lördag 17 mars 2012

Ett flak kommer lastat...

...med drömmar!


Detta ser kanske inte mycket ut för världen, men här på flaket ligger delarna till det som ska bli mitt lilla vägg-växthus. Det är alltså helgens nytillskott, som jag hintade om igår!

Jag har ju funderat och velat, tvekat och funderat igen. Till sist var jag inne på att jag nog ändå skulle vänta. Vi har ju så mycket annat på gång i trädgården i sommar, med den nya uteplatsen vi ska bygga och allt. Och det är trots allt rätt dyrt, den modellen jag helst ville ha gick på nästan tio tusen. Men ibland vill slumpen helt klart ha ett finger med i spelet. Eller var det ödet? Helt plötsligt dyker i alla fall en av de modeller jag kikat på upp på Blocket, helt nytt och endast delvis monterat. Säljaren skulle flytta och fick ändra sina växthusplaner. Och jag får istället påbörja mina, betydligt tidigare och dessutom väsentligt billigare än jag räknat med!

Så här ser det ut. Inte den snyggaste modellen, men förhoppningsvis funktionellt och dessutom med exakt rätt mått för min lilla hörna. Vi ska måla husgrunden först, så det dröjer lite innan vi kan montera det. Min första tomatodling därinne får nog således ske med färdigköpta plantor. Men vad gör väl det?


Fattar ni - jag har ett växthus! Ett alldeles eget! Nu kan fantiserandet ta fart på allvar... Egenodlade tomater till sommarens sallader, en skyddad plats för mina små frösådda plantor, vinterförvaring till oliv och fikon. Kanske en gurka eller två?

Jag är så himla glad!

20 kommentarer:

  1. Grattis!!! Ja, ibland ska man ha tur och flax...

    Kram

    SvaraRadera
  2. ...och vilka härliga drömmar. Ditt fynd har fått mina egna växthusdrömmar att vakna till liv igen. Jag tror att ett liknande skulle kunna passa på vår gavel och eftersom det inte är i glas skulle det kunna fungera även om platsen är i skottgluggen för barnens bollekar. Vågar jag hoppas på samma Blockettur som du???

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Hurra för växthuset!! Ser fram emot att få smaka dina egenodlade tomater!
    Kram N

    SvaraRadera
  4. Jippi, så härligt, grattis! Det är till ha tur som en tokig!
    Sade hon avundsjukt...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag kan absolut känna din glädje! Det gör inget att det är litet du kommer att ha hur många underbara stunder som helst där. Det är bättre att ha ett litet än inget alls. Jag hade mitt lilla på 5 kvm i 10 år och jag tyckte så mycket om det.

    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Grattis, va kul! Det där kommer göra stor skillnad för värmekrävande växter!! Grattis igen :-)

    SvaraRadera
  7. Grattis! Vad glad jag blir för din skull! Så roligt att få det man önskar sådär helt plötsligt. Det ska bli intressant att följa ditt odlande där.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Avundsjuk, jag blir så avundsjuk! :-) Nej, jag blir bara glad för din skull, grattis. Det måste kännas underbart! Längtar tills vi kan gå vidare i våra planer med orangeri.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Grattis, grattis! Det var meningen att du skulle ha ett växthus just nu.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  10. Åååå...härligt.Grattis.
    Kommer att bli härligt med både gurka och tomater...
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Grattis Hanna! Lycka nu till med ditt nya växthus. Ser fram emot att få följa hur det går...
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Men så himla kul med växthus! Ett sådant har jag också tittat på så nu blir jag lite avundsjuk ;-)

    SvaraRadera
  13. Tillykke Hanna........det bliver super godt. Glæder mig til at følge med i de mange glæder det vil give dig i tiden frem over :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  14. Vad kul!
    Du verkar vara en riktig turgumma just nu!
    Lycka till med växthuset! Jag gissar att grunden kommer att bli målad i expressfart nu!?!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  15. Grattis! :o) Du kommer att ha mycket roligt där, storleken spelar mindre roll egentligen!

    Kramar
    PS: Tack för din fina kommentar inne hos mig!

    SvaraRadera
  16. Stort grattis!
    Vilken lycka, det var helt enkelt din tur nu :)
    Vad spännande att få se hur det kommer se ut hos dig sen, jo, det är jättefint!
    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  17. Grattis till växthuset! Förstår att du är glad. Minns hur det kändes när vi skaffade vårt. Lycka till med odlingarna!

    /Mia

    SvaraRadera
  18. Vi har ett växthus där vi kombinerar mys med odling. (Min man har dessutom odlingslotter). Vi har odlat tomater ett par säsonger nu och har lite erfarenhet att dela med oss av. Vet inte om du odlat förr så du redan vet.....men första året gjorde vi misstaget att ha FÖR VARMT där inne, vi har automatiska takluckor som öppnas, och det innebär mögel på tomaterna. Öppen dörr är en förutsättning har vi märkt. Sen skriver du om vinterförvaring av växter. Jag vet inte om du har särskild isolering/värme men annars blir det lika kallt därinne som ute. Jag har foto av vårt lilla paradis på min blogg och kommer att skriva om växthuset när vi startar säsongen på riktigt. Nu väntar vi bara på tulpanlökarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maj för dina tips som jag blir glad för, nybörjare som jag är! Det ska bli kul att följa dig i ditt växthus! Kram Hanna

      Radera
  19. Det ser riktigt bra ut. Ser fram emot uppdateringar från odlingen framöver.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...