fredag 2 mars 2012

Mässrapport från Skånsk Trädgård

Jaha, då var jag hemkommen från mässan där jag hade en trevlig stund med min trädgårdsvän Johanna och hennes kolleger. Det fanns en hel del att se, men jag måste säga att jag ändå blev lite besviken. Det känns faktiskt som det var mer viltsalami, örtkryddor, förkläden och keramikfåglar än det var växter och bara ett par stycken av Skånes många fina plantskolor var på plats. Är det för att mässan ligger så tidigt på säsongen? Eller vill folk verkligen köpa chips och grytlappar samtidigt som de får trädgårdsinspiration? Jag skulle mycket hellre se ett större fokus på växter och planteringar, men det kanske bara är jag?

Några guldkorn lyckades jag ändå fånga i vimlet. Impectas monter gjorde ingen besviken, och det gick bara inte att gå därifrån tomhänt. Så gick det med det köpstoppet på fröer!


























Vackra buketter från några av Skånes främsta florister. Det här blev min favorit, så vårlikt och vackert med tulpaner och blommande kvistar.




























Jenny Strandhs Blomsterdesign hade skapat installationen nedan, som tilltalade mig med sina sirliga former och fina färger.




























 I Apotekarns trädgårds monter kunde man sniffa på härligt gulblommande mimosa.


 En av idéträdgårdarna, Kultivera mera. Läckert med golv av rödlök!


Och den här, Frökabinettet, hade skapats av Vi tre och trädgård. Här sitter globetrottern i skuggan av en maffig ormbunke och njuter av alla sina reseminnen.


Massor av fina saker fanns det förstås, som de här snygga stolarna. Men smakar det så kostar det och de här är definitivt inte i min prisklass.


Nej, jag slog till på några dahliaknölar istället för en betydligt billigare peng.


Och så köpte jag en lila sekatör! Förhoppningsvis syns den lite bättre än de svarta som jag tenderar att slänga i komposttunnan ihop med renset stup i kvarten. Ja, det var väl allt. Inte så jätteimponerad alltså, och glad att ha kommit hem lagom till solen kom fram. Nu drar jag ut i trädgården och fortsätter lägga stengång istället. Till sist ett  stort tack till Jens med bloggen Skogstorpet för biljetten som jag vann!

Ha en skön fredag!



16 kommentarer:

  1. Hmm, jo, jag har tyvärr noterat liknande trend på några mässor uppe i Stockholm också även om det fortfarande funnits mycket inspiration och växter. Jag hoppas ju så att säga att det inte blir värre!

    Ha en fin trädgårdshelg, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Kul med mässor! Själv ska jag till Örebro och trädgårdsmässan:)
    Klängliljan var fin och verkar enorm.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag blir oftast besviken på trädgårdsmässor så i år åker jag inte på någon. Jag har varit på flera mässor i både Stockholm och Malmö under de senaste 8-10 åren men de tär alltid samma besvikna känsla efteråt.

    Idag har jag varit och köpt penséer så här är det vår.

    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Förstår din besvikelse. Jag var inte helt överväldigad efter att jag varit där igår. Men visst fanns där trevliga ställen. Och ja, det där köpstoppet på fröer...
    //Ulrika

    SvaraRadera
  5. Tack för din mässrapport. Kul att få se alla bilder. Det är lätt att man blir besviken, jag har hört det titt som tätt även från Stockholm. Jag har inte varit på någon av dessa mässor, utan endast den på Liseberg. Men den är ju senare på säsongen.
    Så fint väder vi haft idag, lite kyligt dock, men inte har jag hunnit vara ute något alls... Det kom något som heter arbete ivägen:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jag blev också besviken på mässan, precis som du tyckte jag också det var för mycket annat konstigt och alldeles för lite trädgård, synd för man är ju väldigt trädgårdssugen nu! Det bästa var faktiskt att komma ut i solen efter besöket, med sina kassar...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Visst är det synd att många mässor innehåller en massa tingeltangel och inte sånt som hör ihop med trädgård!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  8. Oj, undrar om jag också blir besviken....ska dit imorgon.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Har inte hunnit läsa igenom ditt inlägg än. Ville kika förbi och gratulera till vinsten av den där växtlampan :-)

    SvaraRadera
  10. Jättefina bilder! En del mässbesök blir lätt en besvikelse, för lite blommor helt enkelt. Bilderna ger dock massor av inspiration. Jag längtar till min första mässa även om jag vet att det kanske inte blir det jag har tänkt. Men det är ett vårtecken :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Jag har ofta super höga förväntningar när jag ska på mässa och då är det hemskt irriterande om det är fullt med skräp som egentligen inte hör dit. Men det du visar ser i alla fall trevligt ut. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  12. Hej Hanna
    Tack för hjälpen på bloggen, guld värt för jag hittade hit!
    Förstår vad du menar med besvikelsen, förra året såg jag fram emot nordiska trädgårdars mässa men blev ganska besviken på själva utställningen. Hade inte besökt mässan på två år och såg verkligen fram emot det, tråkigt när det blir så där. Det som jag hade tur med var att träffa en massa människor från bloggvärlden och det var ju verkligen lyckat. Man kanske inte kan få allt?
    Solskenskramar / Bondis

    SvaraRadera
  13. Vi har planerat ett besök under dagen men dyker det upp något roligare så får nog mässan strykas. Jag tycker jag känner igen mig i dina tankar sen de två senaste åren, massor med krimskrams och den ena installationen mer vansinnig än den andra. Men sen finns de där små guldkornen....
    Kram

    SvaraRadera
  14. haha, dedär med köpstop på fröer e säkert världsomfattande bland trädgårdsmänniskor! Jag satte själv upp köpstop i slutet av januari men kommer likaväl hem med fröpåsar efter vaarje butiksbesök..Det går som inte att hålla sig och drömmarna är så stora!

    Ha en skön helg i solen!
    Sandra

    SvaraRadera
  15. Kan hålla med om att det är mycket kringprylar på trädgårdsmässorna, men jag tror man får dit mer folk med det. Gillar den oranga buketten med kvistar i och läckert med vedtraven bakom uteplatsen det ger myskänsla. Kram Katta

    SvaraRadera
  16. Ser ändå ut som du har hittat en del godbitar. Sekatören hade gärna fått flytta in här med! Älskar lila. :) Svårt det där med mässorna. Man har så höga förväntningar så ofta ramlar mässorna platt... Försöker ha lite lagom förväntningar till kommande mässor.
    Kram igen!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...