onsdag 14 mars 2012

Pimpa din pallkrage!

Det har väl knappast undgått någon av mina läsare att denna bloggerska är ett stort fan av pallkrageodling. Smidigt, lättskött, snyggt och prydligt tycker jag att det är och hittills har jag pallkragar på fem olika ställen i trädgården. Och  fler ska det bli, men det får ni se lite senare i vår. Så här års vill man ju bara igång att odla vårens första primörer, och jag har hittat de här två smarta produkterna som skulle kunna det göra det möjligt att få den där första späda salladen ännu tidigare.


Riktigt snygg är denna nya drivbänk från Nelson garden. Tillverkad i barrträ och isolerplast med reglerbar ventilationslucka. Den sätts fast ovanpå pallkragen med små plåtbleck och sen är det bara att köra igång. Pris ca 800 kr.


Hälften så dyrt men tyvärr dubbelt så fult är detta lilla växthus för pallkragar från Sneckenströms Ekohandel. Just den här modellen är i armerad plast för ökad stabilitet och ventileras genom öppningar med dragkedja. Pris ca 400 kr.

Nu är ju inte utseendet allt och båda verkar praktiska och funktionella. Men hur fungerar de i blåst? För oss i Skåne och andra svenska blåshål känns den frågan onekligen ganska viktig och det här tycks ju vara ganska lätta konstruktioner. Alternativet är såklart att själv bygga något liknande med ett gammalt fönster, men då har jag istället problemet med lekglada barn som far omkring och kan skada sig illa om glaset går sönder. Men jag ska absolut tänka vidare på saken, och tycker att det är en mycket tilltalande idé att skynda på och skydda grönsaksodlingarna på liknande sätt.

Annars finns ju den gamla goda drömmen om ett växthus, tro inte att jag har givit upp den tanken. Ja, kanske är det rentav något på gång på den fronten! Spännande fortsättning följer redan till helgen, tror jag minsann... ;)

Hoppas att morgonens moln snart far sin kos så att vi får tillbaka den goa solen. Ha en fin onsdag allesammans!

Kram från

11 kommentarer:

  1. Visst är pallkrageodlingar behändiga och roligt att det kommer produkter som passar till dessa. Själv har jag en genomskinlig plastskiva som jag använder som tak. Den är ca 30 cm större än pallkragen och när man sätter ner den/spänner den mot pallkragens insidor bildar den en båge. Att det är öppet på sidorna gör inte så mycket.
    Väldigt billigt!

    Solcellsslingan - jag tänker montera min solcellspanel uppe på loungetaket... den behöver ju inte stå på sitt spett i marken. Jag har ju ingen Tage men väl en Masai som kan hilla in sig i härligheten :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Jag är på pallkragejakt och kommer ihåg att du i ett gammalt inlägg tipsade om ett ställe i Malmö. Vilket är det? (Är alldeles för lat för att kolla själv)

    Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper mina på Malmöpall, http://malmopall.se/. Billigt & bra! Tror de kostar 70 kr styck eller nåt sånt. Ja, det finns alltid plats för några pallkragar till! :) Kram Hanna

      Radera
    2. Perfekt. Pil och pall(ar) är mitt nya mål :-)

      Kram

      Radera
  3. Själv har jag jagat gammeldags tyllgardiner för att göra en form av "växthus" till pallkragarna. Ett "växthus" som håller kålfjärilen från kålen helt enkelt. Men än så länge har jag bara hittat tyllgardiner med allt för stora håll... Jakten fortsätter alltså!

    SvaraRadera
  4. Snyggt men dock lite dyrt, jem & fix hade något liknande alternativ i sitt reklamblad för 195 kr jag vet dock inte hur kvalitén är. Eller om de passar på vanliga pallkragar tolkar reklamen som att man köper hela setet.

    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Jag håller tummarna för att du/ni får till ett växthus. Jag vet ju hur mycket glädje det ger mig.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med, är perfekta att odla i, mina första höll i 10 år!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. Pallkragefreak här med! Det är perfekt att odla i.
    Och växthus... Jag är också riktigt sugen nu. Tänkte föreslå en gemensam inspirationsrunda, men är visst för sent ute...
    Lycka till med växthusplanerna!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  8. Pallkragar är verkligen praktiska och perfekta för odling. Själv har jag ju min långa pilflätade variant av pallkrage :-) Skön höjd blir det dessutom.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...