måndag 12 mars 2012

Månadsbild mars


























Så var det dags för ny månadsbild igen. Vår trädgård just nu är verkligen ingen vacker syn, med den obefintliga gräsmattan och stora högar med jord, sten och grus. Men vi är i alla fall ordentligt igång med årets projekt!

Här ser ni den nya trädgårdsgången som binder samman trädgårdens främre och bakre del. Vi har också hunnit lägga gatsten som rabattkant runt nästan hela mittpartiet. Adjöss ful grön plastkant och annat provisoriskt! I helgen grävde vi ur för den andra stengången, som ska smyga sig in bakom fågelbogranen. När vi hade kört bort all jord och äntligen kunde börja skyffla i bärlagret insåg vi snart att gruset inte skulle räcka. Suck! Ja, så går det när man är noggrann och gräver lite djupare än vi hade räknat med från början.

När gången är klar ska vi bila bort den gamla dammen som ni ser konturerna av framför granen till höger i mitten av bilden. När vi flyttade in var den fylld av gammalt sumpigt vatten och mygglarver och hade passerat bäst före-datum för mycket länge sedan. Som ett provisorium fyllde vi den med jord och har haft någon slags stenparti däri som jag aldrig riktigt varit nöjd med. Nu tar vi bort den för gott och ytan kommer att ingå i den nya stora rabatten. Men en gång i tiden hade den tidigare ägaren faktiskt fiskar i den och kanske var den kvarterets stolthet? Ännu en del av den gamla rabattkanten har vi också grävt upp och jag har än en gång konstaterat att storgatsten är väldigt tunga... aj, ryggen!

Ja, så långt har vi kommit nu. När det är dags för nästa månadsbild hoppas jag att vi påbörjat den nya rabatten så att ni kan se vilken form den kommer få. Och att nästa foto skiftar lite mer i grönt - jag är så trött på att allt är så brunt och fult!

Nu ser det ut som morgonens gråa moln är på väg att spricka upp. Dags för det härliga vårvädret som utlovats kanske? Hoppas!

21 kommentarer:

  1. Det blir ju så bra, ser redan väldans bra ut! Men visst håller jag med dig - nu är vi trötta på olika bruna nyanser, vi vill ha grönt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket jobb! Men det ser bra ut.

    SvaraRadera
  3. Flitens lampa lyser!
    Fast var är solen, inte här och inte hos dig heller. Men att ni kommit igång så bra, det har inte jag, inte det minsta lilla. Ännu. Jag sitter och väntar på't.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fart ni har på! Önskar vi hade lite mera brunt och lite mindre vitt så vi också kunde sätta igång med vårens bravader i trädgården! Jag längtar såå tills all snö e borta..fast de e ca 50cm ihopsjunken stenhård snö kvar här ännu, blä.. får väl vänta lite till säkert..

    ps. Solen e här ;)

    Ha en skön måndag!
    Kram, Sandra

    SvaraRadera
  5. Du, det där kommer att bli så fint så! Vem har INTE högar både här och där?

    SvaraRadera
  6. Ser härligt ut, kommer att bli kanonbra!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. Man ser verkligen hur formen kommer att bli och att starten är kanon. Ni är så duktiga! Längtar också efter grönt... men nu börjar snön försvinna från tomten så snart kan grönskan komma.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Så fint det blir. Det blev väldigt bra med nya gången och man ser ju den rundade formen redan nu. Du har kommit igång med ditt trädgårderande ordentligt minsann. Härligt.

    Här strålar solen och jag har tagit fram två utestolar och tänker sätta mig i värmen mot husväggen och njuta av mitt the och snegla lite grann på mina nyköpta penséer som känns härligt våriga just nu.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  9. Vad är det för kantväxt du har i rabatten under det vänstra äppelträdet? Det såg ju ut som det var nåt i färg! :-) Härligt att trädgårdssäsongen är igång! Inte kul att börja med bar jord, men extra mycket förändring har ni att se fram emot vartefter säsongen lider! Fina former i trädgården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skuggröna, och den är mycket riktigt vintergrön. Lite kinkig i starten var den hos mig, och den tål absolut inte torka, men när den väl etablerat sig så! Tyvärr gillar kaninerna rötterna på den, men eftersom det varit en mild vinter har de fått vara någorlunda ifred. Bra växt som rekommenderas!

      Radera
  10. Du har verkligen kommit igång och grejar och gräver och har dig:)). Så roligt att läsa. Det blir så fint. Håller med dig om att det är mycket brunt, lite trist men det gröna är på gång nu..snart.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Ja, her var det full vår! Artig å ta bilder av hagen, så ser man hvor fort den forandrer seg når vinteren forsvinner!

    SvaraRadera
  12. Det var så härligt att se att ni har likadan gräsmatta som vi just nu.
    Nej det är ingen vacker syn i trädgården just men det är ändå underbart att vara där, eller hur?
    Vad kul och se helheten i trädgården.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Snyggt med gången. Jättekul att se hela trädgården. Ni är så flitiga! Och fint blir det. Ni, liksom vi, kör på en rund form på gräsmattan, ser jag. Tydliga former som jag gillar.

    Så spännande att följa!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  14. Har du fått din lampa ännu?
    /Tor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tor! Ja, det har jag - tack så hemskt mycket! Jag har inte hunnit hänga upp den ännu dock, så snart jag har gjort det kommer jag att skriva om den. Men jag saknar en bruksanvisning, med avstånd till växter osv. Finns det en sådan får du gärna maila den! :)

      Radera
    2. Hej Hanna!
      Bra att den kommit fram. Du kan kolla lite i vår FFF ("frekvent frågade frågor") på hemsidan, där står nog nåt om det. Men jag anser att man hänger så nära det man vill belysa som möjligt.
      Ska dock tänka på att göra en bruksanvisning!
      /T

      Radera
  15. Jag är så imponerad över er som kommit i gång så mycket redan. Jag vill också!
    Jag följer dina månadsbilder med spänning.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Vad roligt det är, och kommer att bli, att följa din trädgård! Man ser också väldigt bra på de bilderna du tar. Älskar före och efterbilder så jag kikar in ofta!

    kram louise

    SvaraRadera
  17. Den här tiden på året är trädgården oftast inte särskilt vacker men jag tycker eran är riktigt fin.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  18. spännande att se hur det kommer att bli!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...