torsdag 22 mars 2012

Då var det dags igen

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Man har alltid plats för några fler pallkragar! Och idag var det alltså dags för årets första nytillskott. I det härliga vädret drog jag fram färgen som jag köpte för ett tag sen och målade de fyra kragar som legat på vänt sedan i höstas. I dessa ska det växa sommarblommor vid den nya uteplatsen så småningom.


Den här gången målade jag dem med täckande fasadfärg, eftersom de hade tryckta loggor på sidorna som jag ville måla över.


Nästan klart med första lagret på alla, gillar den ljusgrå färgen. 

 I vårsolens glans gick det ju inte att sitta still så jag passade också på att ge mig på det hemliga trädäcket med såpa och skurborste. Doften av såpa och strålande sol, då mår man bra som Ernst skulle ha sagt. :) Hemliga trädäcket kallas så för att det ligger på baksidan av huset och är nästan helt fritt från insyn.

 Man kan förresten odla vad som helst i pallkragar, inte bara grönsaker. Här är en av dem jag har perenner i, där jag även petat ner vårlökar. Hoppas mina vita tulpaner på väg upp vill blomma lika fint i år som de gjorde i fjol.

Dahliaknölarna jag köpte på mässan för några veckor sedan har fått sin plats i en av de nya gummikrukorna. Jag har nog förvarat dem lite för varmt, för en av dem hade redan grott. Ser ni den lilla ljusgröna pricken i krukan?

När vårvärmen kommer på allvar kan man nästan se hur det gror och spirar överallt. Fortsätter det så här kan vi nog skörda första gräslöken inom en mycket snar framtid!


Och vi kämpar på med den andra trädgårdsgången. I år har maken och jag tillsammans bestämt att verkligen försöka låta bli att ha sjutton projekt igång samtidigt. Därför blir det inget växthus innan gången är klar... och eftersom det är maken som lägger sten kan ni ju gissa hur mycket jag tjatar på honom? Varför lägger jag den då inte själv, undrar ni kanske? Nu råkar jag vara gift med en matematiker som dessutom är perfektionist, så nej, jag tror inte det...

Jag förverkligar andra idéer så länge, sånt som inte kräver mätande och ritning. Som här, jag har hängt upp vackra flintstenar med naturliga hål i som vi samlade på stranden i Smygehuk i somras. Gissa om barnen tyckte det var kul att trä i ståltråd och göra krokar!

Svårt att ta en bild som gör denna lilla steninstallation rättvisa. Det blev faktiskt riktigt fint även om det inte ser mycket ut på bilden.

Ja, det har varit en produktiv eftermiddag i trädgården, och nu blir ju eftermiddagarna bara längre = fler ljusa timmar att ägna sig åt sitt favoritnörderi. Underbart! Fyra fjärilar och ett gäng nyckelpigor har jag också träffat idag, men de hade inte tid att ställa upp på bild. Myrorna har också vaknat, men de hade också fullt upp med vårflytten.

Nu stundar snart helgen, gången ska läggas färdig och den gamla gjutna dammen ska hackas loss och forslas bort. Ingen rast och ingen ro, precis som det ska vara när trägårdssäsongen just har börjat!

Kram från

8 kommentarer:

  1. Vad härligt ni ser ut att ha det där i Tages Trädgård. Jag blev supersugen på att köpa gummikrukor på Rusta efter ditt förra inlägg och efter den där bilden är lusten inte mindre.
    Riktigt snygga blev de, dina pallkragar!
    Ha det gott!

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken trädgårdsdag du haft - så härligt. Finfina pallkragar!

    Hihihi, jag fnissar när jag läser om era gångar. Jag är då gift med en ingenjör med matte som specialitet och vet precis vad du pratar om - jag lägger heller inga gångar...

    Kram/Maria

    SvaraRadera
  3. Måste också köpa fler pallkragar snart men känner jag mig rätt så står jag där med andan i halsen när det är dags att så! ;o) Dina blir jättefina ju!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Du har mycket att stå i och fint blir det. Det där med att inte påbörja projekt exakt överallt i trädgården tycker jag låter klokt. Bättre att få klart en del så man ser resultatet innan man drar igång med nästa. Dessutom måste man ju ha någonstans i trädgården som är OK och trivsam...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj, hos er är det full fart!
    Kan bara hålla med om pallkragens förträfflighet, - är själv sugen på några fler i år.
    Måste bara fundera ut var jag ska ha dem.
    Önskar dig en fin start på helgen!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. När jag ser dina bilder känner jag att det varit alldeles för lite trädgårdstid under veckan. Kom på att jag inte ens vattnat i Lugnet sen i helgen. Idag blev det gjort och allt utom en blomma mådde bra.


    Kram!

    SvaraRadera
  7. Så mycket snyggt ni har gjort redan. Ska bli så roligt att se hur det blir när gången är färdig och pallkragarna är på plats. Armeringsmattan är så vacker, blir alldeles inspirerad.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Ja pallkragar det gillar jag med, har beställt fyra av min bror som fixar och dom ska genast få bli svarta när dom levereras. Jag fundera på att sätta amerikanska blåbär men har inte bestäm mig än.

    Det är härligt med alla projekten men jag håller med att det är bra att hålla sig till ett i taget och vänta med det andra och det är oftast helt rätt för man kommer på mer under vägen...

    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...