onsdag 28 mars 2012

Såpa och kaffe

Äntligen har jag städat bort det sista av byggdamm och stök från min lilla pergola! Det är inte klokt, snart fyra månader efter avslutat bygge och flera stora städrundor med kvast och kratta senare plockar jag fortfarande upp skruvar, små tussar av isolering, byggtejpbitar med mera ur rabatter och gräsmatta varje dag. Men trägen vinner, för varje spik som avlägsnas lägger vi den jobbiga byggtiden längre bakom oss och gräsmattan är snart säkrad för ivriga små barnfötter som vill ut och springa barfota. Pergolan var fullständigt täckt av sågspån i höstas och såg för bedrövlig ut, men nu är den skurad med såpa och doftar så gott.

Mörklila, nästan svarta penséer på mitt lilla betongbord. Och en ny fin kruka längst bak som jag fick av min mamma i höstas och har sparat tills nu, det var liksom inget kul att ställa den mitt i byggbråten. Desto roligare nu att låta den få komma ut i vårsolen!

Vita penséer i min gamla trälåda, som ska avlösas av snötörel vad det lider. 

Och min fina vita blomstege som jag köpte på en resa i Danmark för några år sedan har också fått komma fram. Äntligen! De senaste åren har jag haft barn i värsta klätteråldern, men nu har det lagt sig och mammans fina saker kan få synas igen. Efter städrundan blev det kaffe i solen på den svarta stolen. Är kaffe någonsin så gott som i den första värmande vårsolen?

Ungarna åt glass i solen, jackorna åkte av och kritorna fram. Tage har börjat rita huvudfotingar, ser ni dem i gult där till höger? :)

Nu blommar de första minipåskliljorna tillsammans med kaukasisk förgätmigej i rabatten under plommonträdet.

 Syrenknopparna sväller och sväller...


Och  under syrenen tar årets smultronkudde form.

Fram för fler sådana här ljuvliga dagar!

8 kommentarer:

  1. Gillar din blogg skarpt! Efter egna staplande bloggsteg inser jag hur supersvårt det är att få till fina och intressanta inlägg som dessutom innehåller inspirerande bilder. Tycker du lyckas med allt, följer din blogg med glädje :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin pergola! Förstår att det känns härligt att få städa undan byggskräp och kunna plocka fram fina saker.

    Snygg huvudfoting!

    /Mia

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har i din pergola! Ser hur mysigt ut som helst.
    Vilken fin stege!
    Ska man behöva åka till Danmark för att hitta en sådan?
    Hoppas du får många koppar kaffe i pergolan framöver.
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Kan nästan känna doften av nyskurat ända hit - jag vill också skura nu! Men ännu ligger snön kvar här..

    SvaraRadera
  5. Men hur skönt låter det inte när du beskriver din dag. Byggdamm och byggprylar är som granbarr, tar aldrig slut :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Oj, oj vad snyggt! Så fina arrangemang.
    Ja det är precis som du skriver det är bara att plocka och plocka upp byggresterna, snart vinner du:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Så fint!
    Mycket fin huvudfoting också så klart.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...