onsdag 7 mars 2012

Jag är en av årets trädgårdsspanare!

Igår fick jag ett roligt mail från Riksförbundet Svensk Trädgård, där jag är medlem och säkert många av er läsare också. För en tid sedan efterlyste de nya trädgårdsspanare, ni vet de har ju varje år en ny trädgårdsprodukt som ska testas. Jag trodde inte att jag skulle ha en chans i år eftersom jag var med förra året och dessutom kapitalt misslyckades med mitt uppdrag den gången, men jag blev ändå en av de 30 utvalda. Så roligt!

I år ska vi testa att köpa plantor via nätet. Testarna ska tillsammans beställa småplantor av sommarblommor från sex olika företag nu under våren för att dels se hur beställningen fungerar och om leveransen håller vad den lovar, och dels under sommaren se hur resultatet av odlingen blir. Slutrapporten lämnas i början av september och undersökningen görs i samarbete med konsumenttidskriften Råd & Rön och Fritidsodlingens Riksorganisation (den sista visste jag i ärlighetens namn inte ens om att den fanns).

Fuchsia 'Holly Beauty'. Bild lånad från Botaniska Världen.

Så nu ska jag snart beställa pelargoner, fuchsia och Flitig Lisa från Botaniska Världen, som är det företag jag fått tilldelat mig. Har aldrig haft vare sig fuchsior eller Flitig Lisa, så det blir en utmaning i sig. Är egentligen inte så förtjust i någon av dessa blommor, men vadå, nu har jag ju chansen att testa mina fuchsia-aversioner i verkligheten. Jag lovar att ni ska få följa mitt lilla utvärderingsprojekt här på bloggen också!

Läsa mer om undersökningen och hur man blir trädgårdsspanare kan ni göra hos Riksförbundet Svensk Trädgård. Och är ni inte medlemmar där redan kan jag bara rekommendera er att bli det. Bara medlemstidningen Hemträdgården är värd medlemsavgiften, faktaspäckad och härligt nördig som den är. Och så får man fina medlemsrabatter på plantskolor, erbjudanden om kurser, tillgång till rådgivning mm, mm. Bara bra, alltså.

Just det... ni kanske undrar över fjolårets fiasko? Jo, förra året skulle vi testa så kallade frömattor. Vi som deltog fick var och en två mattor, som bestod av någon slags plastat papper med frön emellan. Dessa skulle läggas ut direkt på jorden och hållas fast av små plastankare, vattnas noga och sedan skulle man snabbt kunna skörda  sin sallad eller grönsaker. Man kan säga att det gick rätt dåligt. Ja, det gick faktiskt inte alls! Det var helt omöjligt att få den nedrans mattan att inte släppa i vinden, den torkade ut jättefort och de enstaka frön som grodde tog sig inte igenom plasten. En riktigt dålig produkt alltså, men nybörjare som jag är trodde jag såklart att det berodde på mina kassa odlartalanger när resultatet fullständigt uteblev. Desto större lättnad när jag läste den här slututvärderingen av projektet, som visade att i stort sett alla medverkande hade fått samma icke-skörd som jag. Och det lilla trädgårdssjälvförtroendet steg en aning igen... På bilden nedan ser ni hur bra det växer utanför frömattan! :) Nu finns det ju frömattor som man ska täcka med ett tunt lager jord också, och utan att ha någon erfarenhet av dem borde det fungera bättre. Man slipper i alla fall jaga mattan när den fladdrar fritt i vinden...

Bild lånad från Riksförbundet Svensk Trädgård.
Hälsningar från er egen Trädgårdsspanare

9 kommentarer:

  1. Vad spännande att vara trädgårdsspanare! Kul att prova något nytt, och så gör man ju en insats för alla andra trädgårdsmänniskor. Nu vet vi till exempel att det inte är någon större idé att investera i frömattor! Hoppas att årets spaning blir lite roligare än ett misslyckat fröprojekt!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det låter! Varken fuchsia eller flitiga lisa tillhör mina favoriter. Ska ändå bli kul att följa ditt uppdrag.
    Ha det fint!

    Anna

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Jag läste om det och tänkte att lät kul, så det ska bli jättekul att följa din spaning! Jag hittade jättefina fuchsior förra året, de hade så fina färger och passade perfekt i min plantering på uppfarten. Köpte dem, planterade och såg dem uppätna av rådjuren...
    Hoppas du har större lycka med dina!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Grattis! Jag har precis blivit medlem och tycker tidningen är jättebra. Läste utvärderingen om frömattan, snacka om dagsslända. Det ska bli jätteroligt att följa ditt projekt i år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Det låter jättespännande att vara trädgårdsspanare! NU har jag också blivit medlem, att jag har missat det?

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Men vad kul! Grattis. Jag är inte medlem där ännu, men det borde jag ju vara:)).
    Ska bli roligt att se hur det går i ditt Trädgårdsspanande. Jag gillar alla växter du ska beställa:)).
    Lycka till!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vad roligt, grattis! Där är jag inte medlem, hur jag nu kunnat missa det! Det måste genast åtgärdas :-). Det ska bli roligt att följa ditt projekt!

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  8. Så kul.....ska bli kul att få följa på vägen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Kul att få bidra till forskningen! Igår när jag googlade potatisbladmögel hamnade jag faktiskt på spaningen från förrförra året (tror jag det var) då dom provodlade potatis på olika sätt. Bra grej, jag borde ha skrivit om det också i mitt blogginlägg, men det föll bort!

    http://lindastradgard.blogspot.com/2012/03/alskade-potatis-och-kara-tomater.html

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...