tisdag 6 mars 2012

En pärla i bokhyllan

Någon sa en gång till mig att en faktabok aldrig kan bli samma läsupplevelse som en roman. Jag håller inte med! När jag råkar på en trädgårdsbok med vackra bilder och ord kan det absolut ge mig samma njutning som när jag grottar ner mig i en riktigt välskriven skönlitterär text. Och jag tycker verkligen det är en konst att skriva om komplicerade saker på ett lättfattligt sätt, likaväl som det kan vara det att skriva poesi.

Idag har jag haft en riktig högtidsstund i soffhörnet med den här underbara boken, Nya Trädgårdens rum av Christel Kvant och Heidi Palmgren. Den  kom ut första gången 1999 och i denna reviderade upplaga 2008.


Hur har jag kunnat missa denna pärla så länge? Jag som är stamkund på Löddeköpinge plantskola och allt, som ju grundades av Heidi Palmgren. Minst ett par gånger per säsong vill jag dit och uppleva alla vackra kompositioner och rumsliga lösningar som ger så mycket inspiration. Nu längtar jag dit mer än någonsin!

I boken får man lära känna Heidis tankegångar kring trädgårdens golv, tak och väggar och om hur viktig ramen är. Christel Kvant skriver så lustfyllt och roligt om hur de två författarna smågnabbas lite om vilka växter som ska med på favoritlistan, och om deras meningsskiljaktigheter som visar sig inte vara så skilda när allt kommer till kritan. Boken har också med många ritningar från Heidis olika uppdrag som trädgårdsarkitekt, som bidrar till förståelsen kring hennes tänk.

Jag som står i valet och kvalet om vår nya lilla uteplats ska vara grustäckt eller stenlagd, men där det ändå lutar åt grus för att det knastrar så härligt, blir fast i mitt beslut när jag läser rader som dessa: "Och så är det ljudet. Ljudet när man räfsar. Ett ljud som hör söndagsförmiddagen till". Åh, det är så fint skrivet och så himla inspirerande!

Och så alla växttips, och förslag på samplanteringar. Här är några som jag absolut vill ha någonstans i min trädgård någon gång:

  • Vit solhatt och kopparstarr
  • Vitt löjtnantshjärta och den mörka tulpanen 'Queen of night'
  • Gillenia mot mörkgrön fond (kommer att bli så fin framför min fågelbogran!)
  • Kantnepeta och vita rosor

Boken avslutas med en del som går igenom hur trädgårdens struktur fungerar under olika årstider. Glädjen över den första vårens ankomst uttrycks så här: "Träd och buskar som stått nakna klär under loppet av en vecka in trädgården i grönt. Vinterns hårda akustik blir mjuk, som när man hänger upp gardiner i ett kalt rum". Så träffsäkert beskrivet med så vackra ord, och jag mysryser i mitt soffhörn.

Den här  boken räknas som en klassiker bland trädgårdsböcker, och jag förstår verkligen varför. Idag har jag drömt mig bort medan jag har bläddrat, suckat över de vackra bilderna och samtidigt lärt mig massor. Den får från och med nu en given plats bland mina favoriter i trädgårdshyllan och jag kommer att återvända till den igen och igen. Vilken trädgårdsbok gillar du bäst?

Förresten, nu är det bara en dryg vecka kvar till Löddeköpinge plantskola slår upp dörrarna för säsongen. Hurra!

12 kommentarer:

  1. Det låter som en bra bok! Håller med dig om att böcker med vackra trädgårdsbilder går att läsa om och om : )
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Tack för boktipset!
    Måste nog ta mig ner till bibblan på byn och botanisera lite på deras trädgårdshylla.
    Eller kanske rentav besöka bokhandeln på min jobbort och shoppa lite.

    Ha en fin tisdagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Åh, det låter som en underbar bok!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är en av mina favoritböcker i trädgårdshyllan. Har läst den flera gånger och njuter så av både ord och bild. Den är verkligen inspirerande. Tror jag måste ta en kik i den snart igen. Kanske nu redan tillsammans med resterna av kvällens pannkaksmiddag. Så får det bli.

    Kram åsa

    SvaraRadera
  5. Oh Hanna! I believe you have found a truly delightful book. I know exactly how you feel. I have several books I read again and again for inspiration. Recently, I reread Front Yard Gardens by Liz Primeau. I have been gardening in the front of my house for about 18 have years. Most Americans have a lawn, shrubs and trees in the front of their house, but no garden. I enjoyed this book, because the author describes many styles of front yard gardens and of course there are beautiful pictures. I must thank you again for telling us about Alys Flower. I just love her! I have been watching her on You Tube. Here is one I enjoyed yesterday: http://www.youtube.com/watch?v=QPe8ZUIqmpw I can remember when my children were in nursery school. It is a good day when school starts!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med! Har flera av hennes böcker och tittade senast igår på nätet, på hennes nya bok "personliga radhusträdgårdar" och ångrar lite nu att jag inte köpte den...... Så många kloka tips! Borde läst boken innan jag började trädgårderera :)

    SvaraRadera
  7. Den boken har jag missat helt, tack för att du uppmärksammade den. Jaaa, vit solhatt och kopparstarr är en favoritkombination som måste förverkligas snarast:)).
    Ha det bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Håller med dig den boken är helt underbar. Jag längtar också till dom öppnatr och funderar nästan på om jag ska stå och vänta utanför den dagen för jag längtar....det är verkligen ett ställe som är fullt med inspiration.
    Nu ska jag leta upp min bok och läsa igen för det är ett tag sedan.

    kram Anna

    SvaraRadera
  9. Tack för ett fint boktips! Den boken har jag inte, men jag tror att jag har lånat den på biblioteket. Kanske ska låna den igen... ;-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Oj, det låter alldeles underbart med växtförslagen! Nästan så det vattnas i munnen :-) Låter som en riktigt härlig bok också, och jag som hela tiden tror att jag köpt alla trädgårdsböcker jag behöver :-D Tack för tipset!

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  11. Det där är min favvobok också. Har lånat den på biblioteket ett antal gånger, men det är nog dax att köpa den.

    Ha det bra//Laila

    SvaraRadera
  12. Det är min favoritbok också! Den fick till och med följa med till fjällen förra veckan. :-)

    En annan favorit är "Claras Trädgård". Jag skrattar så jag gråter när jag läser den. Man känner igen sig i galenskapen.

    /Mia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...