torsdag 29 mars 2012

Sambos på försök?

Nu är det alldeles snart dags att börja gräva för den nya stora rabatten och huvudet snurrar av tankar kring hur växterna ska placeras och kombineras. Jag har ett antal buskar som jag måste placera först som stomme i rabatten, innan jag kan fylla på med perenner. Vi måste också besluta hur den nya trädgårdsgången ska dras, och velar lite hit och dit.

Jag har en tendens att impulsköpa växter, kan bara inte låta bli när det är utförsäljning på plantskolan eller när jag springer på något vackert jag sett och inspirerats av i någon trädgårdstidning. Och det har funkat hittills eftersom det funnits en hopplös rabatt där jag kunnat putta ner saker lite hur som helst. Men nu ska det bli ordning och reda och då gäller det att synka ihop alla impulsköp till en helhet som funkar. Samt dessutom helst få plats med några av de många perenner jag drömmer om... Inte lätt, och jag skissar och tänker och ritar om och funderar. Innan jag sätter spaden i jorden tänkte jag passa på att be alla mina kunniga bloggläsare om lite tips. Här är några av mina förslag på samboskap och jag vill gärna ha era tankar kring dessa.

Carmencitarönn + vingbenved = sant?
Borde det inte bli fint på hösten med deras vackra höstfärger tillsammans? Med ulleternell, vit solhatt och något ganska lågt gräs runtomkring, samt vita tulpaner på våren... Någon idé om gräs som kunde passa?



Elefantgräs 'Silberfeder' + vit syrenbuddleja = sant?
Här vill jag gärna ha förslag på perenner att sätta i närheten.


Sedan har jag ett antal andra mer eller mindre välplanerade inköp som jag inte riktigt vet vart jag ska göra av eller hur jag ska kombinera. Här är en lista, kolla gärna och se om ni har några förslag på samplanteringar på lager!

Buskar

  • Mörkbladig fläder
  • Doftolvon, en liten buske
  • Brudspirea, 2 st som jag försöker klotklippa
  • Ros 'Schneewittchen", 2 st
Perenner
  • Kärleksört 'Matrona', 4 plantor
  • Vanlig kärleksört, 2 gigantiska plantor
  • Hampflockel, 1 planta
  • Rödbladig alunrot, 3 plantor
  • Vit kantnepeta, 5 plantor
  • Vit trädgårdsiris, 3 plantor

Ni ser, jag är helt hopplös! :) Hoppas på många kul förslag från er!

Hälsningar från den obotlige spontanshopparen

14 kommentarer:

  1. Dina kombosar låter jättesnygga ihop! Om jag var du skulle jag få in lite pioner också. Jag har inte en enda pion än och i år ska jag köpa på mig några. De flesta blommar ju ganska tidigt på säsongen och är ju så vackra. Gräs till ulleternellen och vita tulpaner...har sett ett gräs som har vita kanter, det skulle nog vara riktigt snyggt. Vet inte vad det heter dock. Jack Frost, förgätmigej skulle nog också vara fint. Höll på att glömma vitbrokig kornell. Den har jag och den är så snygg och tacksam.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Pioner finns, de bor i rabatten bredvid. Fast jag skulle ju gärna ha en vit också... De är så underbara! Kram Hanna

      Radera
  2. Oj oj, impulsköpande växtmänniskor har jag då aldrig stött på!!! Fniss.
    Men vad vore livet utan spontanitet?!
    Tror din första kombination med rönnen och benveden blir utmärkt. Vill du ha riktigt lågväxande gräs, kolla starrsortimentet, Carex. Där finns det både tuvbildande och revande (som snabbt blir bra och vackra marktäckare) med enfärgat, vit- eller gulvarigerade strån. De flesta klarar magrare, torrare jordar och är superbra under träd och buskar. De flesta även vintergröna.
    Sedan finns det många bra sorter i gruppen Calamagrostis och Molinia. Vackra grågröna, lite högre. Molinia vill ha mer fukt och bättre jord, Calamagr. klarar sämre villkor även om det optimala är som för Molinia.
    Nästa förslag: gräset vill ha riktigt god och mullig jord, den vita buddlejan helst magrare/grusigare, genomsläpplig jord för att överleva i kallare zon än II.
    Ulleternell är det spridningsrisk på! Håll den i schack!
    Ett vackert vitstrimmigt halvhögt gräs är Calamagrostis ´Overdamm`. Lättodlat.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många bra tips, tack snälla! Och så har jag fått rätt namn på min ros! :) Kram Hanna

      Radera
  3. PS Rosen Schneewitchen heter Iceberg. Säljs alltid under fel namm. Den riktiga snöhäxan är en helt annan, mycket mindre, och äldre, ros. DS

    SvaraRadera
  4. Så mycket härliga växter!! Underbart!! Nu blev jag kär i elefantgräs och vit syrenbuddleja:)). Jag vill gärna ha en blodfläder i min gavelrabatt tillsammans med fackelblomster 'Robert' och höstsilverax 'brunette', i framkant har jag alunrot och ormbunkar. Fingerborgsblommor och pioner och iris finns också där.
    Jag tycker det är snyggt att ha olika kärleksört tillsammans.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att carmencitarönnen och den vingade benveden låter som en fantastisk färgexplosionskombo i höst. Jag stod och fingrade på just en sådan benved i Flyinge igår men vet ännu inte riktigt var jag ska ställa den så jag väntar liiiiiiite till med det inköpet (men det var inte lätt att dra tillbaka de där vill-ha-fingrarna!!!).

    Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag köpte min var det 70 % rabatt. Och då går det bara inte att låta bli! ;)

      Radera
  6. Elefantgräs och budlejan är fina tillsammans. Synd att gräset blir så stort fort! Jag fick hjälp av min starke son att flyta mitt! Oj vad han grävd och grävde! Till slut fick det bli spettet!/Lila-Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blir enorma dessa gräs! Har varit ute idag och grävt ner en rotspärr så att buddlejan ska kunna få en chans. Hoppas de ska trivas ihop! :)

      Radera
  7. Vilket angenämt projekt! Hur kan man impulsköpa växter utan att veta var man ska ha dem, har då aldrig hört på maken ;-) ;-) Häftigt med carmencitarönn och vingad benved! Själv planerar jag en höstexplosion i slänten på vår framsida. Allt utom ev marktäckare ska ha sin höjdpunkt på hösten och så ska där vara massor av vårlökar under. Det ska bli så kul!
    Jag vågar inte riktigt ge några råd till din rabatt utan att veta vad det är för läge på rabatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Såklart skulle jag skrivit något om läget! Kommer här: Lätt lerjord, full sol och hyfsat skyddat. Sydvästläge. :)

      Radera
  8. Verkar som om du har en hel del spännande på gång! Jag är dessvärre inte rätt person att ge dig råd i frågan men det ska bli kul att se resultatet!
    Ha det fint!
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  9. Oj jag är alldeles för trött för att komma med förslag jag lovar att återkomma :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...