torsdag 1 mars 2012

Coolaste Alys!

Var det någon mer än jag som såg premiären av SVT:s nya trädgårdsserie Den njutbara trädgården igår? Programledaren Alys Fowler är en skön typ som bestämmer sig för att bli självförsörjande på grönsaker och ägg i sin lilla (med betoning på lilla) typiskt engelska radhusträdgård i Birmingham. Grönsaksodlingarna och hönsen tar mycket plats men ändå vill hon att hennes trädgård ska vara vacker, och blandar därför nyttoväxter och blommor hej vilt. För att ta ett exempel låter hon rosor agera växtstöd åt bönor. Åh, jag gillar det! Det kände så befriande att se hennes högst personliga mix som fungerar hur bra som helst trots att det är "fel" i mångas ögon. Det är klart att det ska kunna vara vackert och funktionellt på samma gång, jag tycker ofta det glöms bort när det handlar om grönsaksodling. Ett kul och galet inspirerande program som rekommenderas å det varmaste!


Det komiska är att idag fick mina egna trädgårdsäventyr en direkt koppling till vad Alys sysslade med i gårdagens avsnitt. Hon flätade jättefina växtstöd av pil som hon fick som gratis från en park i närheten, där de just hade beskurit pilträden. Tro det eller ej, men just idag var det tydligen vårbeskärningsdags på skolgården tvärsöver gatan där vi bor, och plötsligt låg där stora högar av avklippta pilgrenar. 


Jag var inte sen att kila över och fråga om jag fick ta lite kvistar, och det gick bra. Snabbt tillbaka efter skottkärran och klippa loss, medan skolbarnen storögt tittade på och undrade vad den konstiga tanten hade för sig...

Sådärja! Undrar om jag ska lyckas få denna härva att förvandlas till något som är lika hippie chict som Alys alster? Tror tyvärr att mina kvistar är lite korta, de årsskott som de använde i programmet var nog längre. Men testa ska jag i alla fall göra!

Tycker du att namnet Alys Fowler verkar bekant så är hon också författare till den fina boken Slow Gardening som kom på svenska 2010. Underubriken är "Lustfyllda projekt för den medvetna odlaren" och innehåller en massa tips för den som vill lära sig mer om att göra miljömedvetna val i trädgården, spara pengar och ta sig tiden att njuta av egenodlade grönsaker och blommor.

Ja, Alys är min nya idol och jag längtar redan till nästa avsnitt. Då ska det handla om tomater!

Förresten, gissa vem som hade turen att vinna en biljett till Skånsk trädgård hos Jens med fina bloggen Skogstorpet? Årets första trädgårdsmässa, och jag är bjuden! :)

7 kommentarer:

  1. Jag ska kolla in programmet nu ikväll. Det verkar ju lovande må jag säga efter din recension.

    Lycka till med pilepysslet "tanten" ;-) Du gjorde rätt som "pilade" över gatan. Du kan ju inte mer än att prova. Annars kanske de kan bli bra grillpinnar eller nåt. Kanske svärd, eller en flätad sommarstuga för små dockor, ett flätat garage....du har oändliga möjligheter.

    Ha det så trevligt på mässan i morgon.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag missade programmet, tack för påminnelsen. Får kolla på Play i helgen. Verkar ju jättebra.
    Grattis till vinsten och pilkvistarna:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Jag håller verkligen med! Det var ett toppenprogram! Jag såg att jag hade missat några inlägg hos dig och har läst ikapp. Skönt, Hanna, att du är klok och säger ifrån itid när det snurrar för fort. Jag hann själv inte med det och det är en lång väg tillbaka. Jag kan garantera att du kommer att ha både hjälp och glädje av trädgården medan du tar dig tillbaka till livet. Massa varma kramar från mig!

    SvaraRadera
  4. Nej, det missade jag! Jag har boken och skulle jättegärna kolla henne "live"! Skön attityd!

    SvaraRadera
  5. Jag ska se det på SVT play har jag tänkt.
    Har hört mycke gott om programmet.
    KRAM från mig!
    ps.visst är vi lustiga vi trädgårdtanter fniss
    jag har tex.en hink med lerkrukor i vatten ståendes i duschen som sambon lyfter ur med en suck varje kväll ha ha

    SvaraRadera
  6. Hanna, thank you so much for the tip about Alys Fowler. On America television there isn’t very many gardening shows. I found Alys on You Tube and just watched her at her allotment. She is fantastic! I know I will enjoy seeing more of her. Happy Gardening!

    SvaraRadera
  7. Ett mycket trevlig trädgårdsprogram.Här fick man ju vara med och se hur hon fixade och donade i sin trädgård.Svenska trädgårdsprogram är lite tråkiga.Där filmar dom en människa som bara sitter och berättar.Varför inte låta dom visa hur och vad dom gör.MVH

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...