onsdag 21 mars 2012

Som i en saga

Idag åkte vi ut till Alnarpsparken, min kamera och jag. En perfekt dag för en liten trädgårdsutflykt, för precis framme bröt solen igenom molnen och sedan stannade den resten av dagen.

Mitt i den vackra parken ligger Alnarps slott så fint inbäddat i grönskan.


Snöklockorna blommade som en vit matta under den gamla sagoeken och det var så härligt. 

Vackra färger, former och strukturer överallt. Jag riktigt kände hur inspirationsflödet kopplades på!




Stora ludna knoppar i praktmagnolian! 


























Och det rasslade så skönt i bambulunden, som ljuv musik för trötta öron.






















Uppenbarligen kan bambun även flätas på samma sätt som pil. Så fint, så fint.

























Vackra grindar in till perennträdgården. Älskar de små gyllene löven, som förstärker sagostämningen. Ja, Alnarpsparken är för mig en magisk plats dit jag gärna återvänder minst en gång per årstid.



Och så ljuset. Det där disiga vårljuset i luften och alla dofter som frigörs så fort solen tittar fram och temperaturerna stiger. Det luktar jord och det doftar hopp! Mina steg var så mycket lättare när jag gick än  när jag kom, ja, att vandra genom denna härliga park ger ro och tröst till alla som behöver det. 

På tal om trädgård som själavård  finns också en av landets mest kända rehabiliteringsträdgårdar på Alnarpsområdet som drivs av SLU. Här bedriver man trädgårdsterapi enligt Alnarpsmodellen, ett koncept som blivit vägledande och som nu spridit sig till flera landsting som bygger upp trädgårdar på liknande sätt. Läs mer om Alnarpsmodellen här

Efter utflykten åkte jag hem och klippte ner mina elefantgräs. Kaffe på trappan blev det också, precis som jag hade hoppats. Funderar på att ge mig på rosorna också imorgon, för fortsätter det vackra vädret och värmen så här kommer björkarna ha musöron innan helgen är slut. Och det kliar ju något så infernaliskt i sekatörsfingrarna...

Hoppas att det är många som fått njuta vårsol idag!

 

13 kommentarer:

  1. Tror du att musöronen redan är på gång..? Det låter som ljuv musik i min öron:)).
    Vilken vacker park och slottet är underbart. Härlig fotorunda, roligt att du visar.
    Ha det gott. Hoppas du känner dig piggare allt eftersom.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ååh, jag har varit där en gång och bara måste tillbaka! Helt underbart är det.

    SvaraRadera
  3. Kära Alnarpsparken, det är en härlig plats. Ser att perennsortimentet har fått ny grind sedan jag var där sist. Vilken vårpigg färg:)

    Ha det gott i vårsolen,
    Rebecca

    SvaraRadera
  4. Gode billeder.
    Tak for rundvisningen.
    Ha` en god aften.

    SvaraRadera
  5. Oj, så mycket vackert! Det är ju så härligt att hitta ställen som ger inspiration. Att få fylla på. Jag längtar tills jag kan gräva och börja med alla projekt. Men än ligger tjälen ett par cm under jordytan... Men kanske efter helgen :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Det kliar allt imina fingrar med....
    Alnarp är ett fint ställe som man borde besöka oftare, och hade jag varit yngre och igång med att utbilda mig hade jag sökt mig till landskapsarkitektutbildningen där.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt med snöklockorna! Jag har för mig att jag satte en massa lökar i höstas, får se om det kommer nåt! Skönt att komma iväg på en sån utflykt. Den parken verkar jättefin!

    SvaraRadera
  8. Fina mattor med snöklockor!
    Gissa om jag vill ha...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. ahhh den praktmagnoliaen må være et syn i blomst:) Sukk:)

    SvaraRadera
  10. Men vilket underbart inlägg. Dit har jag aldrig varit men känns som om det skulle vara en bra idé att ta sig dit. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  11. Inspirerande bilder!

    Jag har varit där och visst är där fint. Rehabiliterande trädgård har jag jobbat med men min arbetsplats vågade inte satsa så de la ner istället. Trist!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig utflykt och inspirerande bilder för fotodyslektikern... Ha det bra!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...