söndag 25 mars 2012

Tranan bär ljus i säng

Ni som liksom jag har era rötter i sydöstra delen av landet känner säkert till tranedagen. Har ni inte det undrar ni nog däremot vad jag pratar om för det handlar om en mycket lokal sed. För barn från Öland, sydöstra Småland och Blekinge är den 25 mars en särskild dag, för om man har varit snäll under året som gått kan det hända att tranan flugit förbi under natten och lämnat godis eller en present. När jag var liten ställde vi barn fram våra skor på kvällen den 24 mars, och på morgonen efter hade tranan varit där och lämnat godisägg. Vi måste varit ständigt snälla som barn, för det var aldrig någon som helst tvivel om att tranan skulle komma!

Den här gamla lokala traditionen har levt kvar och varje år kommer tranan med våren. "Tranan bär ljus i säng", brukar man säga för från och med nu är det ju ljust på kvällarna när små barn ska gå och lägga sig. Enligt gammal sed skulle barnen vara uppe sent för att försöka få en skymt av tranan, men än så länge är det ingen som har lyckats.

Bild lånad från Wikipedia.























Hur går det då när att upprätthålla denna tradition när man är utflyttad till Skåne? Inga problem! Ölandstranan tog en omväg och nu mumsar barnen godis till frukost. Tur att det finns en snäll mormor som kunde övertala tranan till detta. :)

Vill du veta mer? Läs mer om tranedagen hos Kalmar Läns Museum.

Annars är det ännu en dimmig morgon här i Skåne. Igår lyste solen med sin frånvaro, det var grått och kyligt och blev inte alls den trädgårdsdag jag hade räknat med. Hoppas, hoppas att det spricker upp idag!

9 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning om denna tradition men så flyger ju inte tranorna omvägar till vem som helst.....
    Jag hoppas också på solen idag :)
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Hörde om den traditionen av en vän påÖland, hade ingen om att den fanns..
    Jag är glad när jag ser den riktiga tranan och det har jag gjort i veckan;)

    Marie

    SvaraRadera
  3. Skönt att somligt gammalt lever vidare, barn behöver mysterier! Här får vi vackert vänta på påskharen:)

    SvaraRadera
  4. Det var roligt att höra om Tranedagen. Det var något helt nytt för mig som bott i Västmanland innan det blev Gbg. Jag känner bara till Påskägg naturligtvis och undrar om vissa barn även får Påskägg, dvs 2 ägg?
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja så är det faktiskt, det blir godisägg både på tranedagen och till påsk. Vissa har det bra! :) Ha en fin söndag du också!

      Radera
  5. En sån fin och glad tradition! Traditioner är viktiga, speciellt i våra dagar... Jag har inte sett några tranor ännu i år och går och lystrar soliga dagar. För mig är de viktiga - våren kommer på riktigt med tranorna. Jag släpper allt jag har för händer och bara står och tittar på dem när de singlar runt och tar höjd innan sin fortsatta färd norrut.

    Nu får vi hoppas att solen orkar bränna bort dimman idag...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Och just nu kom solen till Malmö :-) och vi är på väg härifrån.

    Klart ni ska fortsätta fira tranedagen. Tranorna flyger så gärna en sväng till Malmö kan jag tänka.

    Kram åsa

    SvaraRadera
  7. Hade nästan glömt bort Trandagen! Har massa fina barndomsminnen, främst farmor och mormor som såg till att Tranan alltid kom ;-) Vad roligt att du skrev om det! Ska införas nästa år, och vi lär väl vara dem enda i detta i detta landet som kommer vänta på Tranan... Kram från Ölandsvännen i London

    SvaraRadera
  8. Tack för informationen om Trandagen. Hade ingen aning om den traditionen. Har bott i Skåne hela livet och på senare år ser vi tranor varje vår. Det är ett riktigt vårtecken. Har varit vid Pulken och fotat ett par gånger den senaste veckan. Det är magiskt med alla tranorna på en gång. 4000 var där tydligen i fredagskväll när jag tog en snabbsväng förbi.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...