torsdag 8 mars 2012

Vitaminer i vas

Jaha, så blev det bakslag på våren. Inget sensationellt direkt så här års men ändå, på något sätt blir man alltid lika besviken när det plötsligt snöar igen just när man börjat känna riktiga vårkänslor, spanat på tunnare jackor och druckit första kaffet utomhus. Snö i morse, slask på trappan, gråa himlar och en färglös gråvit utsikt. Suck!

Roade mig med kameran här inne en stund istället, och försökte föreviga mina blommor. Hade faktiskt det som nån slags nyårslöfte till mig själv i år, att se till att det alltid finns färska blommor inne. Det gör så mycket för ett rum tycker jag. För att inte tala om vad det gör för humöret... Så här års är det ju så ljuvligt att kunna ta in en liten bit av våren.



Första buketten av snödroppar och vintergäck plockade min dotter till sin mamma, som blev så glad, så glad.























Tulpanerna fick mamman av sig själv, för det tyckte hon att hon var värd! Jag har märkt att jag har en stark längtan efter färg just nu. Länge har vita tulpaner varit min favorit och jag har tyckt bäst om dem i eget sällskap. Men nu blandar jag dem gärna med någon stark och härlig färg och den här gången fick det bli varmaste orange. Kanske är det inte så konstigt, vintern har varit lång och trist och grå och jag har varit tröttare än någonsin tidigare. Men nu börjar jag precis som våren att vakna till liv igen, trots ett och annat bakslag. Och bara att titta på den här härliga buketten gör mig genast lite piggare!













































Färgen flödar även i fönsterkarmen, där en härligt sammetsröd pelargon funnit sin plats. Den är helt oemotståndlig i all sin mörka skönhet. Är framme och pillar på den flera gånger varje dag, kan bara inte låta bli. Åh, den där ljuvliga pelargondoften som är så mycket sommar... Hoppas denna snygging ska hänga med mig ut så småningom.

Ja, det är kul att leka inredningsfotograf för en stund. Fast en proffsfotograf hade nog gått ut och sparkat undan Tages illgröna fotboll som ligger där i bakgrunden på bilden ovan som en överdimensionerad ärta... Fast bilden blir mycket roligare och mänskligare med fotboll än utan, eller hur?

På eftermiddagen kom våren tillbaka, snön försvann lika fort som den försvann, kaffet kunde åter drickas ute och den iskalla vinden verkar ha blåst förbi för den här gången. Imorgon fortsätter vi gräva, så förhoppningsvis var detta de sista inomhusbilder ni kommer att få från mig på mycket, mycket länge!

10 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk pelargon, vilken färg! Förstår att du är förtjust i den. Tycker det låter som en strålande idé att strunta i risker för mögel och annat utan kör på... Fram för mer odling!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej, har nyligen upptäckt din blogg, och gillar den skarpt! Håller med om att färska blommor gör underverk i ett hem. Tänk när man har städat och sen kan gå ut i trädgården och hämta blommor, vilken belöning!
    Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken söt snödroppsbukett! Och kvistar har jag helt missat ta in...Så mycket vår i dina bilder.
    Hoppas du känner dig piggare snart.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Fina glada blommor du har där inne! Ett bra nyårslöfte tycker jag... imorgon ska jag också köpa nya tulpaner. Vill ha såna där papegojaktiga i rött... tror jag.

    Eftermiddagen var ju riktigt skön idag och det ska bli lite varmare nu till helgen - bra för mina vantar börjar bli ganska utslitna och jag tänker INTE köpa nya innan nästa vinter. Nä nu får det allt vara vår.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt att ta in lite vår i form av kvistar och blommor :) Längtar till helgen då det blir trädgårdstid och växthustid :)
    Jo, jag läste din undran om växthus mot vägg som jag har, även kallad vinkast. Jag köpte det lilla för vi har så liten gräsmatta och jag valde kanalplast för då får jag insynsskydd! Bor så tätt mot grannen så de ser allt jag gör, men inte i växthuset ;) Lite avskildhet får man ju ha. Vi har hyresgäster som har små barn och jag vill inte ha krossat glas, därav plast. Plasten gör att du slipper ha skuggardiner, förutom vid utställning av inomhussådder, de skall ju alltid skyddas. Lite alger kommer man nog inte ifrån men om man städar vår och höst med mögeltvätt, kan man hålla undan rätt bra, och städa växthus gör man ju alltid för att få bort ohyra.

    Vi ställde växthuset, http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=770&ArtID=35234&page=1,
    på två rader hög leckablock för att få det så högt som möjligt, dels är vi långa men också att ju högre det är, desto mer cirkulerar luften under varm sommar. Jag har en odlingsbädd på den sluttande sidan, alltså inte mot husväggen. Bra på sitt sätt för rötterna når ju den riktiga jorden, får lite extra väta och sådderna torkar inte ut lika lätt som när man odlar i stora krukor. Jag har vinstockar jag toppar rejält, annars tar de överhand totalt. sedan odlar jag oftast tomat, gurka, basilika i kruka (vill ju ha vindstilla) och tidig sallad, pelargoner och sådder och sticklingar.
    Det växthuset du tittat på är lika högt och långt som mitt, men mitt är bredare och hade jag varit du, skulle jag valt så brett det går, du vill säkert få plats med en stol, utan att sitta med näsan mot väggen :) Rita upp det på gräsmattan och placera ut en stol och krukor och sådant du vill ha, och jämför stolarna. Autom öppnare är ett måste. Hyllkonsoller är bra men hyllor kan du göra själv av trä eller metall, eller galler.
    Berätta när du bestämt dig och hör av dig om du har fler frågor. Växthus är det bästa jag köpt, även om det är ett "litet", så är det bättre än inget alls och efter mina förutsättningar :) Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Inte kul med bakslag men det brukar gå fort över.

    Visst är det så man får göra, man får fota inomhus istället.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Färska blommor gör verkligen otroligt mycket för trivseln hemma. Just nu gapar det tomt hemma på Höjden. Jag slängde de sista fotomodellerna från den färgglada veckan idag och T fick ett litet utbrott när han såg de slängda orangea gerberorna. Men efter att jag lovat att det ska köpas nya blommor efter vår Stockholmstur så sken han upp igen.

    Kram från Åsa

    SvaraRadera
  8. I detta hus finns också alltid färska snittblommor och än det tulpantider!
    Jag har också alltid köpt vita tidigare, men den senaste var faktiskt en i blandfärger och jag har också haft rosa tulpaner. Jag köper gärna vita liljor också, gillar den starka friska doften av dem! Och Ranunkel...
    De kostar en del så de har jag inte köpt särskilt många gånger.
    Någon sa att vi ska få snö imorgon. Gillar inte!

    Ha det fint!

    Lena

    SvaraRadera
  9. I love the flower arrangements. So Lovely! I enjoy cutting flowers from my garden for arrangements. Fresh flowers do brighten a room or a dining room table.

    SvaraRadera
  10. Men du har ju ändå fått lite vår i form av vintergäck och snödroppar. Här biter sig kylan fast än... Snart så!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...