlottning samt konstatera att dagens avsnitt av Trädgårdstoppen var en riktig höjdare. Hannu Sarenströms tips på hur man kan hitta inspiration till sin trädgård genom att ta med bilder från naturen hem och imitera dem gick rakt in hos mig. Eller som han sa om trädgården: "Den sista platsen på jorden där jag är fri att göra vad jag vill". Så bra! Ni som missade programmet kan se det här.

Nu ska jag gå och lägga mig och fortsätta drömma växthusdrömmar, och tack snälla ni för alla era grattis och jubel i detta ärende. Ni är för goa!

En riktigt god natt önskas ni av

9 kommentarer:

  1. De där korgarna skulle passa så fint till Ikeakrukorna jag köpt och som ska komma till användning i det nya radhuset!

    Vilken härlig helg du haft,planteringsbord OCH växthus. Jag tror att Lotta med Lottas Trädgård har ett likadant väggväxthus som du köpt. Jag hoppas kunna klämma in ett jag med någonstans!

    Önskar dej en fin vecka!

    Lena

    SvaraRadera
  2. Snyggt planteringsbord var det dessutom och dom där Rusta-krukorna kan man inte fä för många av. Jag vet faktiskt inte hur många jag har nu......Snart ska de fyllas av diverse.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  3. Planeringsbordet var super fint, får nog ta mig en tur dit. Krukorna kan man inte få för många av och du behöver inte göra hål för det fixar sömmarna ändå. Det rinner igenom utan problem.

    Ha de
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, tack för den infon! Vilken tur att jag inte hade hunnit börja försöka borra, för hur gör man det i gummi egentligen? Ha en bra dag! Kram Hanna

      Radera
  4. Vilket snyggt planteringsbord och krukorna var också snygga. Dags att börja kika runt lite tror jag. Trädgårdstoppen är riktigt bra i år. Hittar massor av inspiration i programmen och tror mig ha fått en idé om baksidan :-)
    Ha en underbar måndag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Tänk att vi är lika lyckliga både du och jag:) Jag har redan döpt om mitt växthus till glädjehuset!

    Ha en bra måndag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att unna sig det där lilla extra. Det är du så väl värd. Så fint det kommer bli hos dig. Ett planteringsbord skulle jag också vilja ha.
    Ha en fin dag.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  7. Jag har ju en förmåga att missa alla trädgårdsprogram på tv. Tar mig aldrig tid sen att titta på play. Hm...

    Spännande med alla planer och tankar du har nu med växthus och bord mm. Det är så roligt att planera och drömma.

    Kanske man ska ta en sväng till Rusta?

    Kram

    SvaraRadera
  8. Har just hittat din fina blogg. Så kul. Hit kommer jag igen.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...