tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning

Vårdagjämning är ett sådant otroligt vackert ord tycker jag. Kanske för att det ryms så mycket längtan efter sol, värme och härliga dagar i det. Snålblåst och kyla präglar visserligen fortfarande den skånska våren, men det hindrar inte växterna som kämpar vidare i alla fall. Precis som vi frusna vinterbleka människor gör. Men imorgon ska den komma sägs det, den efterlängtade värmen!

En första liten himmelsblå skymt hos min kaukasiska förgätmigej.

I år blir det nog minipåskliljor precis lagom till påsk. Det är minsann inte alla år det är så!

En liten alien tittar upp ur mitt rabarberland!

Och såväl allium som pärlhyacinter är på god väg.

Ja, så är läget i zon 1 en dag som denna. Och tyst för mig själv mumlar jag den vackraste av vårdikter medan jag försiktigt lyfter på lövtäcket, spanar efter knoppar små och jublar inuti varje gång jag återser mina favoriter ovan jord.

Ja, visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna vinterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit som skapar världen.

Så fin är den att jag alltid blir lite blank i ögat när jag läser den. Tack Karin Boye för att du satte så vackra ord på ambivalensen som jag och många andra känner så här års.

Nu hoppas vi på sol och kaffe på trappan imorgon!

8 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att du får riktig vårvärme i morgon, och många dagar till! =)
    Vi har inte kommit lika långt, men nog har vi lite vår vi också, och jag hoppas också på lite värme i morgon!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  2. Vackra ord av Karin Boye som det dessutom finns en väldigt vacker tonsättning av. När vi ändå är inne på temat vackra vårtexter så har jag ytterligare en favorit. En sång med med text av Barbro Hörberg:

    "Och tänk i parken på våren,
    med ögon känsliga för grönt.
    Och kastanjeblad som paraplyer,
    och våra händer känsliga för allt som är skönt.
    Vi vek en duva av papper
    i vinden seglade den långt
    och den landade på en staty som
    fick ändra alla orden i sin sång.
    Det regnade, men bilderna blev bra
    Det var ett egendomligt ljus den dan
    Vi fyllde våra ögon
    med ljuset, tankarna på allt det nya
    I parken, på våren,
    med ögon känsliga för grönt.
    Och kastanjeblad som paraplyer
    Jag älskade dig då det gör jag nu"

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Oh ja, Karin Boyes "Visst gör det ont när knoppar brister" är en av de vackraste svenska dikterna.
    Härligt med vår. Nu har ljuset vunnit över mörkret!

    SvaraRadera
  4. Vackra vårtecken! Vacker är ju även dikten.

    Det härliga just nu är att vi har allt det ljusa och härliga framför oss. Flera månader av uteliv och grönska.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu er det ganske vist......... FORÅR :0)

    SvaraRadera
  6. Underbart med alla vårtecken!
    Vad det gäller vårlyrik/musik vill jag gärna också dela med mig...
    Lite Peterson-Berger:

    Du fagra vår som åter ler
    här uppe mellan nordens isar,
    hur tvekande än
    och skygg du dig ter,
    ditt ljus min längtan lisar
    från kvafva kamrars frid
    och drömtung vintertid.
    Och fast din strållek
    länge slår förgäves än
    emot drifvans kanter,
    fast frostens hvita spira
    når ännu hit ned
    från fjällens branter,
    din blidhet än gång
    skall segra likväl.
    Med jublande sång
    och ljus i min själ
    jag helsar dig du fagra vår,
    jag helsar dig du fagra vår
    Du fagra, du fagra vår!

    :-)

    SvaraRadera
  7. Åh fina Karin Boye! Var så länge sedan jag läste den dikten och påminner så om vår gymnasietid, nostalgi! Kram på dig
    Nina

    SvaraRadera
  8. Visst är den underbar, som så många andra av hennes dikter!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...